torsen
18 oktober 2019
· 7 234 Inlägg
Ursäkta lite o t men ett klassiskt fel på en klassisk bil är att kablaget från motorn ner till datorn inte tål motorolja eller diesel.
Jag talar om Land Rover Defender Td5 "Storm".
När BMW köpte Jaguar Land Rover önskade man förbättra egenskaperna ur kraftsynpunkt.
Och det lyckades man med.
Land Rovers gamla 4-cylindriga dieselmotorer var mer än lovligt slöa - men driftsäkra.
BMW:s motorer blev rena katastrofen ur driftsäkerhetssynpunkt (som andra BMW-motorer - har haft 4 BMW i familjen).
Bland annat, och mest bekymmersamt, är att dieselblandad olja letar sig ner i kablaget från topplocket till databoxen under högra framstolen och där orsakar diverse olika störninar.
Andra "saker" som tillkom under BWW-eran är att oljepumpens rotor ej var fast på drivaxeln på annat sätt än påpressat utan kil eller annan låsning.
Olämpliga toleranser fick rotorn att lossna på axeln var inte helt ovanligt.
Att avgasgrenrören och topplocken sprack var heller inte ovanligt.
Dubbla oljefilter som är mycket jobbiga att byta - speciellt rotorfiltret.
Men den 5-pipiga Stormen sjöng skönt på högre varv.
Tack och lov så övertog Ford Jaguar Land Rover.
Bland det första de gjorde var att byta ut Stormen mot deras egen Puma-motor och kombinera den med en 6-petad manuell växellåda. Denna låda hade en "etta" som var "lägre" än Storm:ens "etta" samt en "sexa" som var "högre" än Stormen:s "femma".
Idealiskt för "spenaten" och transporten mellan "vattenhålen".
Har ägt både Storm och Puma.
Enda som strulade på Puman var EGR-ventilen - men den "självläkte" vid besöken hos ASB.