Köra utan TPMS sensorer?

caromania Forummoderator
7 december 2019 · 8 507 Inlägg

1Adrian1 skrev:

caromania skrev:

1Adrian1 skrev:

De hade inga tyvärr, men skulle det funka och ta de från sommarhjulen?

Ja. Men det är lite kortsiktigt. Ni behöver en uppsättning till.

Aa, blir nog ganska jobbigt och hålla på att byta de fram och tillbaka varje gång man byter till sommar/vinterhjul.

Jag får ta och köpa en uppsättning till han i julklapp, blir nog perfekt! big_smile

Låter klokt för man blir galen på framförallt ”Check system” eller vad det står i displayen. Snacka med däckskrängaren på orten så ska hon nog kunna plocka fram rätt grejer.

Jag kan berätta att den nyare modellen inte beter sig lika, där är det bara den lilla däckstryckslampan som lyser.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
1Adrian1
7 december 2019 · 136 Inlägg

caromania skrev:

1Adrian1 skrev:

caromania skrev:

Ja. Men det är lite kortsiktigt. Ni behöver en uppsättning till.

Aa, blir nog ganska jobbigt och hålla på att byta de fram och tillbaka varje gång man byter till sommar/vinterhjul.

Jag får ta och köpa en uppsättning till han i julklapp, blir nog perfekt! big_smile

Låter klokt för man blir galen på framförallt ”Check system” eller vad det står i displayen. Snacka med däckskrängaren på orten så ska hon nog kunna plocka fram rätt grejer.

Jag kan berätta att den nyare modellen inte beter sig lika, där är det bara den lilla däckstryckslampan som lyser.

Precis, att de ska vara 2 lampor som lyser och "Check system" som det står i displayen är ganska sjukt. Som du säger att det bara är däcktryckslampan som lyser borde ju räcka.

Får ta en sväng till däckskrängaren och lösa fram en uppsättning smile

Tack för svar!

viccoA
8 december 2019 · 2 575 Inlägg

1Adrian1 skrev:

caromania skrev:
Jag har haft en GS -05/06. Jag skulle rekommendera att ni skaffar sensorer även till vinterhjulen. På den modellen störs ju hela färddatorn ut genom att displayen bara säger ”check system”. Otroligt irriterande när man vill få information om förbrukning etc och displayen hoppar tillbaka efter 5s. Ni kan bara släcka detta med nya sensorer.

Du kan däremot växla mellan två uppsättningar genom att trycka på en knapp som sitter under instrumentpanelen på passagerarsidan.

Jag har läst om folk som monterat alla fyra sensorer i ett skottkärrehjul som de lagt i bakluckan men det är ju lite overkill. Oavsett vad så är det ett jävla skitsystem.

Farsan stör sig endast på den blinkande lampan annars bryr han sig inte om förbrukning osv haha. Han kör väldigt lite per år och speciellt på vintern (runt 3-400 mil per år). Han har 10 min till jobbet och det är typ de enda han kör annars brukar jag sitta framför ratten när vi ska ut någon annanstans. Med de sagt så tycker han det är "onödigt" att köpa sensorer som kommer behövas bytas om ett par år.

Det jag tänkte var att ta sensorerna från sommarhjulen, skulle det funka?

Varför skulle TPMS sensorerna behöva bytas om ett par år?

candyweiss
8 december 2019 · 512 Inlägg

viccoA skrev:

1Adrian1 skrev:

caromania skrev:
Jag har haft en GS -05/06. Jag skulle rekommendera att ni skaffar sensorer även till vinterhjulen. På den modellen störs ju hela färddatorn ut genom att displayen bara säger ”check system”. Otroligt irriterande när man vill få information om förbrukning etc och displayen hoppar tillbaka efter 5s. Ni kan bara släcka detta med nya sensorer.

Du kan däremot växla mellan två uppsättningar genom att trycka på en knapp som sitter under instrumentpanelen på passagerarsidan.

Jag har läst om folk som monterat alla fyra sensorer i ett skottkärrehjul som de lagt i bakluckan men det är ju lite overkill. Oavsett vad så är det ett jävla skitsystem.

Farsan stör sig endast på den blinkande lampan annars bryr han sig inte om förbrukning osv haha. Han kör väldigt lite per år och speciellt på vintern (runt 3-400 mil per år). Han har 10 min till jobbet och det är typ de enda han kör annars brukar jag sitta framför ratten när vi ska ut någon annanstans. Med de sagt så tycker han det är "onödigt" att köpa sensorer som kommer behövas bytas om ett par år.

Gissar på att batterierna tar slut? https://www.euromaster.se/privat/dack/f … -dack/tpms

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE
viccoA
8 december 2019 · 2 575 Inlägg

candyweiss skrev:

viccoA skrev:

1Adrian1 skrev:

Gissar på att batterierna tar slut? https://www.euromaster.se/privat/dack/f … -dack/tpms

Numera varar batteriet drygt 10 år i de flesta fall (beror på hur mycket man kör såklart). Finns ett gäng guider på youtube i hur man byter batteriet men i de flesta fall varar sensorn längre än man behåller vinterhjulen.

candyweiss
8 december 2019 · 512 Inlägg

viccoA skrev:

candyweiss skrev:

viccoA skrev:

Numera varar batteriet drygt 10 år i de flesta fall (beror på hur mycket man kör såklart). Finns ett gäng guider på youtube i hur man byter batteriet men i de flesta fall varar sensorn längre än man behåller vinterhjulen.

Okej, då förstår jag, men tror inte folk i allmänhet vill pilla med batteribyte?

Lite offtopic från tråden: Undrar varför fler biltillverkare inte använder indirekt TPMS? Bilen har ju redan abs-sensorer, då behövs inga specialventiler med batteri.
Skönt att aldrig behöva tänka på det vid byte av hjul eller fälgar.
Ändra: Men iofs som vanligt handlar det väl om att tjäna så mycket pengar som möjligt?

Senast redigerat av candyweiss (8 december 2019)

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE
1Adrian1
8 december 2019 · 136 Inlägg

Precis, vad jag läste så håller batterierna 3-5 år men beror självklart på hur mycket man kör. Läste även att när batterierna tar slut så måste hela sensorventilen bytas ut och som jag förstod det så går det inte bara att byta batterierna.

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

• Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt