Behöver tips ang blårök efter turbo uppgradering

granfinale
12 juli 2019 · 17 Inlägg

Hej,

Skulle behöva lite hjälp ang blårök från avgassystem och runt omkring infästningen vid grenrör och turbo.

Detta är fakta:

Bilen är en Fiat X1/9 med en Uno Turbo motor, den gamla Uno turbon rasade och vi bestämde oss för att göra en uppgradering när vi ändå gjorde om.

Vi har tagit en turbo från en Fiat Coupe 16v Turbo som först rasade och där turbon nu är helt renoverad och gjort alla modifikationer och allt passar, nya rör är dragna och bilen har startat och går utmärkt.
När vi startade den så rök det otroligt mycket från både avgasrör (utblås) och runt omkring turbo infästningen.

Vi märkte till en början oxå att det var blött av olja runtomkring infästningen mellan turbo och grenrör,
har sedan plockat isär och kollat och det är torrt i kanalerna mellan topp & grenrör efter det att den nyrenoverade turbon kopplades på.
Vi har oxå kopplat isär slangarna från vevhus ventilationen som är fria och pluggat ingångarna till både plenumröret och till den andra ingången (under röret) i röret till plenum röret (vid dumpventilen) kolla bild

Tyvärr så ryker den fortfarande, dock vad vi tycker mindre än vad den gjorde förut.
Är det någon som har några tips om vad det kan vara för fel? Varför den ryker

Marlboroman
12 juli 2019 · 8 229 Inlägg

Tvättade ni ur tryckrör och intercooler efter raset? För annars kan det finnas olja kvar där som följer med in i motorn och ger rök. Det är inte så att den nya turbon behöver en reducering i ledningen som matar in oljan? Får turbon för mycket olja så orkar inte tätningarna i lagerdelen hålla emot och då rinner oljan ut efter axeln istället.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
granfinale
12 juli 2019 · 17 Inlägg

Hej och tack för snabbt svar.
Nej vi tvättade inte ur röret. hmmmm
Men ang intercoolern så glömde jag säga att den är splitter ny och mkt större och allt modifierat till det.
Alla rör är nydragna

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang