Batteri laddas ur när bilen står

bolarsson
18 december 2019 · 4 Inlägg

Hej,

Har en Opel Astra 2007. När jag stänger av bilen ligger batterispänningen på drygt 13 volt vilket är ok, men spänningen sjunker snabbt , står bilen 2 dagar går den inte igång igen utan starthjälp. kopplade loss pluspolen på batteriet och mätte mellan pluskabeln och pluspolen, det visar att något drar ur cirka 1 Ampere. har kopplat ur alla säkringar 1 och 1 och mätt mellan pluspolen och pluskabeln. Den enda säkring som det sjönk på var den till info/radio när vi drog ur den sjönk det till 0,3 ampere.

Någon som har någon ide?

Med vänlig hälsning
Bosse

Meaganeowner
18 december 2019 · 2 250 Inlägg

Om du låter instrumentet vara inkopplat
t ex 15 minuter, vad visar det då?

Fel i generator och startrelä kommer du inte åt genom att plocka säkringar i säkringsboxar.

Jo, om det sitter säkringar vid pluspolen på batteriet. Ser ut som små metallbleck. Vanligt på nyare bilar, de brukar då vara fastskruvade.

Lossar du kablarna till genratorn, utan att starta motorn och du utför din mätning igen. Vad händer då?

Bagagerumsbelysningen, släcks den?

- Innan man pillrar med elen, så bör man först lossa batteriets polsko på minus.
Glra den inkoppling/urkoppling man vill, och sist ansluta minuspolen igen.

Ett alternativ är att du i fortsättning lossar kabelskon på batteriets minuspol och kopplar in ditt instrument där.

Senast redigerat av Meaganeowner (18 december 2019)

torsen
18 december 2019 · 7 233 Inlägg

Kommer med min käpphäst.
Har du drag på bilen?
Kolla i s f i eluttaget om där inte är fullt med "goja" som leder krypströmmar.
Har jag själv råkat utför.

bolarsson
19 december 2019 · 4 Inlägg

Hej,
Tack för svaren, jag har kollat efter cirka en halvtimme utan kablar på batteri men det är fortsatt 1 ampere som drar ut. Kan inte se att det varken är fukt eller smuts i i eluttaget för släpvagn. Får plocka loss generator till helgen och se om det blir någon skillnad.

Alla lampor släcks när jag låst bilen.

Meaganeowner
19 december 2019 · 2 250 Inlägg

Om ditt instrument visar 1 A utan att ha nåt anslutet på batteriet, som du skriver, så har du fel på instrumentet!

Fel på elkontakt till draget.
Alltså inte smuts mm runt stiften innanför luckan som du fäller upp.
Utan smuts på baksidan stiften, inuti elkontakten.
För att kolla detta måste du lossa elkontakten.

Senast redigerat av Meaganeowner (19 december 2019)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang