Ford fiesta 1.4 16v 2003

Ovesundberg1
2 januari 2020 · 2 Inlägg

Fick min pappas gamla välvårdade bil. Dock så misständning på 2ans cylinder. Går ryckigt ojämt samt dricker mkt bensin. Bytade tändstift och kablar, smörjde först dom gamla tändkablarna så funkade er några dagar, sen börja det igen. Så var säker på nya kablar skulle göra susen. Fan heller hehe motorlampan lyser i stort sätt hela tiden. Hört att tändspole kan vara problemet. Bilen är värd lite extra för mig för det var pappas ögonsten. Så jag vill fixa den. Är det bäst att lämna in för felsökning eller skall jag chansa på tändspole mvh Tobbe

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
3 januari 2020 · 17 478 Inlägg

Är det en spole per cylinder?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Ovesundberg1
3 januari 2020 · 2 Inlägg

Nej det är en och samma hel klump liksom

husseman
3 januari 2020 · 1 590 Inlägg

Hej. Den tändkassetten är ett vanligt fel, finns pirat billigt. Annars ta komp.prov o kolla spridaren på cyl 2 om du vill vara säker. Lycka till/Skål

xXSammy
3 januari 2020 · 6 570 Inlägg

Tändkasset?? Sitter väl bara på GM maskiner och äldre Peugeot?

Eftersom du löste felet första gången med nya tändstift som sen återkom så.. använde du original stift? Zetec motorerna är rätt känsliga.

De/Dem
jaka54
3 januari 2020 · 5 731 Inlägg

Hej!
"Smörjde tändkablarna"???
Om motorn inte går bra (hur såg stiften ut?) och "motorn dricker mycket bensin" så kolla först att du har gnista på alla stiften (Du tar loss ett stift i taget, kopplar på tändkabeln på stiftet och håller stiftet mot blocket).

Utmarks-Loke
3 januari 2020 · 5 840 Inlägg

xXSammy skrev:
Tändkasset?? Sitter väl bara på GM maskiner och äldre Peugeot?

Det är väl fyrkanals EDIS-tändspole på denna bil misstänker jag, det är nog den som avses

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang