Klara bilen av extra ledramp??

Vale
28 juli 2019 · 42 Inlägg

Har en golf 2 som laddar ca 35A vad jag vet,
Har aldrig monterat extraljuse men ska göra de
nu pga att man ser så dåligt när man kör i mörker ( svaga lampor som alla andra gamla bilar)
Men nu till min fråga  ska köpa den här ledrampen på jula  ca 250w

https://www.jula.se/catalog/bil-och-gar … 190/#tab02

Och undrar om generatorn kommer att klara va det eller om de kommer suga ut batteriet?

Hur många watt ska man istället om den inte orkar med?

Kan tillägga att bilen inte har någon radio (borttagen)

Senast redigerat av Vale (28 juli 2019)

Utmarks-Loke
28 juli 2019 · 5 809 Inlägg

Bilen orkar. 250W betyder ungefär 17A och du kör ju inte med den på hela tiden. Men om du bor ute på landsbygden med få upplysta vägar och möten och nästan bara kör med extraljuset igång på vintern kan det vara bra att sätta en vanlig batteriladdare på batteriet ibland, för att verkligen fylla batteriet. Typ göra det till din lördagsrutin.

Janneutanb
28 juli 2019 · 7 267 Inlägg

Lägg dessutom till att rampen säkert drar 150w som max vilket blir strax över 10A med bilen igång, när du väl har helljuset igång dessutom.
Du borde klara dig sålänge det inte bara är korta sträckor med helljus hela tiden och fläkten på max

Vale
28 juli 2019 · 42 Inlägg

Janneutanb skrev:
Lägg dessutom till att rampen säkert drar 150w som max vilket blir strax över 10A med bilen igång, när du väl har helljuset igång dessutom.
Du borde klara dig sålänge det inte bara är korta sträckor med helljus hela tiden och fläkten på max

Det mesta Av bilkörningen är kortsträckor,
Men man kanske borde ha en knapp så att man kan stänga av bilen helljus och endast köra med ledrampen på eller hur?

Utmarks-Loke
28 juli 2019 · 5 809 Inlägg

Ja, det hjälper mycket, bilens helljus drar förmodligen 2x55W

spillolja
28 juli 2019 · 4 014 Inlägg

Jag har fått för mig att generatorn i Golf II är på 90 Ampere
under alla omstädigheter ska man använda relä till extraljus

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
zzr94092
28 juli 2019 · 4 378 Inlägg

Precis,90 AH generator på Golf ll

Vale
28 juli 2019 · 42 Inlägg

zzr94092 skrev:
Precis,90 AH generator på Golf ll

Jaha de var något nytt för mig,
tyckte jag kollade upp vad generatorn låg på när jag skulle köpa en ny men såg antagligen fel
( gjorde aldrig det då de var batteriet som var felet,

Men då ska de väll inte var någon problem att köra med bilens helljus och ledrampen samtidigt isånafall heller hur ?

Senast redigerat av Vale (28 juli 2019)

Vale
28 juli 2019 · 42 Inlägg

spillolja skrev:
Jag har fått för mig att generatorn i Golf II är på 90 Ampere
under alla omstädigheter ska man använda relä till extraljus

Jo jag tänkte de finns färdiga satser på biltema med relä och kablar att köpa

motormaster
7 november 2019 · 6 Inlägg

Ja det bör vara OK, även om den suger ut batteriet snabbare än normalt så bör skillnaden på batteriets livstid vara minimal. Har köpt två st LED-ramper senaste året till mina två bilar och har inte märkt av någon större skillnad i batteri åtgång

torsen
8 november 2019 · 7 198 Inlägg

Vale skrev:

Janneutanb skrev:
Lägg dessutom till att rampen säkert drar 150w som max vilket blir strax över 10A med bilen igång, när du väl har helljuset igång dessutom.
Du borde klara dig sålänge det inte bara är korta sträckor med helljus hela tiden och fläkten på max

Det mesta Av bilkörningen är kortsträckor,
Men man kanske borde ha en knapp så att man kan stänga av bilen helljus och endast köra med ledrampen på eller hur?

Olagligt och synnerligen olämpligt!
Köp ingen LED-ramp utan att ha sett ljusbilden och LUX-talet.
Kolla t ex Biltema:s LED-ramper med 3 respektive 5 LED.
Jämför sedan ljusbilden och ljusstyrkan med andra LED-ramper du funderar på.

Se f ö andra trådar i ämnet.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang