SAAB 9-5 Aero 800hk

Saaben som ska nå 800hk och påvägen dit även få ett snyggare utseende!
  • 44 Följare
  • 18 307 Visningar
  • Uppdaterades senast 14 januari
EPG Kärnkraftstomte
10 juli 2019 · 748 Inlägg
#61

Jakobssonlinus skrev:

EPG skrev:
Jag bor i Småland ganska långt bort men om du kan vänta några veckor så kan jag fixa så du kan hämta en (eller flera) toppar i Kode där syrran bor. De ska nämligen besöka mig och föräldrarna i slutet av juli och kan nog lasta in den i bilen på vägen hem i så fall.

Okej ja det skulle kunna fungera utmärkt smile

Jag skriver PM till dig när de är här så jag vet om du har fått tag i någon topp från något annat håll då eller om det fortfarande är intressant.

Håll avståndet till bakomvarande fordon!
Jakobssonlinus
14 juli 2019 · 57 Inlägg
#62

EPG skrev:

Jakobssonlinus skrev:

EPG skrev:
Jag bor i Småland ganska långt bort men om du kan vänta några veckor så kan jag fixa så du kan hämta en (eller flera) toppar i Kode där syrran bor. De ska nämligen besöka mig och föräldrarna i slutet av juli och kan nog lasta in den i bilen på vägen hem i så fall.

Okej ja det skulle kunna fungera utmärkt smile

Jag skriver PM till dig när de är här så jag vet om du har fått tag i någon topp från något annat håll då eller om det fortfarande är intressant.

Ja gör så, det låter som en bra plan smile

Jakobssonlinus
23 juli 2019 · 57 Inlägg
#63

Efter att jag fått problem med den motorn som satt i så har jag fått börja motorbytet tidigare än jag tänkt, kolvarna expanderade i värmen vilket gjorde att motorn blev svår att dra runt för startmotorn när den var varm så jag har fått ta ur den gamla och lägga i det nya blocket.

https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222106/222106-d38ebc390cd65dcf2f495eebb38363b9.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222106/222106-44c0f30a0861809fc1312d9aa1e06c50.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222106/222106-b5562ee89208586fd8b28faf4930c6c5.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222106/222106-ca496887bc00a430388aa8a3c7c226cc.jpg

Så det nya blocket har jag tagit bort balansaxlarna och pluggat igen hålen, flyttade över motorvärmare vattenpump etc till den nya blocket och bytte ut ac:n mot en ny.
För att lyfta ur motorn behöver man skruva loss ac, remhjulet på vevaxeln, 3 jordpunkter varav 1 på växellådan bakom hjulet och 2 stycken på höger sida om insuget. Sen lossar man spridarbryggan, 2 motorfästen, och växellådan som sitter på 2 upphängningar med 4 bultar på ovansidan och 3 bultar på sidan sen är det en kontakt på insidan mot torpedväggen som ska loss på växellådan och pluskabeln som går till startmotor och generator. Sen är det i stort sett bara att ta ur drivaxlarna och lossa anslutningarna till turbon och vattenslangarna runt motorn.

Nu när jag har fått i det nya blocket så kan jag fokusera på toppen och luften in via turbon.

Jakobssonlinus
23 juli 2019 · 57 Inlägg
#64

https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222106/222106-f6cf9f14912380d3e4e737464cd0eef1.jpg

Så nu när det nya blocket ligger i motorn är det allt runtomkring som ska lira. Extraktorn behöver få en anslutning till extern wastegate samt ett ytterligare hål för antilag som kommer leda in luft ifrån en dumpventil på trycksidan. Funderar på en 44mm wastegate men är inte mycket plats att svetsa en anslutning på grenröret...

Sen kommer jag få göra nya rör in till turbon, vattenledningen skall pluggas då den nya turbon endast har oljekylning och så ska det monteras en större intercooler och tryckrör. Luftmassemätaren vet jag inte om jag ska flytta till trycksidan eller ha kvar innan turbon, det beror lite på hur jag gör med dumpventilen. Om jag gör antilag system så kan den få sitta kvar innan turbon tror jag för enkelheten.

Ska försöka leta tag i en bättre map sensor med som jag kan kalibrera om i datorn, det som kommer komma är också en torrsump för att få bättre kontroll på oljetrycket. Men först på listan nu är en portad topp och montera turbo och grenrör.

ifakiezz
23 juli 2019 · 403 Inlägg
#65

Jävlar va du verkar bygga

Jakobssonlinus
23 juli 2019 · 57 Inlägg
#66

ifakiezz skrev:
Jävlar va du verkar bygga

Ja det händer lite iallafall sen kommer det ske mycket mer längre fram i tiden men får ta lite i taget och sen har jag gjort mig av med min andra bil jag hade så kör med denna på dagarna för tillfället tills jag skaffat en annan.

Men jag har allt stora planer för den både på insidan och utsidan, just nu har jag lite dialog med sbf och transportstyrelsen för att regbesikta längre fram och då det är rätt mycket jag vill bygga om i bilen big_smile

ifakiezz
24 juli 2019 · 403 Inlägg
#67

Jakobssonlinus skrev:

ifakiezz skrev:
Jävlar va du verkar bygga

Ja det händer lite iallafall sen kommer det ske mycket mer längre fram i tiden men får ta lite i taget och sen har jag gjort mig av med min andra bil jag hade så kör med denna på dagarna för tillfället tills jag skaffat en annan.

Men jag har allt stora planer för den både på insidan och utsidan, just nu har jag lite dialog med sbf och transportstyrelsen för att regbesikta längre fram och då det är rätt mycket jag vill bygga om i bilen big_smile

Härligt!

Jakobssonlinus
26 juli 2019 · 57 Inlägg
#68

En liten kort (Lång) update då, efter att motorn kommit i så hade jag typiskt nog inget oljetryck men det var snabbt åtgärdat med en ny oljetrycksgivare och en check i tråget och se att allt var som det ska. Så nu har den fått gjort sina första små turer och köra in sig lite och än så länge lirar allt som det ska. Det enda som är nu är att jag har ett konstigt beteende på gaspedalen vid uppsläpp och liknande på låga varv men det verkar bero på vakuum systemet så kommer ordna upp det så snart jag får lite nya anslutningar och annat men annars går det väldigt bra.

Just nu sitter jag och funderar på montering av turbo och vad jag behöver beställa som jag inte har hemma, jag kommer köra på Trionic systemet så långt det går och det fungerar bra men det följer också med lite bekymmer som jag kommer behöva gå runt för att inte göra elektroniken upprörd. Det störta bekymret är att Trionic7 inte har samma funktion som Trionic8 där man kan stänga av Dumpventil t.ex eller styra den lika mycket.

Helst skulle jag vilja använda den överblivna laddluften för antilag men då behöver jag också kunna justera när och hur mycket luft som ventilen ska passera för att ha lite koll på grejerna. Trionic öppnar ju bara dumpventilen fullt om man släpper gasen och det kan man varken justera eller stänga av utan att koppla loss dumpen.

Sen om jag gör nåt annat med laddluften så får jag flytta luftmassemätaren till trotteln för att inte få problem med mängden luft som försvinner...

Det är iallafall lite av vad jag har i tankarna just nu men till att börja med så måste jag oavsett svetsa ett rör i extraktorn så jag får monterat en wastegate till den nya turbon, så kommer lite bilder när jag sätter igång med det senare.

https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222106/222106-392faffbe27236bdd199a92f9bbbac83.jpg

Senast redigerat av Jakobssonlinus (26 juli 2019)

ifakiezz
26 juli 2019 · 403 Inlägg
#69

hur ska du göra för att få fäste??

Jakobssonlinus
26 juli 2019 · 57 Inlägg
#70

ifakiezz skrev:
hur ska du göra för att få fäste??

Än så länge gör jag det för nöjet och att lära mig mer, jag mappar själv och bygger på egen hand sen som det är just nu så är det en bruksbil men ju mer jag får gjort så kanske den blir kittad för att tävla

Senast redigerat av Jakobssonlinus (26 juli 2019)

ifakiezz
26 juli 2019 · 403 Inlägg
#71

Jakobssonlinus skrev:

ifakiezz skrev:
hur ska du göra för att få fäste??

Än så länge gör jag det för nöjet och att lära mig mer, jag mappar själv och bygger på egen hand sen som det är just nu så är det en bruksbil men ju mer jag får gjort så kanske den blir kittad för att tävla

Härligt!

Jakobssonlinus
29 juli 2019 · 57 Inlägg
#72

Igår var jag och hämtade en ny motor o topp, passade på att åka in på Saab museet och kika lite.
Det är rätt intressant och se deras motorer i genomskärning.

https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222106/222106-3f95c3de95d168b98aab0947e404017a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222106/222106-dc3209d3726a4c4a470e1d3322a832eb.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222106/222106-2e812512cfc0ff19bca3a6e2b8c551e5.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222106/222106-0914bda7c49a63e7cc3be40dfd38746a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222106/222106-85066b17ee44599e2521715b5ab3919a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222106/222106-1e4b6ca3436529c51d9ed7f0072fbb9f.jpg

Jakobssonlinus
29 juli 2019 · 57 Inlägg
#73

Likadant växellådorna finns delade med en automatlåda och en annan manuell

https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222106/222106-664f8db69252fd60e5d0aa3224f26d43.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222106/222106-0f4381f090da0a629035ebde2b92483e.jpg

Jakobssonlinus
22 augusti 2019 · 57 Inlägg
#74

Har haft lite bekymmer med oljeläckage nu efter många många mil och försökt lokalisera men det visade sig vara nästintill omöjligt att komma åt o se vart det kom ifrån. Det läcker ner på avgasröret men blocket var rent och tänkte att det kunde vara pga oljetryckgivare eller kolvringarna gett sig så rev ner toppen och bytte kolvringar och kollade att allt var åtdraget men kunde inte hitta någonting så satte ihop allt.

Startar bilen och kryper under och droppar lite så misstänker att det är bakre packboxen på veven...

Här köpt en till bil nu så kommer bli betydligt lättare att ha denna ståendes i garaget och kunna fortsätta bygget.

Har funderat på hur jag ska byta men kommit fram till att jag lyfter ur motorn istället för att krypa under bilen o ta ner subframe o hela skiten eftersom jag inte har en billyft.

https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222106/222106-52e84944ea110222d5137fdd760c4929.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222106/222106-254894d82cc53bd859f5b2951306819b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222106/222106-3f941498c5eb0469830dfd2ce247657f.jpg

Jakobssonlinus
22 augusti 2019 · 57 Inlägg
#75

Ska även börja riva ner den nya motorn och göra iordning den.

Denna kommer vara helt smidd för att tåla dom hästarna som kommer sen. Fram tills dess kommer jag använda den som sitter i för att fortsätta mappa och göra iordning karossen tills det är dax att byta.

Planen är att jag kommer köra med dimpel portad T5 topp och Saabs vassaste t5 kammar. Har inte bestämt mig för vad jag ska använda för topp packning bara. Har funderat på om man ska ge sig på kopparpackning och fräsa ner pianotråd eller flerlager stålpackning roll

https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222106/222106-8a7d2d781a16a953b20749a60639bd9a.jpg

Jakobssonlinus
27 augusti 2019 · 57 Inlägg
#76

För att bli färdig någon gång så fick jag tag i en smidd motor igår kväll som jag hämtade av en vänlig själ, i den sitter Wössner kolvar, H-profil stakar, omsvetsat insug och portad T5 topp den kommer dock att behöva bytas mot min andra då det måste vara betydligt större och kommer förmodligen även att dimpel porta.
Har provmonterat extraktorgrenrör och turbon men insåg ganska snabbt att det inte passade för att vattenröret ligger i vägen så har fått kapa av en liten bit för att kunna leda om vattnet under turbon och få lite mer utrymme (kommer vara en passande slang monterad senare), men det är inte tillräckligt mycket så måste svetsa om flänsen på grenröret och vinkla det utåt lite ifrån motorn för att få mer plats.

https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222106/222106-063001bb4e0cf0e5c7f942cc636d2e23.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222106/222106-214d87d118b395fd524a9001113c1b7b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222106/222106-f93675626d3f88ba8bdf39135866bf39.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222106/222106-c94ef8f49fa6da065d083561664e4599.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222106/222106-9ea9f36d66a51c0a7fe3ce07ea796a96.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222106/222106-69d76742e4a860bc56c5d77a55b10fc5.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222106/222106-567fdacccd40556ab865dcff2fa5c164.jpg

Sjodinare
28 augusti 2019 · 88 Inlägg
#77

Kul o se! Följer detta projekt med stor förväntan big_smile

Jakobssonlinus
29 augusti 2019 · 57 Inlägg
#78

Sjodinare skrev:
Kul o se! Följer detta projekt med stor förväntan big_smile

Vad roligt! Så välkommen så,  det är nu det roliga börjar när man kan se framstegen big_smile

Jakobssonlinus
30 augusti 2019 · 57 Inlägg
#79

Har fått mäta en del för att se hur jag ska dra ledningar och vad jag har för plats till grenrör och insug till turbon. Har även klätt in tryckröret med värmereflekterande material.

https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222106/222106-a216ba4bb81e354dd7d578ccc1be3cdc.jpg

Monterat an kopplingar för oljan, kommer använda An8 för olja in till turbon.

https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222106/222106-afa58f0a600d2b2cb136343c1011e91b.jpg

Sen har jag mått upp avgashuset till turbon, ska ha tag i en fläns och sen svetsar jag på ett 2,5" rör som går över till 3" downpipe.

https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222106/222106-71315ce92e63217ebb9dfe29f8deaad6.jpg

Måste ha en fläns med 89mm cc över diagonalen och 62mm cc mellan hållen närmast varandra. Såg någon som var väldigt lik på en hemsida men inte stämde riktigt så får borra om den isåfall om jag inte hittar en med rätt mått.

https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222106/222106-054f868eb1e3d4a7f12246cf4a09c7d6.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222106/222106-813fcb21b84e2e6515c306d617e81567.jpg

Senast redigerat av Jakobssonlinus (30 augusti 2019)

ifakiezz
30 augusti 2019 · 403 Inlägg
#80

Ser riktigt snyggt ut!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang