Misständning när motorn går tungt

Hallon2
15 augusti 2019 · 2 Inlägg

Modell: Ford Mondeo MK3
År: 2004
Miltal: 14000

Det hela började i går när jag på väg hem från jobbet, var lite lat och åkte med växel 4 i en sväng. Märkte att det gick tungt så la i 3:an, bilen hostade till som om den höll på att dö. Körde vidare och tänkte inte mer på det, men efter kanske 500 meter började den hosta till igen. När jag körde uppför sista backen i 2:an hostade den flera gånger där det vanligtvis inte är några som helst problem.

Nu idag la jag märke till att motorlampan lyste och efter att felsökt med OBD-II sa den P0303 misfire detected in cylinder 3.

Att starta bilen är inga större problem, den startar nästan direkt. På tomgång hoppar den till lite nu och då men om jag gasar upp till 2000rpm går den jämt utan några som helst problem. Om jag startar med lågt gaspådrag hoppar den till men om jag gasar upp till 3000rpm innan jag lägger i 1:an går det bra. Likaså idag när jag tog sista uppförsbacken på 1:an gick det bra men om jag lägger i 2:an börjar den hosta.

Vad kan det vara? Något säger mig att det inte är tändspole/tändkablar/tändstift för då borde det väl kvitta om det går tungt eller lätt?

zleepy Trucker
15 augusti 2019 · 1 391 Inlägg

tändstift eller tändspole... tror mest på tändspole

märks när motorn belastas (då gnistan uteblir) och det blir en misfire..

hade så på min 2.4t (v70) och en cylinder misstände när man gasade på ordentligt, inte när man körde lugnt.. bytte en tändspole och aldrig ett problem sen dess smile

Nothing but
Rock 'n' Roll :)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
15 augusti 2019 · 13 736 Inlägg

felsökte en likdan bil med samma problem  det var en kabel om jag inte missminner mig totalt.  för visst har du spolen sitter brevid..    det eller ett stiften.   dom blir lite känsliga under belastning

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Hallon2
15 augusti 2019 · 2 Inlägg

Okej, tändkabeln verkar många ha problem med när det kommer till mondeo. Ska först testa att byta plats på stift 3 och 2 för att se om felkoden ändras. Annars byter jag kabeln.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang