Volvo 740 behöver akut hjälp

Reginaturbo
13 juli 2019 · 26 Inlägg

Hej skulle behöva lite akut hjälp med min Volvo 740 med en turbo konverterad b230f. Den går ojämnt o svart ryker på tomgång och har extremt hög soppa förbrukning. Elsystemet är även bytt då de satt regina i innan sitter nu ett lh 2.4 i den nu. Den får felkod 2-3-2 och om man ligger på 2000 varv så dör den typ till. Hade tidigare felkod på lastsignal så drog en kabel från bränsle till tändnings boxen från stift 25 i bränslebox till stift 8 i tändningsboxen sen försvann den felkoden. Har mätt lamdan som pendlar mellan 0-0.1V sen efter ett tag lägger den sig på 0V här mätt luftmassemätaren mellan stift 2-3 och ligger på 2.58V. Har även problem med att när jag tänder helljus så dör bilen om de skulle kunna spela in på nå sätt? Hjälp skulle uppskattas

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
13 juli 2019 · 4 917 Inlägg

Detta blir inte lätt att lösa eftersom vi inte vet vad som gjorts kabelmässigt.
Däremot så hade jag börjat med att mäta batterispännigen med motorn igång, som då ska visa bortåt 14 volt.
Detta , eftersom det verkar saknas " kräm " när du slår på helljuset.

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Reginaturbo
13 juli 2019 · 26 Inlägg

insidan skrev:
Detta blir inte lätt att lösa eftersom vi inte vet vad som gjorts kabelmässigt.
Däremot så hade jag börjat med att mäta batterispännigen med motorn igång, som då ska visa bortåt 14 volt.
Detta , eftersom det verkar saknas " kräm " när du slår på helljuset.

Det som är gjort kabelmässigt är att tagit ut 740 92 härvan inte under instrument brädan då de finns en stor svart kontakt under höger och vänster a-stolpe som bara är o koppla ur. Jag hade redan 940 front så vi tog hela härvan från en 940 92(motor och lamp härva sitter ihop) och bara kopplade in den stora svarta kontakt som ä samma på 940 91-93 och bytte till turbo styrenheter. För hade läst att de är plugg n play. Battrispänningen är bra o generatorn laddar tror att det är någon glapp kontakt då de försvinner ibland o när de stuttsar till kommer de tillbaka

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
13 juli 2019 · 4 917 Inlägg

Ja, då blir det till att kolla över anslutningar,  tyvärr.
MEN jag tycker dock det är minst sagt konstigt att helljuset kan sänka bilen..
Enbart detta tyder på att strömstyrkan är otillräcklig.
Tycker du ska mäta batteri och generator även om du säger att dom är i bra skick.
12,5 volt med motorn avstängd och 13,5- 14,5 med motorn igång beroende på batteriskick.
Ett alternativ kan vara någon form av felkoppling som gör att när reläet för helljus drar så kortsluts strömkretsen på någotvis.

Senast redigerat av insidan (13 juli 2019)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Reginaturbo
13 juli 2019 · 26 Inlägg

insidan skrev:
Ja, då blir det till att kolla över anslutningar,  tyvärr.
MEN jag tycker dock det är minst sagt konstigt att helljuset kan sänka bilen..
Enbart detta tyder på att strömstyrkan är otillräcklig.
Tycker du ska mäta batteri och generator även om du säger att dom är i bra skick.
12,5 volt med motorn avstängd och 13,5- 14,5 med motorn igång beroende på batteriskick.
Ett alternativ kan vara någon form av felkoppling som gör att när reläet för helljus drar så kortsluts strömkretsen på någotvis.

Generator laddar 14 på tomgång och batteriet har 13,25v med bilen avstängd och 14,4 med bilen igång. Har kollat iprinsip alla anslutningar funderar på om de är nån sensor som är kapput ska prova med en kompis boxar imorgon och se om den går något bättre

Henkix
13 juli 2019 · 6 737 Inlägg

Så gjorde min 740 också. När jag slog på helljuset dog motorn. och då var det dålig jord-kontakt vid innerskärmarna bakom lyktorna. Satte dit nya kabelskor i gjorde rent anslutningarna sen funka det igen smile

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
Reginaturbo
13 juli 2019 · 26 Inlägg

Henkix skrev:
Så gjorde min 740 också. När jag slog på helljuset dog motorn. och då var det dålig jord-kontakt vid innerskärmarna bakom lyktorna. Satte dit nya kabelskor i gjorde rent anslutningarna sen funka det igen smile

Aa de var vad en komips sa också

Reginaturbo
14 juli 2019 · 26 Inlägg

Styrbox hjälpte inte nån som har fler förslag?

Amazon_123GT Driifter;)
14 juli 2019 · 1 630 Inlägg

Va är gjort med den för den ska bli turbokonverterad då? Vad för spridare och annat sitter i? Hur går den om du kopplar ur lmm eller lambda?

Trimma för att köra fort? NÄ, Brett;)
Marlboroman
15 juli 2019 · 8 229 Inlägg

Reginaturbo skrev:
För hade läst att de är plugg n play.

Dem där kontakterna vid a-stolparna har Volvo använt länge till flera olika system men alla kablarna sitter inte på samma plats alla gånger. Sen finns det 2 (3?) olika härvor till 2.4 i 940. Så jag tror du åker på att byta kablaget från kontakterna vid stolparna och fram till respektive box också. Sedan är ju frågan hur du gjort med svänghjul och fördelare/tändspole?

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Nickeboii
15 juli 2019 · 762 Inlägg

Har du bytt svänghjul? Regina använder ett med 44-2-2 trigger och LH 2.4 har 60-2. Det innebär att om du inte bytt så kommer du att få helt fel signaler. smile

Volvo 242 L "16 Ventiler" (1976)
Reginaturbo
15 juli 2019 · 26 Inlägg

Amazon_123GT skrev:
Va är gjort med den för den ska bli turbokonverterad då? Vad för spridare och annat sitter i? Hur går den om du kopplar ur lmm eller lambda?

Allt är taget från en turbo så turbo box spridar o spridar motstånd allt iprinsip är från en turbo. Han går sämre när man rycker ur lmm o lamda är ingen märkbar skillnad

Reginaturbo
15 juli 2019 · 26 Inlägg

Marlboroman skrev:

Reginaturbo skrev:
För hade läst att de är plugg n play.

Dem där kontakterna vid a-stolparna har Volvo använt länge till flera olika system men alla kablarna sitter inte på samma plats alla gånger. Sen finns det 2 (3?) olika härvor till 2.4 i 940. Så jag tror du åker på att byta kablaget från kontakterna vid stolparna och fram till respektive box också. Sedan är ju frågan hur du gjort med svänghjul och fördelare/tändspole?

Aa de visste jag inte men svänghjul är bytt och alla sensorer är bytta till lh 2.4

Reginaturbo
15 juli 2019 · 26 Inlägg

Nickeboii skrev:
Har du bytt svänghjul? Regina använder ett med 44-2-2 trigger och LH 2.4 har 60-2. Det innebär att om du inte bytt så kommer du att få helt fel signaler. smile

Ja lh 2.4 svänghjul är på

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang