Subaru outback 2,5. 2005 Motorproblem.

Stalis66
9 juli 2019 · 4 Inlägg

Efter ett nyligen utfört kamremsbyte började problemen.
Gjorde kamremsbyte efter konstens alla regler, var extra noga med att få "tändpunkterna" rätt. Drog runt motorn 3 varv för hand innan start, allt OK. Körde ca 20 mil utan problem. Så helt plötsligt under körning i stadstrafik tappar den kraft och börjar gå dåligt i motorn/misständer. Kollar med felkodsläsare: Misfireing on cyl 3 & 4. Öppnar upp och kollar kamremmen, allt står exakt rätt. Provar nu att dra runt motorn för hand och det blir stopp vid ett visst läge. Lossar kamremmen och provar dra runt endast kamaxlarna, båda "snurrar" utan problem. Linjerar upp allt igen och monterar remmen, stopp på samma ställe när jag drar runt för hand. Någon som har tips? Ventilhaveri/fastbränd ventil?
INTE Sveriges nöjdaste bilägare!

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
9 juli 2019 · 4 917 Inlägg

En kompprovare från biltema kostar 200 kr..kanske värt..
Annars så har du donat med något som vi inte vet om ännu..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
zzr94092
9 juli 2019 · 4 378 Inlägg

Svårt med ett komptest,om motorn inte går runt..

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
9 juli 2019 · 4 917 Inlägg

För hand ja, men han kan ju dra på starten..smile
Sen vet vi inte hur stark grabben är..smile
Om det redan är fördärvat så blir det väl inte mycket sämre under några sekunder..
Men han har väl råkat ut för något som vi ännu inte känner till..
Men jag gissar på jobbet han gjorde.

Senast redigerat av insidan (9 juli 2019)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
zzr94092
9 juli 2019 · 4 378 Inlägg

Man kör väl inte fan på starten om motorn inte går runt!

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
9 juli 2019 · 4 917 Inlägg

Som jag skrev, vi vet inte hur stark han är..
Det kanske bara är ett mindre motstånd som han uppfattar som stopp..
Han kunde ju köra med bilen innan..

Senast redigerat av insidan (9 juli 2019)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
zzr94092
9 juli 2019 · 4 378 Inlägg

Ja du..

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
9 juli 2019 · 4 917 Inlägg

Vi får se vad han kommer fram till, han har väl missat något..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Stalis66
10 juli 2019 · 4 Inlägg

Tack för svar och tips. Angående min styrka så är jag "normalstark" smile . Som jag skrev i mitt inlägg har jag dragit runt motorn 3 varv för hand (med spärrskaft) då jag var klar med kamremsbytet, så jag vet hur motståndet vid normal kompression känns. drog runt utan problem. Nu känner och hör jag att något tar emot. Blir att gräva djupare, troligtvis lyfta ur motorn och öppna. Återkommer med svar med vad jag finner, även om jag inte finner något. Tack igen.
//Anders

Utmarks-Loke
10 juli 2019 · 5 813 Inlägg

Plocka av kamremmen och prova att dra runt varje hjul för sig, så ser du var det fastnar. Skulle ju kunna vara en ventil som sitter fast, men varför den fastnat är svårt att säga. Hade det varit en vanlig motor kunde du ha lossat ventilkåporna och kollat hur nockarna på kamaxlarna ser ut, men jag antar det är svårt på en boxer.

Stalis66
14 juli 2019 · 4 Inlägg

Jo, jag är inne på den linjen. Har lossat kamremmen och dragit runt kamaxlarna för sig och vevaxeln för sig. Kamaxlarna går runt utan problem, men vevaxeln fastnar vid en viss punkt. Så troligtvis nån ventil som "fastnat" ? Helt riktigt, att det är svårt att lossa ventilkåporna eftersom det är en boxer. Men det blir nästa steg. Har låtit det vila några dagar.  Tack för tipset.

Senast redigerat av Stalis66 (14 juli 2019)

Utmarks-Loke
14 juli 2019 · 5 813 Inlägg

Ja, det är väl en ventil som inte stängt riktigt och sedan fått en liten smäll av en kolv så den är krokig nu och definitivt inte går tillbaka längre.  Frågan är om toppen på den sidan klarat sig men nästa steg är nog att lyfta ur motorn och plocka av toppen, jag tror inte du kommer undan det. Semestern är räddad big_smile

Janneutanb
14 juli 2019 · 7 267 Inlägg

Det låter ju hemskt märkligt att det skulle bli stopp när man drar för hand iom att motorn var igång när den började gå dåligt.

zzr94092
14 juli 2019 · 4 378 Inlägg

Drar du runt motorn åt "rätt"?

Stalis66
18 oktober 2019 · 4 Inlägg

Tack för alla tips. Ursäkta att jag dröjde så länge med inlägg. Det var jag som "nojade" och trodde att det tog emot något. Det var helt enkelt tändspolen som brunnit. Ny spole, nya tändkablar och nya stift så var det fixat. 😀

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang