Audi a4 b5 motorbyte

Albus
6 maj 2019 · 3 Inlägg

Hej!

Har nu länge gått i tankarna att få lite fart A4'n..
Har googlat mycket och det verkar som dom flesta kör med aan motorn eller 2.5l dieselblock och aan topp.

Det jag har kommit fram till är att det verkar svårt att få tag i en aan motor i bra skick då dom flesta är slutkörda och dom flesta topparna sprucken av de jag har läst mig till iallafall. Har också läst att man kan ta en 7a topp men då behövs en del bearbetning och känndes allt för krångligt då blocket också behöver lite modifikationer (kanske värt det i slutändan?) har sett folk som kör med andra motorer men då har dom skippat fyrhjulsdriften och kört RWD. Tanken är att jag ska köra på fyrhjulsdrift

Min fråga är då iallafall om det finns något bättre alternativ än aan motorn? Skall bygga bashbar så blir ju lite mer utrymme

Tanken var att ta drivlina från s4/s2

Mvh

fax110
6 maj 2019 · 344 Inlägg

hur mycket jobb vill du ha då? hur mycket pengar har du tänkt lägga? drivlinan från en S4 med 5 cyl 20v kan passa ganska hyffsat men skulle tro att man får bygga nya fästen till allt och att det är osäkert om det finns några drivaxlar som passar rakt av eller om det blir custom. S2 diffen bak är väldigt olik så då åker du på custom mellanaxel också. köp en hel S4/S6 om du ska ha hela drivlinan.

vettigast är att trimma original motorn. lär var ungefär 20-30ggr mindre jobb och mycket mindre pengar.

Albus
7 maj 2019 · 3 Inlägg

fax110 skrev:
hur mycket jobb vill du ha då? hur mycket pengar har du tänkt lägga? drivlinan från en S4 med 5 cyl 20v kan passa ganska hyffsat men skulle tro att man får bygga nya fästen till allt och att det är osäkert om det finns några drivaxlar som passar rakt av eller om det blir custom. S2 diffen bak är väldigt olik så då åker du på custom mellanaxel också. köp en hel S4/S6 om du ska ha hela drivlinan.

vettigast är att trimma original motorn. lär var ungefär 20-30ggr mindre jobb och mycket mindre pengar.

Är väl onödigt och att göra de allt för omständigt, men har läst lite olika om 1.8T bland annat att blocket inte klarar så mycket effekt, om de nu va den motorn du tänkte på.

Har väl inte tänkt på nån direkt budget då tanken var att ha det som ett längre projekt.

fax110
7 maj 2019 · 344 Inlägg

finns gott om 1.8T motorer med massor av effekt, hur mycket hk hade du tänkt? mindre jobb tid och pengar att bygga en 1.8T på 400-500hk än att stoppa ner en original 5 cylindrig då allting för att stoppa ner en sådan motor måste tillverkas själv, fästen, avgasrör,slangdragning, elektronik osv.

Albus
7 maj 2019 · 3 Inlägg

fax110 skrev:
finns gott om 1.8T motorer med massor av effekt, hur mycket hk hade du tänkt? mindre jobb tid och pengar att bygga en 1.8T på 400-500hk än att stoppa ner en original 5 cylindrig då allting för att stoppa ner en sådan motor måste tillverkas själv, fästen, avgasrör,slangdragning, elektronik osv.

Tanken var att börja runt 400hk med möjlighet att ta ut mer längre fram och då slippa göra dubbeljobb så jag inte måste byta motor längre fram. Men nu när du säger det så blir det ju betydligt mycket mindre jobb att köra med orginalmotorn.

Vad tror du om drivlina som ska hålla för det? Trodde s4 drivlina skulle passa ganska rakt på men kanske hade fel där.

fax110
7 maj 2019 · 344 Inlägg

Albus skrev:

fax110 skrev:
finns gott om 1.8T motorer med massor av effekt, hur mycket hk hade du tänkt? mindre jobb tid och pengar att bygga en 1.8T på 400-500hk än att stoppa ner en original 5 cylindrig då allting för att stoppa ner en sådan motor måste tillverkas själv, fästen, avgasrör,slangdragning, elektronik osv.

Tanken var att börja runt 400hk med möjlighet att ta ut mer längre fram och då slippa göra dubbeljobb så jag inte måste byta motor längre fram. Men nu när du säger det så blir det ju betydligt mycket mindre jobb att köra med orginalmotorn.

Vad tror du om drivlina som ska hålla för det? Trodde s4 drivlina skulle passa ganska rakt på men kanske hade fel där.

Låter klokt, S4 drivlina från samma kaross passar fint såklart. Men skulle du ha tagit motor och drivlina från en S4 med 5 cylindrig motor som är en äldre bil så hade det passat sämre.

Sen hur mycket mer grejerna faktiskt tål på en S4 B5 säger jag inget om då jag inte har hundra koll men skulle tro att det inte skiljer så värst mycket. Quattro drivlinorna är generellt väldigt hållbara. skulle inte förvåna mig om diffen bak, drivaxlar, knutar och mellanaxel är samma på S4 B5 och A4 B5. Lite sportigare och hållbarare växellådan är ju däremot ganska standard att det måste vara på en sportigare bil.

men skulle bli förvånad om inte original drivlina håller för 5-600hk gatkörning, 400hk väldigt hård körning kanske.

solidt svänghjul med en ordentlig koppling, uppgradera bromsar, fjädring, bussningar, krängare och sådant. det är här du ska lägga krutet för att slippa göra dubbeljobb senare. Detta är A och O.

Det är lätt att hänga upp sig på att man ska göra motorn ordentligt från början men är det något man kommer ha möjlighet att ändra på senare så är det motorn. Den ska plockas ur för att renoveras innan man vet ordet av och den kan lika gärna flyga i luften innan dess också. Så man har ofta fler möjligheter till att byta eller att bygga om motorn än resten av bilen.

Senast redigerat av fax110 (7 maj 2019)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang