Volvo 744 90a Pierburg CDUS 175 Inställning

Lunna04
23 november 2019 · 3 Inlägg

Tjenare tjenare! Första inlägget här på forumet.

Har en 90as 744 som har en B230f som blivit konverterad till B230a som går ruggigt dåligt pga dåligt skrivad gasare.

Byte membranet i gasaren, en Pierburg 175CD igår, och märkte att den gick småtaskigt efter bytet. Kom fram till att det var en röten vakumslang till fördelaren, fixade den temporärt genom att tejpa den. Då gick den helt ok. Plockade även lös stiften efter det och de var vita. Tänkte att jag skruvar väll upp blandningen lite så är det löst. Men nääee inte riktigt så lätt var de. Vred 8mm’s skruven i botten av gasaren ett halvt varv medurs. Vilket jag tror ska vara att fetta på blandningen. Då började den gå ännu taskigare, vred tillbaka skruven dit den var innan jag rörde nått, ingen skillnad. Sen blev det lite väll mycket skruvande, så nu undrar jag om det finns nån grundinställning att göra då jag inte hittar igen inställningen som ska vara.

//Lunna

Putteliten
23 november 2019 · 9 068 Inlägg

Hur är det med alla vacuumprylar som sitter i insuget på en med insprut?

Lunna04
23 november 2019 · 3 Inlägg

Allt som är relaterat med insprutet är borttaget eller pluggat. Motorn är konverterad genom att jag bytt insug till förgasarinsug, bytt till blockmonterad fördelare och satt på en mekpump istället för den under förarstolen. Den gick förövrigt bra innan jag började försöka justera förgasaren igår. Vakuumslangen mellan förgasaren och fördelaren är dock halvdålig men ska byta den idag och försöka justera förgasaren till någon sorts grund. Vet inte riktigt hur dessa förgasare fungerar men har förstått att skruven i botten justerar blandningen genom att höja och sänka munstycket, kan de va så att det har kärvat fast då den inte gick tillbaka till original inställningen när jag justerade tillbaka den det halva varvet jag hade justerat upp den?

Edit: Ska även försöka lossa på tomgångsskruven i insuget då den har kärvat fast.

Senast redigerat av Lunna04 (23 november 2019)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang