Motorproblem csb, ryker, dåligt vaccum.

Driver89
22 maj 2019 · 31 Inlägg

Fått problem med min csb 350. Låg i ca 80km/h så började det lukta brännt. Stannade stax där efter och märkte att bilen rykte öven ur avgassystemet. Kan inte riktigt fastställa rökens art, var inte blårök och inte vitrök, snarare en blandning som luktade brännt. Rykte extremt när jag varvade till motorn med neutralen i. Hade ca 3 km hem så rullade sakta hemåt, då började lådan uppföra sig konstigt, som om jag hade dåligt vaccum i insuget. Växlade sent och hårt och ville inte gå upp på tredje växeln.

Tagit ut tändstiften och inget var vitt och antydde att motorn spikat. Men tändstiften på 1,4,6 och 7 var riktigt blöta. Tror mest på bensin än olja då det inte kändes så fett.
Gjort kompprov på motorn, två gånger på varje cylinder
(bar)
1. 12,2-12,7
2. 12,5-12,4
3. 12,1-12.2
4. 12,9-12,8
5. 12,9-12,8
6. 12,8-12,8
7. 13,1-12,8
8. 12,3-12,2

Ingen antydan på olja i glykolen eller glykol i oljan. Vaccumslangen till lådan verkar intakt, ej provtryckt.

Någon som har någon aning vad som kan ha hänt!???   

Motorn har stått still i ca 2 år då jag rasade lådan. Så bilen har rullat ca 6mil i år med nypreppad låda th350c.
Nytt för i år hela tändsystemet med msd fördelare (Light silver och Light blue fjäder) , msd 6al2, msd blaster 2 tändspole.
Kört på 15 graders förtändning och en total på 35. Var jag för kaxig på 15 graders förtändning?
Motorn i övrigt har rullat ca 700 mil sen totalrenovering allt nytt utom block, vev och stakar. Sitter  edelbrock E-Tec alutoppar, edelbrock 2208 rullkam. Ca 350 hk. Tankar 95 och är uträknat med det dynamiska kompförhållandet att det ska funka.
Taksam för all input jag kan få!

Driver89
22 maj 2019 · 31 Inlägg

Har konstaterat felet!
Det är hål i membranet i vaccummodulatorn på växellådan, så motorn suger i sig olja från växellådan!

Growe Fri fart för ett fritt folk!
22 maj 2019 · 13 644 Inlägg

fasen har läst många som haft samma problem..  inte för att jag skulle komma ihåg det men läst om det ett par gånger förut.. snacka om ologiskt fel smile  Men mycket bra att du skriver svaret på ditt problem

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang