Vw lt 35 diesel 2005 går runt, men startar ej

Joppe26
28 januari · 1 Inlägg
#1

Hej garaget! Skapade nyss ett konto och skulle uppskatta om någon har några tankar om vad det kan vara för fel på min bil!

Bilen är en diesel vw lt 35 skåp mr som alltid startat tidigare.


Bilen har gått ca 30 000 mil.
•  Bilen är helt standard inte trimmad.

• Hur yttrar sig felet?
Bilen har alltid startat innan och stängdes av normalt, men nu startar den inte längre. När man vrider på startmotorn låter motorn precis som vanligt men hoppar ej igång. Inga varningslampor tänds eller någonting annat.

Felet är permanent, den startar ej oavsett väderlek.

Jag har testat batteriet och det är fräscht och kopplat det till en kraftig laddare och kört starten vilket inte hjälpte. Den reagerade inte ett dugg på lite startgas.

Har ej varit på verkstad med bilen än då jag har långt till närmaste.

Mvh

uhlin
28 januari · 1 447 Inlägg
#2

Vad sitter det för motor i en sån?

Kollat kamrem om det finns en sån på den, borde reagerat på startgas iallafall.

SvarreE
28 januari · 201 Inlägg
#3

Reagerade den inte på startgas hade jag misstänkt tändningen. Vet inte heller vad det sitter för spis i men är det en bensinare skulle jag kolla tändspole, tändkablar och brytarspetsar....

Från en som slagits med en VW motor i 3mån och just fått den att gå bra!

Meaganeowner
28 januari · 2 090 Inlägg
#4

Nu finns det inget tändsystem på denna bil.
Det är ju en diesel smile

Vilket reducerar felmöjligheterna.

SvarreE
28 januari · 201 Inlägg
#5

Meaganeowner skrev:
Nu finns det inget tändsystem på denna bil.
Det är ju en diesel smile

Vilket reducerar felmöjligheterna.

Ahh och jag som brukar sitta hemma och ondgöra mig över folk som inte läser inlägg ordentligt....
Aja, då hade jag vänt mig till glödsystemet då och kollat så det funkar som det ska....

mb_pucken
28 januari · 4 407 Inlägg
#6

Ta en kik på dieselpumpens drivrem, om nu din motor har det.
Bör i så fall sitta i bakkant av motorn mellan kamaxel och dieselpumpen.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
uhlin
28 januari · 1 447 Inlägg
#7

Gissar ändå på kamrem eftersom inte den svarade alls på startgas.

Vore det drivning till dieselpumpen borde den reagerat på startgas.

Meaganeowner
28 januari · 2 090 Inlägg
#8

Pumpen drivs måhända av kamrem.

Fel på kamrem, även om den bara kuggat, orsakar ventilsallad.


Kan inte just din bil. Men Caddy och Passat har jag haft erfarenhet av.

I dieselpumpen, från vilka rören till spridarna går, satt en elektromagnet, som påverkade en ventil, för tillförsel av bränsle. Alltså en form av stopp.
På nämnda bilar, var det bara att koppla en kabel från plus till just den elektromagneten, efter att ha lossat den dom satt där sen tidigare. Gick att köra, tills vi hittade reläet som matade elektromagneten.
Satt strax ovanför höger knä.
Bände isär och lödde om.

Satt även ett spjäll på grova luftslangen till insugningsröret. Fungerar också som stopp. Ska vara öppet nör motorn ska gå.
Den krånglade också.

Nu kan det hända att du har en annan pump, med andra kabelanslutningar, ön vad jag hade.

En diesel tänder på startspray, om kamrem sitter rätt och är hel.

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang