Kylaren i bagaget

Maduce
27 september 2019 · 47 Inlägg

Tjena!

Har funderat länge med att sätta kylaren i bagaget på min 740. Först för det bara var en kul grej, men nu skulle jag behöva lite bättre viktfördelning.
Bilen är en Volvo 744 med 16V Turbo på 530 hk. (bilen körs på sidan så kyler inte jätte bra fram)

Mina frågor är:
Vad för typ av anslutningar ska jag ha på själva motorn?
Vatten pumpen, ska original bort? eller ska jag har kvar original och köra med elektrisk?
Vilken diameter på slangarna som går bak till kylaren?

//Filip
http://www.garaget.org/images/small_logo.gif

Volvo 744 16V Turbo X "Slaghöken" (1988)
uhlin
27 september 2019 · 2 834 Inlägg

Inte direkt svar på frågan men hur tänker du att du ska få kylning med kylaren i bagaget?

Och bilen körs på sidan???? Kan man köra annat än framåt och bakåt?

Cuefa Ain't no place like home...
27 september 2019 · 4 628 Inlägg

En driftingbil kör ju rätt sällan rakt fram.
Jag skulle nog monterat 2st kylare i vardera bakskärm med stora NACA-scoop eller andra medel till att tvinga in luften i bagaget, och kylfläktar.
Kanske behålla en tunnare kylare i nosen också?
Jag skulle nog också helst kört elpump, kanske med matarpump(ar) till bakluckan eftersom det blir en lång väg för kylvätskan att färdas. Det kanske gör att Du inte behöver köra så grova rör/slangar heller.
Gällande anslutningar har jag dessvärre inga bra svar.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Maduce
28 september 2019 · 47 Inlägg

uhlin skrev:
Inte direkt svar på frågan men hur tänker du att du ska få kylning med kylaren i bagaget?

Och bilen körs på sidan???? Kan man köra annat än framåt och bakåt?

Om man kollar på drifting bilar i tex formula Drift kör dem flesta med kylaren bak med utskärning i bagaluckan och stora fläktar. Dem kör betydligt mer effekt än mig sam pressa dem bilarna ganska hårt. Så kylningen måste vara effektiv där med

Volvo 744 16V Turbo X "Slaghöken" (1988)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang