SpridarpackningarnaStort tack till Pierre för tipset tidigare i tråden om att kolla om spridarna drog tjuvluft, för att det gjorde de verkligen!
Spridarna sitter ju i toppen på denna motorn istället för insuget som på t.ex F motorerna. Vilket gör att de utsätts för betydande värme, som i de längre loppet betyder att de hårdnar och tätar inte alls som de borde. Och det är det som har hänt här antagligen.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/226/225820/225820-bf3f9967807f0a81f0813b053f6a009f.jpg]()
Jag lät bilen stå på tomgång i runt 20min innan så att spridarfötterna skulle släppa enklare från toppen. Här fick jag även vara riktigt försiktig så att smuts inte kom in i hålet när jag drog ur spridarna.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/226/225820/225820-0f186ef21cfcaebc8a8601a61cd0bddb.jpg]()
Spridarna^^
![https://www1.garaget.org/gallery/images/226/225820/225820-0bcacd42c1fc438eac70d96a316197f6.jpg]()
Fötterna^^
Här kommer lite bilder på dem gamla packningarna, lika hårda som bakelit och kan nog med säkerhet säga att det drog tjuvluft ifrån dem, eller vad tror ni?

![https://www1.garaget.org/gallery/images/226/225820/225820-c239eef34fb32d3e9a57bcf7a152e18e.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/226/225820/225820-b905b2c3a96d413a42890b87df575119.jpg]()
Efter att ha rengjort spridarna, fötterna och runt hålen med försiktighet så satte jag på nya packningar på fötterna och spridarna, de nya packningarna köpte jag hos Mekonomen.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/226/225820/225820-93c474f82cbbc5ed32cd7bcdffdd7a48.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/226/225820/225820-b331de31861f3f5f1a935e95299ca7e3.jpg]()
Ihopsatt och klart!

Nu när jag går igenom bilderna så ser det ut som att jag bara gjorde de 2 första men tro mig, jag gjorde alla 4.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/226/225820/225820-62c4fce2da1c454329e1588ac796e64d.jpg]()
Efter en snabb uppstart så märkte man direkt att bilen gick mycket mjukare och hade mycket lägre tomgång. Men tomgången var inte normal utan den låg närmre 1000 i varv.
Tänkte då ställa tändningen då det är det enda jag inte kollat. Var osäker på om det gick att ställa tändningen på toppmonterad fördelare men hittade 2 skruvar som höll justeringen så testade. Enligt stroboskopet så låg tändningen på 8 grader vilket är 4 grader för lite, då tändningen ska vara 12 +-2. Justerade fördelaren tills det var 12 men då gick den hackigt så justerade ner den till 10 och då gick den som bäst!
![https://www1.garaget.org/gallery/images/226/225820/225820-d96cb5eea41e72bb3fce29be3ebb90b6.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/226/225820/225820-e27a730f5192ebb21b8a026f85691944.jpg]()
Nu går bilen helt perfekt! Stabil tomgång på 800varv och bilen går jämnt och mjukt vid körning

Är riktigt glad över att jag lyckats få den att gå bra tillslut, känns riktigt kul då det som stoppar mig från att besiktiga bilen just nu är egentligen bara lite lampor som ska bytas ut
