Volvo 240 -89a, B230F startar ej, dör på tomgång. Vart skall jag börja?

VeryMad
19 augusti 2019 · 9 Inlägg

TLDR:
Volvo 240 GL, -89a med B230F startar inte / dör på tomgång
Startmotorn går, men det händer inget mer.
Kollat säkringar, har bensin i tanken, Nyladdat batteri.
Bränslefilter, fördelarlock och tändkablar bytta i vintras.
Kollat diagnostikenheten och den hade inga koder.
Lyckades få den att starta 2ggr (se nedan).

Händelseförlopp:

Det uppstod helt plötsligt efter en kortare tur:
Startade bilen utan problem, och körde ett par mil till grannkommunen där jag parkerar. Skulle sedan starta bilen igen för att åka hem efter 15-20 min och den vägrar. Startmotorn går, men inget händer.
Testar ett par ggr innan jag ger upp och funderar på vad jag skall göra.
Testar igen efter någon minut och nu startar den lite motvilligt. Flackande tomgång, först ganska högt varv, och sen lågt på gränsen till att dö.
Kör iväg och märker inga problem under färden.
Står en längre stund vid ett rödljus (byggplats, står säkert 5 min+) där den helt plötsligt tappar varv på tomgång och nästan dör, håller emot genom att ge lite gas tills dess att det blir grönt.
Kommer sen hem utan problem.
Stänger av motorn, och kollar under huven efter uppenbara problem. Ser inget, och testar att starta bilen. Den startar då utan att ens fundera och låter normalt.

Och har inte fått igång den sedan dess, förutom en kort stund idag efter att ha kollat diagnostikenheten så testade jag att starta motorn (igen) för skojs skull, och den gick faktiskt igång utan några större problem. Varvade lite lugnt och lät den stå i några minuter tills den plötsligt dog, och inte ville starta igen.
Enda jag möjligen märkte var kanske något orolig tomgång (tappade lite varv en gång var typ 4e sekund, men detta ytterst lite varv och det är något jag tycker den alltid gjord efter start).

Så några tips på vad det kan vara?
Det jag funderar på är bränslepump(ar) som börjar ge sig..

simlar
19 augusti 2019 · 5 523 Inlägg

Har du kollat säkringen i motorrummet till insprutningen?
Är det dåligt kontakt där i så startar inte ens bränslepumparna eftersom bränslepumpsrelät styrs av motorstyrningen.
Säkringen sitter i en vit säkringshållare som sitter på samma skena som ljusrelät.
Är det ärg/dålig kontakt där så kan insprutningen och därmed även motorgången vara väldigt märklig
Rekommenderar att testa byta säkringen även om den är hel och gärna dra säkringen in och ut ur säkringshållaren några gånger för att ta bort lite ärg.

Säkringen till bränslepumpen/arna sitter inuti bilen.
Pumparna går inte förrän insprutningen får en varvtalssignal från tändspolen.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Weaksauce
19 augusti 2019 · 158 Inlägg

Testa med att köra diagnostikprogram 3.

Öppna huven.

Vrid nyckeln till läge två.

Öppna diagnostiklådan och stoppa kontakten i läge två.

Tryck på test-knappen och håll den intryckt i mer än en sekund men mindre än tre. Gör detta totalt tre gånger i följd.

Bilen kommer nu att aktivera följande komponenter i ordning. Fläkt, spridare, magnetventil för tomgångsledning, kallstartsventil, radio dämprelät och bränslepumparna.

Inga koder kommer att blinka utan du får lyssna och känna på grejerna när de drar i gång.

Mazda MX-5 NA6 "JMZ" (1991)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang