Arp till överfall 1.8t ABY 98- moment?

LocKtar Herr
27 januari 2020 · 1 722 Inlägg

Tja!

jag har köpt ARP-BULTAR till överfallen på min 1.8t ABY från 98-. Bultarna heter 204-5402.

På pappret jag fick med till överfallen står det att jag ska dra dom i 3 steg till sammanlagt 60 ft lbs
samt "follow the manufacturers recommended torque sequence tighten the nuts in three equalsteps to 60 ft lbs with arp ultra-torque fastener assembly lube.

Det jag blir osäker på är att den först säger att jag ska följa tillverkens anvisningar om hur jag drar överfallen. Jag kollade på ett klipp på youtube där dom först drar original bultar till angivet moment, sen drar dom 90 grader på varje bult, börjar från mitten sen går utåt.

https://www.youtube.com/watch?v=0JGIeiukBIA&t=862s Det klippet har jag gått efter..

Som jag förstått så ska jag dra bultarna i 3 olika steg till sammanlagt 60 ft lbs. typ först 20 ft lbs på alla, sen 40 ft lbs, sen 60 ft lbs. Sen när dom alla är dragna till 60 ft lbs, så ska jag dra alla 90 grader.

Ang fettet jag fick med, det ska dras på alla gängor antar jag?

På själva pinbulten till överfallen finns det ett uttag för en insex, hur hårt ska den dras i till överfallen? är det bara dra i dom max för hand och se till att dom verkligen är ingängade?

Vill verkligen vara säker på det jag gör så man slipper göra om allt för man missförstått om ni förstårsmile

Mvh

There's no need to fear, UNDERDOG is here!
Ante-S2
27 januari 2020 · 4 Inlägg

Enligt Arp ska dom dras med 60 ft lbs i den ordningen som tillverkaren anger, pinnskruvarna ska dras i blocket med handkraft.

Smörj skruv, mutter och bricka med arp fett.

90 graders dragningen är för originalskruvarna alltså inte för arp.

Lycka till!

LocKtar Herr
27 januari 2020 · 1 722 Inlägg

Ante-S2 skrev:
Enligt Arp ska dom dras med 60 ft lbs i den ordningen som tillverkaren anger, pinnskruvarna ska dras i blocket med handkraft.

Smörj skruv, mutter och bricka med arp fett.

90 graders dragningen är för originalskruvarna alltså inte för arp.

Lycka till!

Okay!

Så då  kör jag helt enkelt 20-40-60 FT LBS. Sen är dom klara antar jag:) tack för hjälpen

There's no need to fear, UNDERDOG is here!
Greenhorn
27 januari 2020 · 399 Inlägg

Förlåt min nyfikenhet... är det ett Audi S3 1.8T projekt?

LocKtar Herr
27 januari 2020 · 1 722 Inlägg

Greenhorn skrev:
Förlåt min nyfikenhet... är det ett Audi S3 1.8T projekt?

00- a4 b5 stcc quattro 1.8t 320hp vid 1.5 bar ska den leverera:)

There's no need to fear, UNDERDOG is here!
Greenhorn
27 januari 2020 · 399 Inlägg

LocKtar skrev:

Greenhorn skrev:
Förlåt min nyfikenhet... är det ett Audi S3 1.8T projekt?

00- a4 b5 stcc quattro 1.8t 320hp vid 1.5 bar ska den leverera:)

Nice, det är inte lite att man blir avis nu. Lycka till.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang