Vw Polo 3 - 99, vevhusventilation

Joelibilen
23 december 2019 · 16 Inlägg

God Jul!
Min vevhusventilation är rena skiten. Kondens i oljan hela tiden. Funkar bara om jag kör typ 7 mil med den lille korven. Oljetempen funkar bra, kommer upp i 90 grader normalt snabbt, men ändå får jag kondens och en emulsion i motoroljelocket.
Hur gör ni med samma bilmärke/modell? Kan man modifiera vevhusventilationen eller få upp oljetempen bättre? Eller är det turboinstallation som gäller så man får lite värme på grejerna?
Har nån provat sätta filter direkt på vevhuset som biltema säljer, och skippa vevhusventilationslådan i plast som bara kläggar igen, eller ev. montera sportluftfilter å ta bort konventionella luftburken?

Senast redigerat av Joelibilen (27 december 2019)

Joelibilen
31 december 2019 · 16 Inlägg

Eftersom ingen verkar ha upplevt detta fenomen så får jag skriva att jag ändå kommit fram till en slutsats, får försöka höja temperaturen från insuget, se efter tjuvluft i slangar och ev. byta ut vevhusventilation mot öppen sådan med tvättbart filter. Tack.

Senast redigerat av Joelibilen (31 december 2019)

Niklas1987 NO
31 december 2019 · 2 182 Inlägg

Kolla alla slangar, är väldigt vanligt fel på dessa bilar att det blir mycket kondens i vevhusventilationen.

Om jag inte minns fel så brukar slangen från luftburken oftast va kassa.

Hallå är det polisen? Det står en vacker man i mitt hus! O, vänta ett tag, det är ju jag.
-Johnny Bravo
Joelibilen
31 december 2019 · 16 Inlägg

Grymt! Tack Niklas! Ja, den slangen mellan luftburken och vevhusventilationen är lite skrovlig/upplöst inuti så den byter jag gärna! Kanske borde isolera några lämpliga slangar under vintern med? Så man slipper temperaturskillnaderna i/utanför motorn? Gott nytt

Meaganeowner
31 december 2019 · 2 250 Inlägg

Och vart skulle den varmare luften då komma ifrån?

Ang vevhusventillation.

Denna är till för att leda ut övertryck i vevhuset. Inte specifikt kondens. En oljeavskiljare förhindrar att motorolja följer med in i insugsröret.

20 år x 2000 mil = 40 000 mil?
En sliten motor, med slitna kolvringar, dåliga cylinderlopp leder ned förbränningsgaser inklusive luft med vatten i vevhuset.
Därav kondens mm i vevhus.

Hjälper inte att isolera slangar. Motorn ska ju ändå ha en viss mängd luft.

Om du störs av kondens, byt olja o filter oftare, och renovera motorn.

Om du hänfelsevis blandar in etanol i bränslet så ökar kondensen.

Senast redigerat av Meaganeowner (31 december 2019)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang