Golf 1,6-04 misständer cyl 2, går inte fixa....ger snart upp..

husseman
20 december 2019 · 1 588 Inlägg

Hej. Som sagt va en Golf 04,a med azd motor. Går bra kall, får den gå en stund varm på tomgång så
börjar den skaka. Motorlampa börjar blinka och ECU stänger av injector 2. Enda felkod är
misständning cyl 2. Alla värden är ok i vcds, man ser hur den räknar misständningar cyl 2 osv.
Bytt stift, bytt/ skiftat spolar, skiftat injectorer mellan 2,an o 3,an, mätt kablar till ECU.
Komptest är helt ok både varm och kall. Filmat insida cyl2 ventiler ser ok ut, samma med kolv.
Trycktestat cyl2 med 7 bar- lite bubbel med vätska ihälld över insugsventiler filmat från injectorhål.
ECU inskickad till AC tronics. De säger att den är felfri. Visuell kontroll av gnista o sprutbild ok.
Kontroll inställning kamremmar gjord. Nån i denna församling som har nåt tips om nåt jag kan missat?
Hade det inte varit en kundbil hade ja eldat upp fanskapet..

mvh. o skål/ husse

jaka54
20 december 2019 · 5 719 Inlägg

Hej!
Hur har du fått fram felkoden?
Jag skulle ta bilen till en bilmeck med proffsutrustning!

Brådhis * Voff voff *
20 december 2019 · 10 277 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Hur har du fått fram felkoden?
Jag skulle ta bilen till en bilmeck med proffsutrustning!

Vcds som han skriver att han använder lär nog helt klart få fram allt.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
husseman
20 december 2019 · 1 588 Inlägg

Felkod tagen med både VCDS, autocom, - misständning cyl 2.på båda.

Meaganeowner
20 december 2019 · 2 250 Inlägg

Länge sen var jag med om nåt liknande på en Volvo 142.

Där fanns det minsann inga insprutare eller felkoder att läsa av.

Bilmecken gjorde samma procedur som du gjort, med komptest o allt. Mätte även kamnockars lyfthöjd och annat.

Blev inget bättre föränn bilen kom till mig.
Med en svetstång, nöp jag ihop luftslangen som gick mellan grenröret och bromsservot.

Membranet i bromsservot var trasig, så luft letade, sig in i insugningsröret.

På högre varv än tomgång gick motorn normalt.

Nåt liknande blev det vid trasig packning, mellan topp och insugsrör.

Kolla om du har några slangar som är anslutna mitt för insugskanalen i toppen till just cylinder två. Täta i s f en och gången och kolla vad som händer.

Senast redigerat av Meaganeowner (20 december 2019)

husseman
20 december 2019 · 1 588 Inlägg

Meaganeowner skrev:
Länge sen var jag med om nåt liknande på en Volvo 142.

Där fanns det minsann inga insprutare eller felkoder att läsa av.

Bilmecken gjorde samma procedur som du gjort, med komptest o allt. Mätte även kamnockars lyfthöjd och annat.

Blev inget bättre föränn bilen kom till mig.
Med en svetstång, nöp jag ihop luftslangen som gick mellan grenröret och bromsservot.

Membranet i bromsservot var trasig, så luft letade, sig in i insugningsröret.

På högre varv än tomgång gick motorn normalt.

Nåt liknande blev det vid trasig packning, mellan topp och insugsrör.

Kolla om du har några slangar som är anslutna mitt för insugskanalen i toppen till just cylinder två. Täta i s f en och gången och kolla vad som händer.

Hej. Har kollat runt insuget och sprayat efter läckor. Har inte strypt vakumslangen till bromsservot- kan vara värt att testa.. Tack för det tipset o Skål. /husse

Meaganeowner
20 december 2019 · 2 250 Inlägg

Värt... Ja, kostar ju inget smile

husseman
20 december 2019 · 1 588 Inlägg

Meaganeowner skrev:
Värt... Ja, kostar ju inget smile

Nope o alla tips är välkomna. Bilfaen ska igenom bilprovningen på Mån. o då ska ingen felkod finnas.
I värsta fall får ja höja tomgången på fulvis , men vore najs om man hittade felet. Tilläggas kan att ja körde bilen 3 dagar utan att felkod kom. Men kärringen som äger den verkar älska tomgång o gula lampan...- huuu

mvh. Husse-Skål

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang