Bensinupproret 2.0, ett stort dagis?

panda666
19 augusti · 3 075 Inlägg

Janneutanb skrev:

panda666 skrev:
Vad är rimlig bensinpris då? många i gruppen som tycker att det är bra mellan 10-12 där nånstans, nu är det vadå 15-16? personligen ser ja inte nån jätteskillnad. om ja ska tanka bensin nu i min bil ungefär 50 liter och priset är 15kr liter får ja de till 750 spänn. Skulle det ligga däremot på 10 kr litern som många skulle vilja ha då me 50 liters tankning hamnar man på 500? för mig nu gör det inte så stor skillnad. Tankar varje 2 veckor typ 800 och hamnar 1600 ca per månad. Men min bil är inte snål heller jag tror att ja ligger där minst 0.8-0,9 i förbrukning. Hur mycket tankar folk i landet/dom som har långt till jobbet? 750 spänn i veckan ca? 750x4=3000 alltså ungefär. hade det kostat 10kr liter,,,så skulle man hamna på 2000kr i bränsle i månaden. Sparar alltså 1000kr i månaden. För vissa kan det låta mycket men är verkligen hela ekonomin baserat på att överleva på den där lappen? Jag tror nog det skulle behöva sänkas ner till 5kr litern eller nått. Då skulle man verkligen se skillnad. Förstår nån vad jag menar?^^ Skulle vilja veta hur långt folk pendlar var dag.

Fast man måste också fråga sig varför ska staten ha den där tusenlappen extra varje månad?
Jag anser att staten är helt bedrövlig på att hantera pengar så dom ska definitivt inte ha dom extra pengarna.

Jag pendlade 20 mil om dagen i nästan ett års tid. Det var mitt första riktiga jobb så jag hade inte jättemånga valmöjligheter.

Bara man bor några mil utanför stan blir det snabbt väldigt dyrt. Man ska in och handla, hämta ungar, ja allting så måste man ta bilen in för bussar fungerar inte riktigt utanför tyvärr.

Det var en bra synpunkt där, varför ska staten ha den där tusenlappen? Tror att bensingruppens krav är väldigt låga, ska det bli nån skillnad och att folk har verkligen råd, precis alla då borde kanske priset på bränsle ligga där runt 5kr/l för att i min tycke kallas för en seger. Folk bråkar med staten för några få kronor alltså från 15-16 det är nu till 10-12. Man borde samlas flera tusentals människor ute i stan och på dom viktigaste motorvägar som tex e4 i stockholm, e18 osv och verkligen blockera vägarna för alla och inte ge sig föräns regeringen går med, precis som andra länder där man tar strejk på blodigt allvar. Då och bara då kommer det ske förändring tyvärr.

xXSammy
19 augusti · 5 783 Inlägg

Alla vill betala så lite som möjligt och få så mycket som möjligt gratis.

Kanske skulle få välja? Billigare bränsle i utbyte mot dyrare sjukvård och mediciner
Är jättebra, tills det händer något. (:

Hon/Henne
Vettemannen *****JÄNKEBILSIDIOT*****
19 augusti · 11 802 Inlägg

xXSammy skrev:

Kanske skulle få välja? Billigare bränsle i utbyte mot dyrare sjukvård och mediciner

Det måste ju vara en balansgång där. Bensinen kan ju inte finansera allt i detta land. Lägg en tusenlapp i skatt på varje person som åker till Thailand. Kanske kan golfresorna bli lite dyrare. Etc. etc.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Gillar stora motorer med vrid och kubik! Just Real Power------No Turbo Shit!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
xXSammy
19 augusti · 5 783 Inlägg

Vettemannen skrev:

xXSammy skrev:

Det måste ju vara en balansgång där. Bensinen kan ju inte finansera allt i detta land. Lägg en tusenlapp i skatt på varje person som åker till Thailand. Kanske kan golfresorna bli lite dyrare. Etc. etc.

/Benny

Absolut, men först krävs de billigare bränsle.. sen billigare bilskatt.. sen kommunalskatt.. ovs.

Hon/Henne
Growe Fri fart för ett fritt folk!
19 augusti · 9 835 Inlägg

alla drabbas olika av bränslepriserna.  men hållbart är det knappast och problemet är att det drabbar dom svagaste i sverige.      för mig personligen så överlever jag priserna men så ser det inte ut för många.. 1kr/liter för högt pris kan ju göra att man måste spara in någon annanstans för att ha råd att åka och jobba.    kör ju bara 7mil om dagen så ingen katastrof. men om min sambo börjar jobba från sitt jobb är det 14mil till om dagen som vi måste pynta..  inte heller det skulle påverka oss extremt då vi tjänar okej med pengar..    Bränslepriserna är inte för miljöns skull som dom vill ge sken av.. för då hade varje krona av den skatten gått direkt till att ta fram alternativa bränslen till våran fordons park.. idag gör regeringen exakt raka motsatsen...   dom gör det svårare att få fram tex Hvo100   dom 600k medlemmarna har många olika viljor och sätt att lösa problemen på.     Gemensamt är man starkast..  600k på facebook betyder antagligen betydligt mycket mer stöd än så.     dom 600k är betydligt många fler än vad miljöpartiet fick i röster vid valet..    något som kan vara värt att fundera lite på

Stance=slammad bil som endast kan framföras i 2km/h på svenska vägar. håll skiten hemma i garaget så slipper vi andra hamna bakom era skithögar..
Low
19 augusti · 2 353 Inlägg

Tycker. 13kr L vore okej. 125L x 3kr = 375kr Per tankning biligare, men visst 10kr L. Vore nåt :-D.

Ivel
19 augusti · 621 Inlägg

Vore det inte klokare att höja skatten på fossila bränslen för att kunna sänka skatten på biobränslen och på så vis stötta utvecklingen av dessa?

Att med de höjda skatterna subventionera reseavdrag för de som pendlar med bio-drivna fordon?
Då finns incitament att gemene man byter dinokrematoriet till något annat eller konverterar fordonet om möjligt.

Priusguru; "Livet är för kort att bruka opålitliga transportmedel."
panda666
19 augusti · 3 075 Inlägg

Ivel skrev:
Vore det inte klokare att höja skatten på fossila bränslen för att kunna sänka skatten på biobränslen och på så vis stötta utvecklingen av dessa?

Att med de höjda skatterna subventionera reseavdrag för de som pendlar med bio-drivna fordon?
Då finns incitament att gemene man byter dinokrematoriet till något annat eller konverterar fordonet om möjligt.

Biobränslen används för el- och värmeproduktion samt som biodrivmedel. De finns i väldigt många olika former; fasta bränslen (trä, torv och avfall), flytande bränslen (bioetanol och biodiesel) och gasformiga bränslen (biogas).

Kapat från nätet, vilka/vilken av dessa tänkte du specifikt? det vore en bra ide men jag trodde att företag inte satsade på såna medel utan satsar hårt endast för elbilar, batterier osv. Men sen också går det inte att hacka fram renare diesel än denna som körs nu ? Gör tex adblue ingen nytta alls? förrutom att paja hela tiden då. Snackade förrut med en äldre herre då han sa att vi kunde köra med rapsolja osv.

Ivel
19 augusti · 621 Inlägg

panda666 skrev:

Ivel skrev:

Biobränslen används för el- och värmeproduktion samt som biodrivmedel. De finns i väldigt många olika former; fasta bränslen (trä, torv och avfall), flytande bränslen (bioetanol och biodiesel) och gasformiga bränslen (biogas).

Kapat från nätet, vilka/vilken av dessa tänkte du specifikt? det vore en bra ide men jag trodde att företag inte satsade på såna medel utan satsar hårt endast för elbilar, batterier osv. Men sen också går det inte att hacka fram renare diesel än denna som körs nu ? Gör tex adblue ingen nytta alls? förrutom att paja hela tiden då. Snackade förrut med en äldre herre då han sa att vi kunde köra med rapsolja osv.

Jag tänkte inte på gengasdrift utan på biodiesel, bioetanol och biogas som när det framställs av restprodukter är mycket miljösnälla jämfört med petroleumdrivmedel.
Det forskas och utvecklas ständigt men tyvärr hamnar det i skymundan när det kommer till tvånollorna som förefaller rent generellt vara mycket trångsynta innovationsfientliga individer med tanke på gruppens tongångar i det mesta.

spillolja
19 augusti · 2 153 Inlägg
En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
Ivel
19 augusti · 621 Inlägg

spillolja skrev:
För att inte tala om Bensin-kok på "ogräs"
https://sverigesradio.se/sida/artikel.a … el=6937870
https://teknikensvarld.se/audi-borjar-t … le-600566/

Värt att notera är att bägge artiklarna är över året gamla och är således inga nyheter, ändå skriker folk sig hesa att alternativ saknas.

Skalman
20 augusti · 505 Inlägg

Ivel skrev:

panda666 skrev:

Ivel skrev:

Jag tänkte inte på gengasdrift utan på biodiesel, bioetanol och biogas som när det framställs av restprodukter är mycket miljösnälla jämfört med petroleumdrivmedel.
Det forskas och utvecklas ständigt men tyvärr hamnar det i skymundan när det kommer till tvånollorna som förefaller rent generellt vara mycket trångsynta innovationsfientliga individer med tanke på gruppens tongångar i det mesta.

Det är inte gruppen som är trångsynt när det gäller biobränsle, Facebook är uppbyggt på ett helt annat sätt, tänk garaget.org utan forumtrådar och utan att dom är indelade i olika kategorier m.m.
Hur hittar man då till sin post där det pratas om elbilar eller en post om bioetanol, hvo100 m.m.
Det som är nyast läggs upp överst och då försvinner annat i mängden.

Ska vi klara omställningen till bättre värld, kan man inte fokusera på enbart El eller kommunalt färdsätt, det kommer krävas åtskilliga miljarder för utbyggnad, att köra biobränsle är det som ska gälla, biltillverkare vet inte riktigt vad dom ska satsa på känns det som.

Se på Volvo som kör elmotor med bensin på nya bilar, varför gör dom så?
Dom hade elmotor och diesel tidigare.
Varför heter det inte elmotor i Etanolbil?

Men nu var det Bensinupproret 2.0 som skulle diskuteras, inte säker runt omkring.
Se på denna tråd den tenderar också att spåra ur/diskutera annat.

Fokus smile

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

• Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum