M50 turbo i E46 330 toruing kaross

robinc97
8 februari 2020 · 173 Inlägg

Tjenixen!
Blivit lite ändrade planer i livet efter man kraschade med E36:an som blev totalt skrot (motor överlevde mirakulöst nog).
Så har nu gått i tankarna att hänga i den maskinen i en E46 330 touring kaross som jag har ståendes som var plan på att SFRO regga med V8 först. Men har lite frågor då jag vart mer sugen på att hänga i 6:an nu.

Är det någon som hängt i en M50 vanos maskin med en vanlig bensin ZF låda i en E46 kaross och kan berätta lite om:
1: Elsystem - Kommer köra eftermarknadssprut som jag har kvar från E36:an vilket är ett VEMS PnP. Vad behöver åtgärdas i E46:ans system för att få saker o ting o lira jämt emot E36:ans som bokstavligt talat är PnP? Allstå alla mätare i instrument och sådant då jag förmodar M54:an har en jäkla massa sensorer och skit.
2: Kardan - Vilken kardan körs tillsammans med en vanlig ZF låda till 330ns bakaxel som kan passa direkt?
3: Grenrör - Har tänkt att köra PPFs downmount denna gången och åka riktigt vettiga grejer, men kan någon svara på hur stor snurra som kan få plats med det grenröret? Kan en HX40 super passa? Eller måste man gå ner i typ borgwarner/precsision grejer? Med tanke på holsets stora kompressorhus.
4: Motorfästen - Har läst lite och lyckats få fram att höger motorfästen kan funka från E36 men att vänster måste byggas eget antar jag?

Ha de gött!
/Robin

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang