SAAB 9-5 Aero 800hk

Saaben som ska nå 800hk och påvägen dit även få ett snyggare utseende!

Jakobssonlinus

  • 37 Följare
  • 10 677 Visningar
  • Uppdaterades senast 29 juli
EPG Modellflygare
10 juli · 710 Inlägg
#61

Jakobssonlinus skrev:

EPG skrev:
Jag bor i Småland ganska långt bort men om du kan vänta några veckor så kan jag fixa så du kan hämta en (eller flera) toppar i Kode där syrran bor. De ska nämligen besöka mig och föräldrarna i slutet av juli och kan nog lasta in den i bilen på vägen hem i så fall.

Okej ja det skulle kunna fungera utmärkt smile

Jag skriver PM till dig när de är här så jag vet om du har fått tag i någon topp från något annat håll då eller om det fortfarande är intressant.

Håll avståndet till bakomvarande fordon!
Jakobssonlinus
14 juli · 48 Inlägg
#62

EPG skrev:

Jakobssonlinus skrev:

EPG skrev:
Jag bor i Småland ganska långt bort men om du kan vänta några veckor så kan jag fixa så du kan hämta en (eller flera) toppar i Kode där syrran bor. De ska nämligen besöka mig och föräldrarna i slutet av juli och kan nog lasta in den i bilen på vägen hem i så fall.

Okej ja det skulle kunna fungera utmärkt smile

Jag skriver PM till dig när de är här så jag vet om du har fått tag i någon topp från något annat håll då eller om det fortfarande är intressant.

Ja gör så, det låter som en bra plan smile

Jakobssonlinus
23 juli · 48 Inlägg
#63

Efter att jag fått problem med den motorn som satt i så har jag fått börja motorbytet tidigare än jag tänkt, kolvarna expanderade i värmen vilket gjorde att motorn blev svår att dra runt för startmotorn när den var varm så jag har fått ta ur den gamla och lägga i det nya blocket.

https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222106/222106-d38ebc390cd65dcf2f495eebb38363b9.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222106/222106-44c0f30a0861809fc1312d9aa1e06c50.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222106/222106-b5562ee89208586fd8b28faf4930c6c5.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222106/222106-ca496887bc00a430388aa8a3c7c226cc.jpg

Så det nya blocket har jag tagit bort balansaxlarna och pluggat igen hålen, flyttade över motorvärmare vattenpump etc till den nya blocket och bytte ut ac:n mot en ny.
För att lyfta ur motorn behöver man skruva loss ac, remhjulet på vevaxeln, 3 jordpunkter varav 1 på växellådan bakom hjulet och 2 stycken på höger sida om insuget. Sen lossar man spridarbryggan, 2 motorfästen, och växellådan som sitter på 2 upphängningar med 4 bultar på ovansidan och 3 bultar på sidan sen är det en kontakt på insidan mot torpedväggen som ska loss på växellådan och pluskabeln som går till startmotor och generator. Sen är det i stort sett bara att ta ur drivaxlarna och lossa anslutningarna till turbon och vattenslangarna runt motorn.

Nu när jag har fått i det nya blocket så kan jag fokusera på toppen och luften in via turbon.

Jakobssonlinus
23 juli · 48 Inlägg
#64

https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222106/222106-f6cf9f14912380d3e4e737464cd0eef1.jpg

Så nu när det nya blocket ligger i motorn är det allt runtomkring som ska lira. Extraktorn behöver få en anslutning till extern wastegate samt ett ytterligare hål för antilag som kommer leda in luft ifrån en dumpventil på trycksidan. Funderar på en 44mm wastegate men är inte mycket plats att svetsa en anslutning på grenröret...

Sen kommer jag få göra nya rör in till turbon, vattenledningen skall pluggas då den nya turbon endast har oljekylning och så ska det monteras en större intercooler och tryckrör. Luftmassemätaren vet jag inte om jag ska flytta till trycksidan eller ha kvar innan turbon, det beror lite på hur jag gör med dumpventilen. Om jag gör antilag system så kan den få sitta kvar innan turbon tror jag för enkelheten.

Ska försöka leta tag i en bättre map sensor med som jag kan kalibrera om i datorn, det som kommer komma är också en torrsump för att få bättre kontroll på oljetrycket. Men först på listan nu är en portad topp och montera turbo och grenrör.

ifakiezz
23 juli · 309 Inlägg
#65

Jävlar va du verkar bygga

Jakobssonlinus
23 juli · 48 Inlägg
#66

ifakiezz skrev:
Jävlar va du verkar bygga

Ja det händer lite iallafall sen kommer det ske mycket mer längre fram i tiden men får ta lite i taget och sen har jag gjort mig av med min andra bil jag hade så kör med denna på dagarna för tillfället tills jag skaffat en annan.

Men jag har allt stora planer för den både på insidan och utsidan, just nu har jag lite dialog med sbf och transportstyrelsen för att regbesikta längre fram och då det är rätt mycket jag vill bygga om i bilen big_smile

ifakiezz
24 juli · 309 Inlägg
#67

Jakobssonlinus skrev:

ifakiezz skrev:
Jävlar va du verkar bygga

Ja det händer lite iallafall sen kommer det ske mycket mer längre fram i tiden men får ta lite i taget och sen har jag gjort mig av med min andra bil jag hade så kör med denna på dagarna för tillfället tills jag skaffat en annan.

Men jag har allt stora planer för den både på insidan och utsidan, just nu har jag lite dialog med sbf och transportstyrelsen för att regbesikta längre fram och då det är rätt mycket jag vill bygga om i bilen big_smile

Härligt!

Jakobssonlinus
26 juli · 48 Inlägg
#68

En liten kort (Lång) update då, efter att motorn kommit i så hade jag typiskt nog inget oljetryck men det var snabbt åtgärdat med en ny oljetrycksgivare och en check i tråget och se att allt var som det ska. Så nu har den fått gjort sina första små turer och köra in sig lite och än så länge lirar allt som det ska. Det enda som är nu är att jag har ett konstigt beteende på gaspedalen vid uppsläpp och liknande på låga varv men det verkar bero på vakuum systemet så kommer ordna upp det så snart jag får lite nya anslutningar och annat men annars går det väldigt bra.

Just nu sitter jag och funderar på montering av turbo och vad jag behöver beställa som jag inte har hemma, jag kommer köra på Trionic systemet så långt det går och det fungerar bra men det följer också med lite bekymmer som jag kommer behöva gå runt för att inte göra elektroniken upprörd. Det störta bekymret är att Trionic7 inte har samma funktion som Trionic8 där man kan stänga av Dumpventil t.ex eller styra den lika mycket.

Helst skulle jag vilja använda den överblivna laddluften för antilag men då behöver jag också kunna justera när och hur mycket luft som ventilen ska passera för att ha lite koll på grejerna. Trionic öppnar ju bara dumpventilen fullt om man släpper gasen och det kan man varken justera eller stänga av utan att koppla loss dumpen.

Sen om jag gör nåt annat med laddluften så får jag flytta luftmassemätaren till trotteln för att inte få problem med mängden luft som försvinner...

Det är iallafall lite av vad jag har i tankarna just nu men till att börja med så måste jag oavsett svetsa ett rör i extraktorn så jag får monterat en wastegate till den nya turbon, så kommer lite bilder när jag sätter igång med det senare.

https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222106/222106-392faffbe27236bdd199a92f9bbbac83.jpg

Senast redigerat av Jakobssonlinus (26 juli )

ifakiezz
26 juli · 309 Inlägg
#69

hur ska du göra för att få fäste??

Jakobssonlinus
26 juli · 48 Inlägg
#70

ifakiezz skrev:
hur ska du göra för att få fäste??

Än så länge gör jag det för nöjet och att lära mig mer, jag mappar själv och bygger på egen hand sen som det är just nu så är det en bruksbil men ju mer jag får gjort så kanske den blir kittad för att tävla

Senast redigerat av Jakobssonlinus (26 juli )

ifakiezz
26 juli · 309 Inlägg
#71

Jakobssonlinus skrev:

ifakiezz skrev:
hur ska du göra för att få fäste??

Än så länge gör jag det för nöjet och att lära mig mer, jag mappar själv och bygger på egen hand sen som det är just nu så är det en bruksbil men ju mer jag får gjort så kanske den blir kittad för att tävla

Härligt!

Jakobssonlinus
29 juli · 48 Inlägg
#72

Igår var jag och hämtade en ny motor o topp, passade på att åka in på Saab museet och kika lite.
Det är rätt intressant och se deras motorer i genomskärning.

https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222106/222106-3f95c3de95d168b98aab0947e404017a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222106/222106-dc3209d3726a4c4a470e1d3322a832eb.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222106/222106-2e812512cfc0ff19bca3a6e2b8c551e5.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222106/222106-0914bda7c49a63e7cc3be40dfd38746a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222106/222106-85066b17ee44599e2521715b5ab3919a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222106/222106-1e4b6ca3436529c51d9ed7f0072fbb9f.jpg

Jakobssonlinus
29 juli · 48 Inlägg
#73

Likadant växellådorna finns delade med en automatlåda och en annan manuell

https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222106/222106-664f8db69252fd60e5d0aa3224f26d43.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222106/222106-0f4381f090da0a629035ebde2b92483e.jpg

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang