saab-magnus skrev:
Tjena, jag är lite nyfiken jag har en 06 kombi nu men den skall skrotas ner om ett år och jag skall köpa mig en 02 ish men vill ha kvar 06 inredningen i bilen o flytta över, istället för att bygga adapter keblage osv, funkar det att bara flytta över alla kablar från 06an till 02an?

Tjena!
Tekniskt sett kan du flytta över alla kablar, däremot så sitter ju inte alla kablar likadant i 06-10 modellerna som i 98-05, (skiljer sig mellan 98-01 samt 02-05) Så om vi håller oss till skillnaden mellan 06-10 och 02-05 i skrift så du hänger med nedan
Det är olika kontaktstycken i din modell och 02-05 så då måste du nog byta ut hela kabelstammar, dvs riva ner hela instrumentbrädan för att komma åt osv.
Min rekommendation är att man bygger adapter istället, du sparar en hel del huvudvärk så.
För kontakterna skiljer (enligt WIS) överallt om jag inte minns fel.
Med överallt menar jag då framförallt Mätarhuset, stereon, och acc enheten.
Jag har byggt adapter mellan mätarhuset, och även mellan acc enheten (ACC enheten var det jobbigaste tycker jag).
Så för att sammanfatta så hade jag byggt adapter istället och plockat ut de grejerna du vill ha från din 06a som ska skrotas. Du behöver då även den där instrumentsargen runtom (bakom ratten som stereon sitter i osv).
Jag kör på 06-10 mjukvara i min bil efter mjukvarutrim då jag ville etanolkonvertera och det var vad jag fick för rekommendation.
(du måste även ha minst TCS i bilen för att nya hastighetsmätaren ska funka, ESP går även det bra).
Jag tror det har att göra med att Hastighetssignalen tas från "buss" signalen i ena modellen och från hjulet på den andra (minns ej riktigt vilket som var vilket).
Hoppas det var till hjälp!