Styrväxel val volvo 940

XeptiQ Whatever :)
30 augusti · 1 652 Inlägg
#1

Tja!

Efter några års uppehåll med projektet så börjar det klia lite i fingarna på att meka igen!
( Har allt mekat under tiden )

Sitter och försöker klura ut på en styrväxel, alltså inte en Volvo original , måste komma från en annan modell, som bmw, audi, opel etc,  annars kan jag inte besiktiga bilen efter all modifiering.

Så finns det någon här som har koll på vad för styrväxlar (( kuggstång ) som passar, infästningen måste inte stämma.

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser
Svarte_Orm
30 augusti · 2 170 Inlägg
#2

Plocka från en tidig 240 så slipper du servo

XeptiQ Whatever :)
30 augusti · 1 652 Inlägg
#3

Svarte_Orm skrev:
Plocka från en tidig 240 så slipper du servo

Jo, precis. Servo eller ikke servo spelade ingen roll enligt dom. Så servo vore gött att ha.
Men kruxet är att jag får inte ta en styrväxel i från Volvo familjen.. Dels för att det inte skiljer så mycket mellan dom enligt dom då.. hmm

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser
KolGruvan
31 augusti · 1 005 Inlägg
#4

sellholm kort styrväxel?  Den är ju inte orginal. Men kanske liknar orginal för mycket

Don't Hate Me Because I Beat You..Respect Me Because I Teach You
XeptiQ Whatever :)
31 augusti · 1 652 Inlägg
#5

KolGruvan skrev:
sellholm kort styrväxel?  Den är ju inte orginal. Men kanske liknar orginal för mycket

Ja, precis. Den hade vart klockren men enligt Sfro får jag inte köpa något som är "bolt on" eller tillverkat just för Volvo. Ska läsa igenom mailet igen vad de skrev vad jag fick använda mig utav, så kanske jag kan ge lite bättre info


Nu när jag läser så är det dubbla budskap från  Sfro, ena besiktingsmannen säger att jag inte får det medans andra menar på att jag "får" men jag måste bevisa att den är annorlunda kontra 940 original, så med andra ord som jag tolkar det så ska jag då få ta en från tex Volvo 360 och hänga dit dock att jag måste modifiera infästningen.

Men då kommer det till andra funderingen, nu vet jag inte om alla Volvos har styrväxen framför hjulcentrum eller om det blandat fram och bak hjulcentrum. För isåfall är det lite lättare att kanske hitta en i ca ca samma längd och bulta upp?

Senast redigerat av XeptiQ (31 augusti )

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser
Growe Fri fart för ett fritt folk!
31 augusti · 9 835 Inlägg
#6

vw styrväxel från någon med elservo..  enkel konstrukttion och ganska små och smidiga.

Stance=slammad bil som endast kan framföras i 2km/h på svenska vägar. håll skiten hemma i garaget så slipper vi andra hamna bakom era skithögar..
Xebers76
31 augusti · 1 405 Inlägg
#7

XeptiQ skrev:

KolGruvan skrev:
sellholm kort styrväxel?  Den är ju inte orginal. Men kanske liknar orginal för mycket

Ja, precis. Den hade vart klockren men enligt Sfro får jag inte köpa något som är "bolt on" eller tillverkat just för Volvo. Ska läsa igenom mailet igen vad de skrev vad jag fick använda mig utav, så kanske jag kan ge lite bättre info


Nu när jag läser så är det dubbla budskap från  Sfro, ena besiktingsmannen säger att jag inte får det medans andra menar på att jag "får" men jag måste bevisa att den är annorlunda kontra 940 original, så med andra ord som jag tolkar det så ska jag då få ta en från tex Volvo 360 och hänga dit dock att jag måste modifiera infästningen.

Men då kommer det till andra funderingen, nu vet jag inte om alla Volvos har styrväxen framför hjulcentrum eller om det blandat fram och bak hjulcentrum. För isåfall är det lite lättare att kanske hitta en i ca ca samma längd och bulta upp?

Ja får man dedär fel så svänger hjulen vänster när man vrider ratten höger lol

Varför inte ta med hela soffgruppen ut på vägarna? Kolla gärna in min tråd "Den rullande soffgruppen"
https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=319705
XeptiQ Whatever :)
31 augusti · 1 652 Inlägg
#8

Growe skrev:
vw styrväxel från någon med elservo..  enkel konstrukttion och ganska små och smidiga.

Okej, kan vara en kandidat att testa med. Har du typ modell av vw så kan jag kika lite på längderna så jag kan hitta en som är i någorlunda samma längd?

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser
XeptiQ Whatever :)
31 augusti · 1 652 Inlägg
#9

Xebers76 skrev:

XeptiQ skrev:

KolGruvan skrev:
sellholm kort styrväxel?  Den är ju inte orginal. Men kanske liknar orginal för mycket

Ja, precis. Den hade vart klockren men enligt Sfro får jag inte köpa något som är "bolt on" eller tillverkat just för Volvo. Ska läsa igenom mailet igen vad de skrev vad jag fick använda mig utav, så kanske jag kan ge lite bättre info


Nu när jag läser så är det dubbla budskap från  Sfro, ena besiktingsmannen säger att jag inte får det medans andra menar på att jag "får" men jag måste bevisa att den är annorlunda kontra 940 original, så med andra ord som jag tolkar det så ska jag då få ta en från tex Volvo 360 och hänga dit dock att jag måste modifiera infästningen.

Men då kommer det till andra funderingen, nu vet jag inte om alla Volvos har styrväxen framför hjulcentrum eller om det blandat fram och bak hjulcentrum. För isåfall är det lite lättare att kanske hitta en i ca ca samma längd och bulta upp?

Ja får man dedär fel så svänger hjulen vänster när man vrider ratten höger lol

Haha japp, det skrev han med, men egentligen när man tänker efter så skulle jag sätta den framför eller bakom hjulcentrum, så får jag ändra infästningen för styleden till framför för att den sak svänga rätt håll, men det blir mer arbete för en liten grej tror jag smile

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser
Cuefa Kungen av dagspendlande.
1 september · 1 668 Inlägg
#10

VAG har väldigt många olika typer av elektrisk styrservo.
Passat och Tiguan bl.a har motorn inbyggd i styrväxeln, den ligger ner parallellt med styrväxeln.
Fabia, Polo och några fler har elektrohydraulisk servo, elmotorn sitter separat monterad i motorrummet med en egen oljebehållare.
Finns även andra varianter men de två är de vanligaste.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Growe Fri fart för ett fritt folk!
1 september · 9 835 Inlägg
#11

Cuefa skrev:
VAG har väldigt många olika typer av elektrisk styrservo.
Passat och Tiguan bl.a har motorn inbyggd i styrväxeln, den ligger ner parallellt med styrväxeln.
Fabia, Polo och några fler har elektrohydraulisk servo, elmotorn sitter separat monterad i motorrummet med en egen oljebehållare.
Finns även andra varianter men de två är de vanligaste.

ja den med separat är nog lättast att anpassa men den med inbyggd pump är inte skit stor..   bredden på dom spelar ju mindre roll då man lätt kan byta inre och yttre leder på dom smile

Stance=slammad bil som endast kan framföras i 2km/h på svenska vägar. håll skiten hemma i garaget så slipper vi andra hamna bakom era skithögar..
XeptiQ Whatever :)
5 september · 1 652 Inlägg
#12

Growe skrev:

Cuefa skrev:
VAG har väldigt många olika typer av elektrisk styrservo.
Passat och Tiguan bl.a har motorn inbyggd i styrväxeln, den ligger ner parallellt med styrväxeln.
Fabia, Polo och några fler har elektrohydraulisk servo, elmotorn sitter separat monterad i motorrummet med en egen oljebehållare.
Finns även andra varianter men de två är de vanligaste.

ja den med separat är nog lättast att anpassa men den med inbyggd pump är inte skit stor..   bredden på dom spelar ju mindre roll då man lätt kan byta inre och yttre leder på dom smile

Ja, precis de får man nog nästan göra oavsett vilken  styrväxel man hittar om det ska modifieras lite för att det ska se ombyggt it för att bli godkänt.

Men blir att kika på dom och se..
Men hur är det med det elektriska, styrs det av någon box då typ canbus eller likande så det inte ställer till det med massa otrevligt strul och huvudvärk 😁🤣

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser
Cuefa Kungen av dagspendlande.
5 september · 1 668 Inlägg
#13

XeptiQ skrev:

Growe skrev:

Cuefa skrev:
VAG har väldigt många olika typer av elektrisk styrservo.
Passat och Tiguan bl.a har motorn inbyggd i styrväxeln, den ligger ner parallellt med styrväxeln.
Fabia, Polo och några fler har elektrohydraulisk servo, elmotorn sitter separat monterad i motorrummet med en egen oljebehållare.
Finns även andra varianter men de två är de vanligaste.

ja den med separat är nog lättast att anpassa men den med inbyggd pump är inte skit stor..   bredden på dom spelar ju mindre roll då man lätt kan byta inre och yttre leder på dom smile

Ja, precis de får man nog nästan göra oavsett vilken  styrväxel man hittar om det ska modifieras lite för att det ska se ombyggt it för att bli godkänt.

Men blir att kika på dom och se..
Men hur är det med det elektriska, styrs det av någon box då typ canbus eller likande så det inte ställer till det med massa otrevligt strul och huvudvärk 😁🤣

Det brukar gå att få till utan canbus o annat. VW har ju oftast en sensor som sitter på rattstången o avgör hur mycket du styr. Måhända är det enklare att använda systemet från Polo/Fabia för den har styrvinkelsensorn inbyggd direkt i racket om jag inte missminner mig.
Det i kombination med att kunna placera behållaren med pumpen där du har bäst/lämpligast plats är nog kanske att föredra.
Den borde dessutom ha det enklare styrsystemet av de två.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
XeptiQ Whatever :)
5 september · 1 652 Inlägg
#14

Cuefa skrev:

XeptiQ skrev:

Growe skrev:

ja den med separat är nog lättast att anpassa men den med inbyggd pump är inte skit stor..   bredden på dom spelar ju mindre roll då man lätt kan byta inre och yttre leder på dom smile

Ja, precis de får man nog nästan göra oavsett vilken  styrväxel man hittar om det ska modifieras lite för att det ska se ombyggt it för att bli godkänt.

Men blir att kika på dom och se..
Men hur är det med det elektriska, styrs det av någon box då typ canbus eller likande så det inte ställer till det med massa otrevligt strul och huvudvärk 😁🤣

Det brukar gå att få till utan canbus o annat. VW har ju oftast en sensor som sitter på rattstången o avgör hur mycket du styr. Måhända är det enklare att använda systemet från Polo/Fabia för den har styrvinkelsensorn inbyggd direkt i racket om jag inte missminner mig.
Det i kombination med att kunna placera behållaren med pumpen där du har bäst/lämpligast plats är nog kanske att föredra.
Den borde dessutom ha det enklare styrsystemet av de två.

Ah okej, skulle du kunna tänka dig att länka den modellen av styrväxel så kan jag kika på dom. Vore grymt om det går

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser
Cuefa Kungen av dagspendlande.
6 september · 1 668 Inlägg
#15

XeptiQ skrev:

Cuefa skrev:

XeptiQ skrev:
Ja, precis de får man nog nästan göra oavsett vilken  styrväxel man hittar om det ska modifieras lite för att det ska se ombyggt it för att bli godkänt.

Men blir att kika på dom och se..
Men hur är det med det elektriska, styrs det av någon box då typ canbus eller likande så det inte ställer till det med massa otrevligt strul och huvudvärk 😁🤣

Det brukar gå att få till utan canbus o annat. VW har ju oftast en sensor som sitter på rattstången o avgör hur mycket du styr. Måhända är det enklare att använda systemet från Polo/Fabia för den har styrvinkelsensorn inbyggd direkt i racket om jag inte missminner mig.
Det i kombination med att kunna placera behållaren med pumpen där du har bäst/lämpligast plats är nog kanske att föredra.
Den borde dessutom ha det enklare styrsystemet av de två.

Ah okej, skulle du kunna tänka dig att länka den modellen av styrväxel så kan jag kika på dom. Vore grymt om det går

Absolut.
Här har du själva styrväxeln
På bild 2 ser du vridvinkelsensorn som känner av om rattstången rör sig och om du behöver servo-assistans.
Och här är medföljande pump

Sen blir det ju ändå egna slangar o grejer, för att kunna sätta pumpen/reservoaren på lämplig plats i motorutrymmet. Jag misstänker att det borde räcka med någon enklare relästyrning som bara ger ström till motorn när du vrider ratten.
Original är det fler funktioner inbyggda i servostyrningen, som t.ex sidvindskompensator o grejer som jag inte direkt tror du är i behov av.

Annars, beroende på budget, finns ju dessa alternativ.

Senast redigerat av Cuefa (6 september )

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
XeptiQ Whatever :)
8 september · 1 652 Inlägg
#16

Cuefa skrev:

XeptiQ skrev:

Cuefa skrev:
Det brukar gå att få till utan canbus o annat. VW har ju oftast en sensor som sitter på rattstången o avgör hur mycket du styr. Måhända är det enklare att använda systemet från Polo/Fabia för den har styrvinkelsensorn inbyggd direkt i racket om jag inte missminner mig.
Det i kombination med att kunna placera behållaren med pumpen där du har bäst/lämpligast plats är nog kanske att föredra.
Den borde dessutom ha det enklare styrsystemet av de två.

Ah okej, skulle du kunna tänka dig att länka den modellen av styrväxel så kan jag kika på dom. Vore grymt om det går

Absolut.
Här har du själva styrväxeln
På bild 2 ser du vridvinkelsensorn som känner av om rattstången rör sig och om du behöver servo-assistans.
Och här är medföljande pump

Sen blir det ju ändå egna slangar o grejer, för att kunna sätta pumpen/reservoaren på lämplig plats i motorutrymmet. Jag misstänker att det borde räcka med någon enklare relästyrning som bara ger ström till motorn när du vrider ratten.
Original är det fler funktioner inbyggda i servostyrningen, som t.ex sidvindskompensator o grejer som jag inte direkt tror du är i behov av.

Annars, beroende på budget, finns ju dessa alternativ.

Okej, tackar!

Men de var då inte dåligt vad skroten tog betalt för gamla saker smile
Men får kolla runt lite och se vad man hittar för priser på det. Kanske finns någon som skrotar ner en polo.

Har även fått en tanke att kanske hitta en BMW och ta ifrån, fjäderben inkl styrväxel men låter som det är mer jobb, försökt googla på det men finner inget. Har du för tankar kring det?

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser
Cuefa Kungen av dagspendlande.
9 september · 1 668 Inlägg
#17

Är väl många som kör BMW's grejer, kanske för att det finns många BMW's som går brett och behöver spännande styrvinklar för det :-P
Fördelen där är väl kanske att det inte skiljer så mycket i bredd mellan säg, en 5-serie och en 940.
Men vilken väg du än väljer kommer det ju innebära en hel del arbete.
Ska bilen SFRO-besiktigas? I så fall kan det ju vara vettigt o lyssna med en besiktningsman så du inte bygger in begränsningar som måste göras om senare.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang