11031
Sök

Basar med bra tryck i STOR bil?

1 163 Inlägg
18 juni 2007
Trådstartare
Har precis skaffat mig en Chevrolet Suburban -89 och självklart måste stereo in.

Problemet är vad jag ska ha för bas/basar?
Har 2st Alpine R10 liggandes men inte nöjd med dom, för snärtigt och rappt. Får inte ut den djupbasen jag är ute efter.
Har tänkt lite på Kicker L7 eller någon trevlig 15" bas då jag är ute efter ett djupt och gott tryck men den får gärna ha lite snärtig bas till hårdrocken.

Steget för er som undrar är ett DLS cad11 mono steg, dvs 600Wrms vid 4ohm om jag inte minns fel?

Förslag på de mesta mottages, bara ni VET att de ger ett tryck i en bil stor som en cheva van. Men jag är inte miljonär så basar för 4000kr har jag inte råd med, prisklass på 2000kr ungefär om inte någon vill byta till sig ett par Alpine R10"? (Värde 2200kr)

Mvh Joel

10 287 Inlägg
18 juni 2007
Är du säker på att det är elementen?
Har du funderat på en annorlunda avstämd högtalarlåda?

Flera tips:
- Fasningen gentemot middarna
- Delningsfrekvens mot middarna
- Nivåjustering av mid/diskant

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

21 761 Inlägg
18 juni 2007
NightCruiser skrev:
Har 2st Alpine R10 liggandes men inte nöjd med dom, för snärtigt och rappt. Får inte ut den djupbasen jag är ute efter.

Är det SWR-1022D/1042D eller är det en annan modell?

97 Inlägg
19 juni 2007
jag vet att farsan körde med 2 mtx 10 or av värre modell kommer tyvärr inte i håg vad dom heter dom är några år men han körde med dom i en förlängd van o det vart både snärt bas o djup bas så det knappt gick att sitta i bilen

lever mitt liv i bredställ omgiven av däckrök

Got N/A?
358 Inlägg
19 juni 2007
Har du kikat på något Billebro-element? Dotterbolag till Cerwin-Vega.
Egentligen är det PA-basar så det är ju lite av gambling hur de spelar i en bil. Men bilen är ju stor och basen/basarna är ju tänkta för stora utrymmen så jag skulle nog chansat på en sån.

En 18" med 240 Oz magnet som tar 750WRMS (tämligen perfekt åt ditt steg).
http://www.billebro.se sen ligger basarna under Ljud/Högtalarelement och det är "1500W Omega Pro 18X rea 1999:- " jag tänker på.

Mycket för pengarna är det helt klart!

1 163 Inlägg
26 juni 2007
Trådstartare
Sharky skrev:
Är du säker på att det är elementen?
Har du funderat på en annorlunda avstämd högtalarlåda?

Flera tips:
- Fasningen gentemot middarna
- Delningsfrekvens mot middarna
- Nivåjustering av mid/diskant

/Göran

jag är inne på min fjärde låda nu så börjar tröttna lite.
Dock har jag gjort ett fel, jag har inte satt in en mellan väg i lådan så tänkte jag skall prova med en nya låda och se hur de går...

Obs. Inget är monterat i bilen än då jag precis köpt den!
De enda som sitter i är Kenwood mp3, Dls 6x9 bak driva av huvudenheten och original högtalare i instrument panelen.

Alpine basarna är för övrigt monterade i min Volvo 245a just nu och där låter dom inte alls trevlig, dock ligger dom i portad låda, blir sluten nästa gång.

Drönirettab det är SWR-1022D basar.

21 761 Inlägg
26 juni 2007
Med sluten låda så kommer djupbasen fram mer, oftast blir det så.

Jag har kollat på ett basreflexförslag till båda dina SWR-1022D som borde ge mycket djupbas, med lite högre avstämning så kan de nog spela aningen snärtigare tror jag. Har inte räknat med någon skiljevägg som delar upp lådan i två halvor.

Gör lådan på 58 liter, dämpmatta på alla väggar utom baffel. Sätt 3 st 3" rör som är 44cm långa till en början, avstämningen är relativt låg. Sedan kan du kapa 4-5cm i taget för att få ca 2 Hz högre avstämning för varje gång du kapar rören. Basar+rör är inräknade i lådvolymen, rören är tänkt att sitta inuti lådan.

Lämplig sluten låda är runt 40 liter med basarna inräknade, mycket dämpull i lådan. Vill du göra ytterligare en basreflexlåda så testa gärna mitt förslag, borde fungera tycker jag.

Hur stora lådor och vilken avstämning har du testat hittills?

Kettunen
26 juni 2007
Cerwin Vega Stroker PRO 12" skulle jag kört på. Den piskar kicker L7 i alla fall. Men sen är det ju det. Bara basen kostar lixom 10.000 utan låda.

2lateuloose
543 Inlägg
26 juni 2007
Har sett en liknande bil med 6st JBL PRO 15" i & det lät faktiskt kanon!
sen så bytte han dom 15" mot 2 st Digital Designs 15" mest pga behov av mer plats!
& vad hände? det blev ännu bättre & han kunde spela ännu högre
kärlek uppstod & dom är sedan den tiden gifta & har 2st diskanter ihop!

OBS: sista raden upptill var ett skämt! 

tänkvärt i bilstereo sammanhang idag: flest är sällan bäst!

- dB Team: Naughty Bassheads, SM, EM Champion m.m
- Member of: Skitskraj MC - Motto: Live Fast ~ Die Young

1 163 Inlägg
28 juni 2007
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Med sluten låda så kommer djupbasen fram mer, oftast blir det så.

Jag har kollat på ett basreflexförslag till båda dina SWR-1022D som borde ge mycket djupbas, med lite högre avstämning så kan de nog spela aningen snärtigare tror jag. Har inte räknat med någon skiljevägg som delar upp lådan i två halvor.

Gör lådan på 58 liter, dämpmatta på alla väggar utom baffel. Sätt 3 st 3" rör som är 44cm långa till en början, avstämningen är relativt låg. Sedan kan du kapa 4-5cm i taget för att få ca 2 Hz högre avstämning för varje gång du kapar rören. Basar+rör är inräknade i lådvolymen, rören är tänkt att sitta inuti lådan.

Lämplig sluten låda är runt 40 liter med basarna inräknade, mycket dämpull i lådan. Vill du göra ytterligare en basreflexlåda så testa gärna mitt förslag, borde fungera tycker jag.

Hur stora lådor och vilken avstämning har du testat hittills?

Ska pröva dina förslag...

Först och främs blir de en sluten låda i alla fall och sen får vi se om jag prövar med en ny portad.

Lådorna jag har haft hittills har varit på:
60L sluten (pga felberäkning)
75L Portad med 2st 3" rör på ca 25cm.
Första lådan jag byggde var på ca40L sluten utan skiljevägg och de lätt rent av skit men då var basarna helt nya.

21 761 Inlägg
28 juni 2007
Hmm... Den portade lådan på 75 liter borde faktiskt ha spelat ordentligt djupt tycker jag, får det till att avstämningen var runt 30 Hz. Men det beror iof på om basarna var inspelade också. Däremot blev det väl flåsljud vid högre ljudnivåer kan jag tänka mig, två 3" rör är för liten rörarea för dessa basar.

1 163 Inlägg
30 juni 2007
Trådstartare
OKej...  Fick inte plats med ett rör till. smile
Kan ta ett kort på lådan och lägga upp annars? Måtten på den lådan håller för övrigt 30x30x90cm, jag kan ju ha räknat åt helvete fel...

Hur som helst, lådan sitter i min 245a nu och där låter den som skit i mitt tycke, haft mds 12" bas som spelat bättre tyvärr...

21 761 Inlägg
30 juni 2007
30x30x90cm blir ca 81 liter i yttermått.

19mm material = ca 59,2 liter innermått.
22mm material = ca 56,1 liter innermått.

Det där är ju i princip samma innervolym som jag har angett i mitt förslag, fast jag har räknat med 3 st 3" rör. Mystiskt.

Avstängd
84 Inlägg
1 juli 2007
gas alpha 1224x skulle nog funkat i din bilen 4 stycken sånna på BRL kostar dom 498:- styck och då sätter du in dom i en sluten låda på 33 liter och sedan en massa dämpull i där och drar i gång och spelar och mäsrker att delåter ju facktiskt rätt bra jag har sådana 10or på mitt rum har bara en in koplad men det spelar sjukt bra med en vanlig gammel sony cd spelare på 2x60 watt det duger de skulle jag satsa på mycket bra ljud för en mycket billig peng

1 163 Inlägg
1 juli 2007
Trådstartare
Drönirettab skrev:
30x30x90cm blir ca 81 liter i yttermått.

19mm material = ca 59,2 liter innermått.
22mm material = ca 56,1 liter innermått.

Det där är ju i princip samma innervolym som jag har angett i mitt förslag, fast jag har räknat med 3 st 3" rör. Mystiskt.

Lådan är byggd i 19mm material...
Jag säger samma som du, jag förstår inte hur de kan spela så "illa" som de gör.
Ett annat alternativ är ju att bara köra en 10" på dls steget, mkt effekt på en bas borde ju göra en del för som de är nu så får dom för lite effekt...
Men frågan är om en 10" skulle spela bra i en så stor bil?

1 163 Inlägg
1 juli 2007
Trådstartare
http://www.blocket.se/vi/12072944.htm?ca=20_s

Annars har jag funderingar på att köpa loss denna lådan och sätta i chevan?
Då behåller jag Alpine basarna i volvon istället...

21 761 Inlägg
1 juli 2007
NightCruiser skrev:
http://www.garaget.org/archive/6866/42517/42517-498397.jpg

Lådan i nuvarande form...

Har du provat att rikta basarna+rören bakåt mot bakluckan?

Man brukar väl rekommendera det i en öppen kupe, typ kombi och så.

1 163 Inlägg
1 juli 2007
Trådstartare
Dom har varit riktade åt de hållet...
Men min mor använder bilen just nu och då åker det oftast med 3st hundar i bagaget, därav är lådan "felvänd" för att minska skaderisken... wink

Sök