Opel Corsa 1,2 med tändproblem, nu löst men orolig om den tagit skada.

Bilskrutt
17 april 2019 · 4 Inlägg

Köpt en 00 Opel Corsa med 1,2 16V 65hk som bara gått låga 11400 mil för 7000kr på bilfirma som fått den som inbyte.

Den gick lite ryckigt och hade sig samt kändes klen, men det är ju en liten motor så var lite svårt att veta om den var så där eller ej i karaktären.

Bilen var nybesiktigad nu i mars där enda klagomålet var bakfjädrar som bytts så den går nu till 2020-05-31.

Den gick någorlunda på mellangas och lagom varv, på låga varv eller vid fullgas bluddrade och ryckte den lite.

Motor lampan lyste ibland till en kort stund när man släppte gasen men slocknade igen när man gav lite gas.

Skulle åka tillbaka till bilfirman och klaga över motorlampan när jag läste i instruktionsboken att motorlampan kan ibland tändas kortvarigt utan att det är fel.

Mycket märklig kommentar har aldrig sett den förr, men det är ju en Opel och tänkte att då kanske den ska bete sig på det viset.

Åkte 70 mil hem med den och googlade runt på fel som fick mig att misstänka tändkassetten där tändspolarna sitter.

Åkte till skroten och köpte en tändkassett och bytte och nu fungerar den som den ska igen så det var tändkassetten som var felet.
Tempmätaren går upp normalt,tidigare orkade den inte riktigt hela vägen upp. Motorn går och drar mycket bättre och känns nu riktigt pigg faktiskt för sina 65 kusar.

Frågan är om jag behöver bekymra mig för att något tagit skada under tiden, Tändspolen har nog inte varit helt död för då skulle den ha gått på tre cylindrar hela tiden och det kändes det inte riktigt som att den gjorde det. hade den gått konstant på tre cylindrar borde också motorlampan lyst mer hela tiden.

Om en bil skulle bara gå på tre cylindrar vid besiktningen så bör den inte klara sig igenom tänker jag då borde avgasvärdena bli för dåliga rimligen.  Även om de nu skulle strunta i vibrationer och ryckig gång då.

LocKtar Herr
17 april 2019 · 1 722 Inlägg

Inget har tagit skada.

There's no need to fear, UNDERDOG is here!
Henkix
17 april 2019 · 6 737 Inlägg

Är nog ingen fara. Min bror körde runt i 3år med en halvkass tändspole. Bilen spottade o rykte o baktände hela tiden o gick aldrig rent. Sen köpte jag den o bytte alla tänddelar så den gick klockrent. Har kört ca 1000 problemfria mil sen det tongue

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
zzr94092
17 april 2019 · 4 385 Inlägg

Byt motorolja tycker jag.

Bilskrutt
18 april 2019 · 4 Inlägg

zzr94092 skrev:
Byt motorolja tycker jag.

Jo både olja o filter ska bytas ändå, då jag inte vet när föregående ägare gjorde det.

Brukar vara noga med sådant på mina bilar och en motor som gått så lite känns extra värd att vårda även om det är en gammal och billig bil.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang