Motorlampa börjar lysa vid fullgas

1Adrian1
21 april 2019 · 356 Inlägg

Bil: Opel Astra 1.6L 2000

Hej!

Farsan har en Opel Astra 1.6L från 2000 och ibland så brukar motorlampan lysa när man kör fullgas. När man kör normalt och inge fullgas så fungerar bilen perfekt och ingen motorlampa på. Någon som vet vad problemet kan vara?

En annan fråga, går det att läsa av felkoder även fast motorlampan inte lyser eller går det endast att läsa av felkoderna när lampan lyser?

Tack på förhand!

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
21 april 2019 · 14 007 Inlägg

1Adrian1 skrev:
Bil: Opel Astra 1.6L 2000

Hej!

Farsan har en Opel Astra 1.6L från 2000 och ibland så brukar motorlampan lysa när man kör fullgas. När man kör normalt och inge fullgas så fungerar bilen perfekt och ingen motorlampa på. Någon som vet vad problemet kan vara?

En annan fråga, går det att läsa av felkoder även fast motorlampan inte lyser eller går det endast att läsa av felkoderna när lampan lyser?

Tack på förhand!

En bil som är 19 år tror jag inte mår så bra av att köra på full gas. Det blir säkert motorras om du håller på så.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
1Adrian1
21 april 2019 · 356 Inlägg

Vettemannen skrev:

1Adrian1 skrev:
Bil: Opel Astra 1.6L 2000

Hej!

Farsan har en Opel Astra 1.6L från 2000 och ibland så brukar motorlampan lysa när man kör fullgas. När man kör normalt och inge fullgas så fungerar bilen perfekt och ingen motorlampa på. Någon som vet vad problemet kan vara?

En annan fråga, går det att läsa av felkoder även fast motorlampan inte lyser eller går det endast att läsa av felkoderna när lampan lyser?

Tack på förhand!

En bil som är 19 år tror jag inte mår så bra av att köra på full gas. Det blir säkert motorras om du håller på så.

/Benny

Absolut, det förstår både han och jag. Men när exempelvis omkörningar behövs göras så måste man köra fullgas så alla 100 hästar används hehe.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
21 april 2019 · 14 007 Inlägg

1Adrian1 skrev:

Vettemannen skrev:

1Adrian1 skrev:
Bil: Opel Astra 1.6L 2000

Hej!

Farsan har en Opel Astra 1.6L från 2000 och ibland så brukar motorlampan lysa när man kör fullgas. När man kör normalt och inge fullgas så fungerar bilen perfekt och ingen motorlampa på. Någon som vet vad problemet kan vara?

En annan fråga, går det att läsa av felkoder även fast motorlampan inte lyser eller går det endast att läsa av felkoderna när lampan lyser?

Tack på förhand!

En bil som är 19 år tror jag inte mår så bra av att köra på full gas. Det blir säkert motorras om du håller på så.

/Benny

Absolut, det förstår både han och jag. Men när exempelvis omkörningar behövs göras så måste man köra fullgas så alla 100 hästar används hehe.

Han får vänta tills det är mer lämpligt att köra om utan att trycka gasen i botten så lampan börjar lysa.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
1Adrian1
21 april 2019 · 356 Inlägg

Vettemannen skrev:

1Adrian1 skrev:

Vettemannen skrev:
En bil som är 19 år tror jag inte mår så bra av att köra på full gas. Det blir säkert motorras om du håller på så.

/Benny

Absolut, det förstår både han och jag. Men när exempelvis omkörningar behövs göras så måste man köra fullgas så alla 100 hästar används hehe.

Han får vänta tills det är mer lämpligt att köra om utan att trycka gasen i botten så lampan börjar lysa.

/Benny

Så kan man också tänka. Men motorlampan ska inte börja lysa vid gasen i botten vare sig bilen är 19 eller 5 år gammal. Så det är någonting som inte riktigt stämmer. Sen om det är bra eller dåligt för bilen är en annan femma smile

Senast redigerat av 1Adrian1 (21 april 2019)

xXSammy
21 april 2019 · 6 566 Inlägg

1Adrian1 skrev:
Så kan man också tänka. Men motorlampan ska inte börja lysa vid gasen i botten vare sig bilen är 19 eller 5 år gammal. Så det är någonting som inte riktigt stämmer. Sen om det är bra eller dåligt för bilen är en annan femma smile

Är motorn frisk så gör det inget med fullgas.
Anyway, hade blinkande motorlampa vid acceleration förut på en annan bil, felaktiga/dåliga tändstift var orsaken.

De/Dem
1Adrian1
21 april 2019 · 356 Inlägg

xXSammy skrev:

1Adrian1 skrev:
Så kan man också tänka. Men motorlampan ska inte börja lysa vid gasen i botten vare sig bilen är 19 eller 5 år gammal. Så det är någonting som inte riktigt stämmer. Sen om det är bra eller dåligt för bilen är en annan femma smile

Är motorn frisk så gör det inget med fullgas.
Anyway, hade blinkande motorlampa vid acceleration förut på en annan bil, felaktiga/dåliga tändstift var orsaken.

Får ta kika på tändstiften och se hur de ser ut. Kan nog passa på och byta de också när de ändå inte kostar så mycket.

Tack för svar!

caromania Forummoderator
21 april 2019 · 9 296 Inlägg

1Adrian1 skrev:

xXSammy skrev:

1Adrian1 skrev:
Så kan man också tänka. Men motorlampan ska inte börja lysa vid gasen i botten vare sig bilen är 19 eller 5 år gammal. Så det är någonting som inte riktigt stämmer. Sen om det är bra eller dåligt för bilen är en annan femma smile

Är motorn frisk så gör det inget med fullgas.
Anyway, hade blinkande motorlampa vid acceleration förut på en annan bil, felaktiga/dåliga tändstift var orsaken.

Får ta kika på tändstiften och se hur de ser ut. Kan nog passa på och byta de också när de ändå inte kostar så mycket.

Tack för svar!

Rent generellt en rejäl service. Tändstift, olja, luft- och oljefilter. Sedan om det är simpla tändkablar, fördelarlock osv.

Och 19 år är ingen ålder på en bil! Klart den ska kunna köras ur rejält.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Xebers76
21 april 2019 · 2 250 Inlägg

Ja felkoder finns lagrade. Läs ut dem innan du gör något mer.

1Adrian1
21 april 2019 · 356 Inlägg

caromania skrev:

1Adrian1 skrev:

xXSammy skrev:

Är motorn frisk så gör det inget med fullgas.
Anyway, hade blinkande motorlampa vid acceleration förut på en annan bil, felaktiga/dåliga tändstift var orsaken.

Får ta kika på tändstiften och se hur de ser ut. Kan nog passa på och byta de också när de ändå inte kostar så mycket.

Tack för svar!

Rent generellt en rejäl service. Tändstift, olja, luft- och oljefilter. Sedan om det är simpla tändkablar, fördelarlock osv.

Och 19 år är ingen ålder på en bil! Klart den ska kunna köras ur rejält.

Får bli en rejäl service då och hoppas på att det blir bra!

Tack för svar!

1Adrian1
21 april 2019 · 356 Inlägg

Xebers76 skrev:
Ja felkoder finns lagrade. Läs ut dem innan du gör något mer.

Behöver man någon avancerad felkodsläsare eller räcker det med en från tex biltema?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang