framvagnsinställning eller hjulinställning?

Ivan0
20 mars 2008 · 156 Inlägg

Hej. Ska sänka min bil snart och undrar vad som räcker att göra efter sänkningen? Framvagnsinställning eller hjulinställning? Vad är det för skillnad? Ringde en som gjorde framvagnsservice och han sa att det räcker med framvagnsservice.. Va tror ni? Jag har en Volvo S60...

Ivan0
20 mars 2008 · 156 Inlägg

Nån som vet skillnaden? tongue

Pikey
20 mars 2008 · 2 283 Inlägg

Skicka in bilen på sänkningen, kanske kostar 1000:- extra men då ställer de in framvagn och allt vad fan det heter så den inte lutar som tornet i  Pisa.

R.I.P. Michael Jackson!
Ivan0
20 mars 2008 · 156 Inlägg

jo, men frågan var vad som var skillnad mellan framvagnsinställning och hjulinställning? Räcker det med bara framvagns. eller är det bäst att göra hjulinställning? För alla fyra fjädrar ska ju bytas ut..

zshoe Kokar ris
20 mars 2008 · 923 Inlägg

fyrhjulsinställning brukar det väl heta? framvagns lär ju otroligt nog bara vara på framhjulen, men det är fyrhjulsinställning som gäller vid fjäder byte vad jag vet.

"står inte v tec för turbo motor?? satans jävla skit snackare överallt!"
BMW Z3 "zshoe" (1999)
Ivan0
20 mars 2008 · 156 Inlägg

okeej. Men när jag ringde pekka så sa han att framvagnsinställning räckte... Men kanske lika bra att göra hjulinställning?

zshoe Kokar ris
20 mars 2008 · 923 Inlägg

ptja, om pekka säger så så lär det vara så. du lär väl märka om bilen skakar eller får ojämt slitna däck sen annars smile

"står inte v tec för turbo motor?? satans jävla skit snackare överallt!"
BMW Z3 "zshoe" (1999)
Ivan0
20 mars 2008 · 156 Inlägg

lika bra att göra hjulinställning då för att göra rätt från början.... För hjulinställning menar väl alla fyra hjulen och inte bara framhjulen va tongue

zshoe Kokar ris
20 mars 2008 · 923 Inlägg

jo antagligen, fråga han som ska göra det (eh pekka?) vad han menar med det, då får du garanterat svar!

"står inte v tec för turbo motor?? satans jävla skit snackare överallt!"
BMW Z3 "zshoe" (1999)
Zoltrix
20 mars 2008 · 438 Inlägg

Åk till gummigubben på hisingen och gör en riktig 4-hjulsinställning, då är duktiga........

kvistarn
20 mars 2008 · 49 Inlägg

du bör ju köra in de nya fjädrarna först så de sjunker ihop rätt, annars kommer hjulinställningen bli fel när de satt sig.

Man får vänja sig...
MrKerm Avstängd
20 mars 2008 · 1 557 Inlägg

Zoltrix skrev:
Åk till gummigubben på hisingen och gör en riktig 4-hjulsinställning, då är duktiga........

Gör inte det, det gjorde jag o det blev skit... Tror inte dom vet va dom gör där eller så hade jag väl otur..

R.I.P GBrt :/
Nya friska tag i G.S.R ! Kommer snart hända något mer kul :)
www.goteborgsstreetracing.se
MrKerm Avstängd
20 mars 2008 · 1 557 Inlägg

Klart du skall göra 4-hjulsinställning kostar bara någon hundring mer... Ligger en firma på Ringön som va bra förra året i vart fall... Manufakturgatan Allt i bil tror jag dom heter...

R.I.P GBrt :/
Nya friska tag i G.S.R ! Kommer snart hända något mer kul :)
www.goteborgsstreetracing.se
shogun
20 mars 2008 · 2 117 Inlägg

Toe = hjulens framsida vinklas inåt eller utåt
Camber = Hjulens ovansida lutar inåt eller utåt
Caster = spindelleden/stötdämparbenet tiltas framåt eller bakåt

På de flesta moderna bilar så går det bara att justera marginellt. De har byggt in hjulvinklarna i designen.
Toe går alltid att justera mycket men Camber och Caster är oftast starkt begränsade. Finns liten justermån i form av ocentriska brickor eller axlar som kan vridas för att därmed justera Camber. Detta gäller både fram och bak.

Vid en korrekt hjulinställning så utgår man från bakaxeln. Den måste stå korrekt i förhållande till bilens färdriktning. Du vill ju inte köra omkring med nosen pekande åt sidan och bakvagnen utslängd åt sidan när du kör rakt fram (dog trot) om du nu inte pysslar med drifting förstås.

När bakvagnen stämmer kollar man så att framvagnen är korrekt inställd i förhållande till bakvagnen.
Detta kallas ibland för en fyrhjulsinställning. De flesta som har utrutningar för fyrhjulsinställning mäter bara bakvagnen, struntar i dog trot och justerar bara framvagnen. I de flesta fallen justerar de bara toe-vinklarna om man inte gör dem uppmärksamma på vad man vill ha utfört.

Har bilen aldrig varit med om en trottoarkant eller liknande så stämmer oftast alla vinklar skapligt bra. Sänker man bilen ca 40mm eller mer så påverkas hjulvinklarna ganska rejält.
Du åker då in till en firma som utför en hjulinställning (Toe) men missar Camber eftersom det ofta inte går att justera så mycket som behövs med de ocentriska brickorna.

Du åker därifrån och tror att allt är ok men snart så märker du att däcken börjar slitas oroväckande snabbt på insidan. Detta märks speciellt vi kraftig sänkning bortåt 100mm. Då måste du montera justerbara stag och länkarmar.


De verkstäder som säger att du inte behöver justera efter sänkning har fel. Problemet är oftast att det inte går att justera tillräckligt mycket...förutom Toe då.

Nissan 200SX "Shogun" (1989)
Volvotjej84 helt galen
20 mars 2008 · 388 Inlägg

Ivan0 skrev:
okeej. Men när jag ringde pekka så sa han att framvagnsinställning räckte... Men kanske lika bra att göra hjulinställning?

Gissar att du tänker på pekka som har sin lokal bakom hornbach på hisingen? Gjorde framvagnsinställning på min bil där, smidigt, billigt och bra. Jag är jättenöjd, kommer att använda honom igen om/när det behövs. Kostar under hälften av vad bilia tar för övrigt. Han gör fyrhjulsinställningar också. Drop in. big_smile

Varför åka fort när man kan åka brett?
Ivan0
20 mars 2008 · 156 Inlägg

Mm, men ni rekommenderar då att jag gör en fyrhjulsinställning efter att ha bytt ut alla fjädrar där bilen sänks ca. 35mm

Superman
20 mars 2008 · 321 Inlägg

Gör en fyrhjulsinställning,kostar väl inte mer än 500-1000:- billigare än att byta sne slitna däck.smile

Senast redigerat av Superman (20 mars 2008)

Buick Invicta "Victa60" (1960)
Cadillac Fleetwood "Bad Kaad" (1959)
TCG I didn't spank you. I high fived your ass!
20 mars 2008 · 963 Inlägg

Ivan0 skrev:
Mm, men ni rekommenderar då att jag gör en fyrhjulsinställning efter att ha bytt ut alla fjädrar där bilen sänks ca. 35mm

Läs shogun's inlägg en gång till.

Orfeous
7 juni 2019 · 14 Inlägg

Superman skrev:
Gör en fyrhjulsinställning,kostar väl inte mer än 500-1000:- billigare än att byta sne slitna däck.smile

Här i Umeå kostar framvagnsinställning på de flesta ställena 895kr. Hjulinställnig kostar runt 1400kr.
På min bil justerades endast Toe-in efter att jag bytt mina nedre länkarmar.
Men jag tycker fortfarande att bilen är lite ostabil på raksträckor. Känslig på nåt vis för ojämnheter.

Volvo S40N -06
Volvo S40N (2006)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang