Saab 9-3 Tid 08 Koppling vibrerar vid lägre varv samt knackar

Swedz
17 september · 1 Inlägg
#1

Tja! Köpte i torsdags en 93 Tid 08. Köpte den vetandes att den hade problem med kopplingen. Dessutom knackar den på tomgång och kan dessutom höras i lägre farter. Själv säger han att när han bytte koppling för ett halvår sedan så centrerade dom inte kopplingen rätt, alltså anledningen till varför den skakar. Han sa också att han kört med det ett halvår, så vet ej hur farligt det skulle kunna vara?

Vad kan det teoretiskt sett vara och vad hade en verkstad tagit betalt för att fixa problemet? Vet redan att det var korkat att köpa bilen men man måste chansa ibland, hoppas det lönade sig. Tack!

Senast redigerat av Swedz (17 september )

Xebers76
17 september · 1 456 Inlägg
#2

Är inte lamellen i centrum får man inte dit växellådan. Den centrerar sig dessutom varje gång man frikopplar.

Däremot misstänker jag skarpt dubbelmassesvänghjulet, eventuellt något löst i tryckplattan.

Att svänghjulet ger sig på dessa är inte helt ovanligt.

Varför inte ta med hela soffgruppen ut på vägarna? Kolla gärna in min tråd "Den rullande soffgruppen"
https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=319705
Znixer
18 september · 131 Inlägg
#3

Som Xebers76 skriver är det med 99% säkerhet dubbelmassesvänghjulet (DMF). Väldigt konstigt däremot att man bytt koppling men inte DMF då det i regel är DMF som blir dåligt på dessa.

Har bytt två svänghjul och de brukar knacka och låta illa på tomgång men ofta tystna när man frikopplar. Du får räkna på mellan 10-20k på verkstad för att byta DMF.

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang