Passat - 06 2.0fsi Oljeläckage från oljekylare/oljefilterhus

Waaadz
12 december 2019 · 1 Inlägg

Hej! Har ett oljeläckage på bilen som gör mig galen. Bilen i fråga är en Passat B6 2.0fsi.

Upptäckte en oljepöl under bilen och började söka vart oljan kom ifrån, torkat oljan och letat därefter och kom fram till att det är mest troligt från ovansidan av oljefilterhus då det verkar rinna därifrån. Oljekylaren har olja på sig så kan vara där de läcker men verkar som att det mest runnit över den.

Läste att det sitter en oljetrycksgivare på toppen av oljefilterhus/oljekylare som kan börja läcka så köpt givare och lite packningar osv i förebyggande syfte.

Verkar som att man måste loss med insug och en massa annat för att komma åt oljekylare osv då det är ganska trångt att göra det underifrån.

Så frågan är; måste jag bort med insug för att komma åt toppen av oljefilterhus samt oljekylare eller finns det något smidigare sätt att göra det?

Alla tips på hur jag kan gå till väga och vad mer det kan vara som gör att det läcker, hoppas på att det bara är givaren men vågar inte säga något säkert innan man ser hur det ser ut.

Senast redigerat av Waaadz (12 december 2019)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang