Säkring går när jag tänder extraljus

IIHenkeII
15 december 2019 · 129 Inlägg

Monterat nya extraljus och köpte en reläsats på biltema och monterat det. Kopplat enligt schema och då säkringen i bilen för helljusen (INTE den som är till extraljusen).

Satsen är för 2 extraljus men ser inte varför 3 skulle göra någon skillnad.
Sitter ett relä 40A som har jord, plus till batteri och säkring 30A, ström till extraljusena och styrström från helljusets pluskabel.

Är relät kasst som skickar?

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
15 december 2019 · 4 917 Inlägg

Ett relä skickar bara en starkare ström vidare och i ditt fall max 40 Ampere.
Själva reläet isig kanske bara behöver 1 Ampere för att dra.
Förbrukarna,   dvs lamporna får dra under 30 amp om det nu är säkrat som jag tror.
Men du skulle ju kunna säkra upp till 40 Ampere,  för det ska reläet klara att skicka vidare..
Så lite Ohms lag på utrustningen, så vet du vad lamporna drar totalt innan säkringen smäller..smile
I =u÷r
effekten p=i×u får bli max 12×40 watt=480 w.
men har du en 30 A säkring så klarar den bara 12×30w=360w totalt.
Så frågan är hur mycket du tar ut..

Senast redigerat av malus (15 december 2019)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Brådhis * Voff voff *
16 december 2019 · 10 275 Inlägg

malus skrev:
Ett relä skickar bara en starkare ström vidare och i ditt fall max 40 Ampere.
Själva reläet isig kanske bara behöver 1 Ampere för att dra.
Förbrukarna,   dvs lamporna får dra under 30 amp om det nu är säkrat som jag tror.
Men du skulle ju kunna säkra upp till 40 Ampere,  för det ska reläet klara att skicka vidare..
Så lite Ohms lag på utrustningen, så vet du vad lamporna drar totalt innan säkringen smäller..smile
I =u÷r
effekten p=i×u får bli max 12×40 watt=480 w.
men har du en 30 A säkring så klarar den bara 12×30w=360w totalt.
Så frågan är hur mycket du tar ut..

Som jag tolkar det är det bilens säkring för helljuset som löser ut. Inte säkringen till extraljusen.

Antingen är det felkopplat (tex på reläet) eller så är reläet trasigt på något vis.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
IIHenkeII
16 december 2019 · 129 Inlägg

Brådhis skrev:

malus skrev:
Ett relä skickar bara en starkare ström vidare och i ditt fall max 40 Ampere.
Själva reläet isig kanske bara behöver 1 Ampere för att dra.
Förbrukarna,   dvs lamporna får dra under 30 amp om det nu är säkrat som jag tror.
Men du skulle ju kunna säkra upp till 40 Ampere,  för det ska reläet klara att skicka vidare..
Så lite Ohms lag på utrustningen, så vet du vad lamporna drar totalt innan säkringen smäller..smile
I =u÷r
effekten p=i×u får bli max 12×40 watt=480 w.
men har du en 30 A säkring så klarar den bara 12×30w=360w totalt.
Så frågan är hur mycket du tar ut..

Som jag tolkar det är det bilens säkring för helljuset som löser ut. Inte säkringen till extraljusen.

Antingen är det felkopplat (tex på reläet) eller så är reläet trasigt på något vis.

//Brådhis

Exakt, konstiga är att jag kan inte koppla fel på relät då en kontakt följde med relät som bara passar på ett håll. Biltema kvalite?

torsen
16 december 2019 · 7 230 Inlägg

Vi tar det från början.
Du har ett system för helljus,
Du vill komplettera det med extraljus.
Var och en ska då avsäkras separat.
Bilens ordinarie helljus har fungerat INNAN extraljusen kopplades in.
Således är det fel på anslutningen av extraljusen.
Dessa synes belasta det ordinarie helljussystemet så att säkringen brinner av.
Slutsatsen blir att extraljusen är felanslutna och belastar ordinarie helljussäkring, eller hur?

Extraljus bör/ska matas med ström över eget relä.
Detta reläs spole ska påverkas av ordinarie helljus(styrström) samt ev jordning över strömställare i bil.

Ditt relä har följande funktion och märkningar(enligt Bosch/DIN-norm och är alenarådande).

"30" på relä ska matas från B+ =batteri (eller startmotor, vilket som är lämpligast i ditt fall)
"87" ska sända ström till förbrukare, i ditt fall extraljus.
"86" är +polen i relä, som ska få styrström från helljuset.
"85" är -polen i relä, som ska jordas, ev genom strömställare i kupé.

Att ansluta "30", ev över säkring, vållar väl inget större problem.
Inte heller att ansluta "87" till extraljus.
"86" ansluts lämpligen via ett kopplingsstycke mellan glödlampan och ordinarie kopplingsstycke.
Detta kopplingsstycke har en lös elledning för helljusanslutning. Förläng denna till relä "86".
Kopplingsstycket finns för såväl H4 som för H7 hos Biltema och JULA m fl.
Beträffande "85" så väljer du om du vill ha "automatisk" eller manuell inkoppling av extraljusen tillsammans med helljuset. Väljer du automatik så jordar du "85" på/under samma skruv som du fäster relät med. Annars drar du in ledningen från "85" in i kupén och jordar där över strömställare.

Var jag för omständlig och slog in öppna dörrar?
Ber om ursäkt i så fall.

Brådhis * Voff voff *
16 december 2019 · 10 275 Inlägg

IIHenkeII skrev:

Brådhis skrev:

malus skrev:
Ett relä skickar bara en starkare ström vidare och i ditt fall max 40 Ampere.
Själva reläet isig kanske bara behöver 1 Ampere för att dra.
Förbrukarna,   dvs lamporna får dra under 30 amp om det nu är säkrat som jag tror.
Men du skulle ju kunna säkra upp till 40 Ampere,  för det ska reläet klara att skicka vidare..
Så lite Ohms lag på utrustningen, så vet du vad lamporna drar totalt innan säkringen smäller..smile
I =u÷r
effekten p=i×u får bli max 12×40 watt=480 w.
men har du en 30 A säkring så klarar den bara 12×30w=360w totalt.
Så frågan är hur mycket du tar ut..

Som jag tolkar det är det bilens säkring för helljuset som löser ut. Inte säkringen till extraljusen.

Antingen är det felkopplat (tex på reläet) eller så är reläet trasigt på något vis.

//Brådhis

Exakt, konstiga är att jag kan inte koppla fel på relät då en kontakt följde med relät som bara passar på ett håll. Biltema kvalite?

Kolla så du inte förväxlat 30 med 86 i kablaget. Det skulle då göra att du tar matningen av extraljusen från helljuset vilket förstås blåser säkringen.

Gå alltså igenom kabel för kabel vad som går vart så hittar du nog felet. Eller prova med ett annat relä.

Vore det kortis i extraljusen så borde säkringen till dom gå istället.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
IIHenkeII
16 december 2019 · 129 Inlägg

Jag kollar allt när jag kommer hem en extra gång!

Riktigt bra text!

Edit: Kollade över allt, allt var rätt kopplat. Skarvade på kabeln som går mellan relä och helljus och nu funkar allt.

När jag testade allt första gången så var inte kontakten för helljuset i utan då hade jag dragit ur den för att testa vilken kabel som var plus. Kanske var därför? Eller så råkade jag kortsluta på nått viss då när jag testade.

Funkade iallafall dom gånger jag blinkade ute nu.
Ska ut och köra mer om en stund och se ifall det håller.

Senast redigerat av IIHenkeII (16 december 2019)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang