Trimning av äldre bilar

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
26 juli 2019 · 4 917 Inlägg

En del inlägg har handlat om trimning av lite äldre modeller och vad som kan göras för att få lite mer hästar.
Därför har jag funderat lite på om bilägarn bara upplever sin kärra som slö och vad det det kan  bero på.
Kan det vara så att motorn i sig faktiskt är så pass sliten att effekttappet beror på slitna kolvringar och en rejäl effekthöjning kan fås genom att byta dessa till nya.
Förvisso kan man ju ta kompprov och den vägen se hur illa det är ställt med motorkvaliten.
Vad säger ni, kan man tjäna några hästar enkelt genom ringbyte istf att köpa andra dyra effekthöjande ting?
Ringar kostar ju enbart hundralappar och det är ju en del jobb att byta dom förståss..
Har själv aldrig bytt ringar men är intresserad av svar ang ovanstående.

Senast redigerat av insidan (26 juli 2019)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
26 juli 2019 · 14 037 Inlägg

insidan skrev:
En del inlägg har handlat om trimning av lite äldre modeller och vad som kan göras för att få lite mer hästar.
Därför har jag funderat lite på om bilägarn bara upplever sin kärra som slö och vad det det kan  bero på.
Kan det vara så att motorn i sig faktiskt är så pass sliten att effekttappet beror på slitna kolvringar och en rejäl effekthöjning kan fås genom att byta dessa till nya.
Förvisso kan man ju ta kompprov och den vägen se hur illa det är ställt med motorkvaliten.
Vad säger ni, kan man tjäna några hästar enkelt genom ringbyte istf att köpa andra dyra effekthöjande ting?
Ringar kostar ju enbart hundralappar och det är ju en del jobb att byta dom förståss..
Har själv aldrig bytt ringar men är intresserad av svar ang ovanstående.

Vad menar du med äldre bilar?

30-tal
40-tal
50-tal
60-tal
70-tal
80-tal
90-tal
00-tal
10-tal

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
tewo22
26 juli 2019 · 118 Inlägg

insidan skrev:
En del inlägg har handlat om trimning av lite äldre modeller och vad som kan göras för att få lite mer hästar.
Därför har jag funderat lite på om bilägarn bara upplever sin kärra som slö och vad det det kan  bero på.
Kan det vara så att motorn i sig faktiskt är så pass sliten att effekttappet beror på slitna kolvringar och en rejäl effekthöjning kan fås genom att byta dessa till nya.
Förvisso kan man ju ta kompprov och den vägen se hur illa det är ställt med motorkvaliten.
Vad säger ni, kan man tjäna några hästar enkelt genom ringbyte istf att köpa andra dyra effekthöjande ting?
Ringar kostar ju enbart hundralappar och det är ju en del jobb att byta dom förståss..
Har själv aldrig bytt ringar men är intresserad av svar ang ovanstående.

Jag vet inte om jag förstod din fråga rätt, men om du tänker på t.ex. 90-talsbilar eller liknande så vill man väl trimma för att optimera. I mitt fall handlar det om att min bil inte är så snabb som jag skulle vilja ha den. Äldre bilar brukar väl rent generellt inte vara lika effektiva som nyare bilar och om jag kan göra något åt det på ett lätt sätt så gör jag gärna det.

Marlboroman
26 juli 2019 · 8 229 Inlägg

insidan skrev:
Kan det vara så att motorn i sig faktiskt är så pass sliten att effekttappet beror på slitna kolvringar och en rejäl effekthöjning kan fås genom att byta dessa till nya.

Det kan vara så. Men det finns ju en rad andra saker som kan vara problemet också. Otäta ventiler, slitna cylinderlopp, trasiga packningar, dålig service. Och på en gammal motor så är det sällan bara en sak som är i sämre skick.


insidan skrev:
Vad säger ni, kan man tjäna några hästar enkelt genom ringbyte istf att köpa andra dyra effekthöjande ting?

Förvisso tappar ju ringarna sin spänst och så slits dem ju lite, men det gör cylinderloppen också. Är loppen allt för slitna så är det ju borrning + nya kolvar som gäller om man vill få den tät igen. Och det blir ju någon man får mäta sig till.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
26 juli 2019 · 4 917 Inlägg

Marlboroman skrev:

insidan skrev:
Kan det vara så att motorn i sig faktiskt är så pass sliten att effekttappet beror på slitna kolvringar och en rejäl effekthöjning kan fås genom att byta dessa till nya.

Det kan vara så. Men det finns ju en rad andra saker som kan vara problemet också. Otäta ventiler, slitna cylinderlopp, trasiga packningar, dålig service. Och på en gammal motor så är det sällan bara en sak som är i sämre skick.


insidan skrev:
Vad säger ni, kan man tjäna några hästar enkelt genom ringbyte istf att köpa andra dyra effekthöjande ting?

Förvisso tappar ju ringarna sin spänst och så slits dem ju lite, men det gör cylinderloppen också. Är loppen allt för slitna så är det ju borrning + nya kolvar som gäller om man vill få den tät igen. Och det blir ju någon man får mäta sig till.

Man tackar för ett utomordentligt bra svar.smile
Med äldre bilar menade jag +20 år som det saknas lite" krut " i..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang