Audi 80 quattro som ska bli en ur-quattro sedan

Tanken är att bygga en Audi ur-quattro sedan, med äkta urq skärmar fram och bak i plåt, urq stötfångare, urq 8x15" fälgar och en 5 cyl 20v turbomotor och växellåda samt hjulupphängning inkl bromsar från Audi s2 cupé

vw_audi

  • 140 Följare
  • 58 904 Visningar
  • Uppdaterades senast 7 februari
vw_audi Däckhotellsansvarig på Mekonomen
27 januari · 828 Inlägg
#161

Fick hjälp av svärfar i helgen att demonterade bussningarna i främre länkarmarna i helgen
Körde först med 10mm gängstav och brickor och muttrar, men gängstaven brast 2 ggr. misstänker att den inte var av 8.8 kvalité
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-12114f0c7d6329e58a3a3c19f9998fdd.jpg

Sen körde jag med ett grovt rör med innerdiameter på 70mm på ena sidan. Så bussningen får plats inuti. På andra sidan hade jag en 34mm hylsa . Satte sedan fast allt i skruvstädet.
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-c4bc9b66356a35d0f6bae5736a7fb0ba.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-19f3cc30380046f0e0562542b422349e.jpg

Hade ett förlängningsskaft på ca 1,5 m som vi satte som förlängare på skruvstädets pinne för att få det att släppa.

Det gick ganska smidigt och nu är alla 4 ur
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-d82b013b7b45eec11dd70be315805459.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-d6895f3d517aaf6770aea689ea797499.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-d4ffd7cc1f18b1134870019d5522dfe9.jpg

Motorer utan turbo suger. Kolla in mina Projekt här.
Audi 80 GTE quattro GTE quattro -86
Audi 80 quattro -84 urq sedan
Bruksbilen A6 avant 1.8Tq
Cuefa Kungen av dagspendlande.
27 januari · 2 009 Inlägg
#162

Om det inte går med våld, använd mer våld...
Stalin hade rätt i vissa avseenden ^^

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
vw_audi Däckhotellsansvarig på Mekonomen
3 februari · 828 Inlägg
#163

Var i garaget i lördags, och fixade vänster framskärm.
Den är skarvad någon gång tidigare, och kanten under lyktan är inte rätt. Det ska vara en fast kant, men var bara en tunn täckbit.
Så här såg den ut ovanifrån
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-08fd23a7c9433052d9bf700ab62edc38.jpg

Och under ifrån
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-ed7b3df51e5ddf88900e1ed5f830bbb7.jpg

Så här ser en Audi 80 skärm ut. själva böjens form är rätt. Men på urq skärmen så hår inte listen i vinkel utåt utan den ska gå innåt istället.
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-1e398baa8e4bc105f2a8d6481ebe11fd.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-45ba728e1d255cb3db8ccfe000a2a283.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-a3f8e3d41c803ef648fe1a7dd802ff9f.jpg

Kanten som jag ska använda är renkapad.
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-02e6b41a9c63be82087e7f57f5cce014.jpg

Börjat mäta in den "nya" och kapat bort den gamla biten.
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-1761babdafbd577d85794e544bdca4de.jpg

Gjorde en mall i kartong på formen av den inre biten från den andra framskärmen. Sedan var det bara att vända mallen upp och ner
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-d8be22bd60a19fcf6a492a15ef916330.jpg

Börjat svetsa dit plåt bitarna
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-1d62e83955fcea80f4a1d311d4eb578f.jpg

Här ska den ännu passas in i längd mot resten av skärmen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-afa8a76a7cbeb724a81cf4dd09c0b0b6.jpg

Punktade även baksidan av skärmen, då den bara var falsad och bara svetsad på utsidan av falsen av den gamla skarven.
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-24a2ced7e59a9de686f8c10b8dbe6f88.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-1d5090b9da1124f91ada50979cc06fe2.jpg

Nya hörnet
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-2c213e175ce994be2921389fb5018c99.jpg

Några punkter till så är den klar
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-98fa47f913f76dee4ae2c81864112977.jpg

Slipat ner svetsarna
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-5a0a04e747c7236f4c7d14ca4fa987cf.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-db8b82b1256caba42a405cdcfd5bbc3a.jpg

Började även att slipa insidan, mot dörren plåtren
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-4cad0010e30f3c7cdea040d8faa30b30.jpg

Hittade även en spricka i plåten vid en förstärkning, som jag svetsade ihop.
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-b8e510ad821fb6a4e3b5a0f0c65f1e6c.jpg

Motorer utan turbo suger. Kolla in mina Projekt här.
Audi 80 GTE quattro GTE quattro -86
Audi 80 quattro -84 urq sedan
Bruksbilen A6 avant 1.8Tq
vw_audi Däckhotellsansvarig på Mekonomen
7 februari · 828 Inlägg
#164

Höger dörrlås på handtagen jag köpte gick inte nyckeln i i. Efter att ha dränkt låset i rostlösningsolja så fick jag in nyckeln en bit..

Jag tog då ur låskolven ur handtaget.
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-cd47578ee1d0bd58714780b555ce7ea4.jpg

Borstade rent låskolven med mässingborsten så jag fick bort all oxid
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-bb6b56c7869ff3c777c5da6476b517d9.jpg

Försökte sedan massera varje låsbläck? så de rörde på sig.
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-fe41a6c96da3e6caec2a4c62d3353136.jpg

men det gick så trögt och de fjädrade inte tillbaka. Så jag virade in låskolven med en handduk och drog ur nyckel.
Då brukar låsbläcken flyga ur. Men dessa gick så trögt så de satt kvar. Jag fick knacka ur en i taget med mejseln.
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-59e823a3b8b1ff859f8f7536d66cba80.jpg

Sedan så slipade jag av låsbläcket med en fil på alla sidorna.
Innan
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-fbd61ca89ffc34d61e6a4db8524c86b1.jpg

När jag slipade av de så ser man att alla har siffror, det är beroende på hur hålet sitter i förhållande till kanterna i höjdled = så man kan passa ihop de mot den nyckelformen man vill använda. När nyckeln är i så ska det inte sticka ut nåt på baksidan. Låskolven ska vara slät. För det är då det går att vrida runt.
Så det var bara att skriva upp i vilken ordning de sitter på båda sidorna. Så kan man göra en ny låskolv om det skulle behövas.
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-b9ab46898f64853566af6418a91728a2.jpg

Sen så tog det en stund att få fart på de små fjädrarna som sitter i botten på varje hål där låsbläcken sitter ( det runda hålet i varje skåra) Sedan fettade jag in allt med ett lås fett och monterade ihop det igen.

Senast redigerat av vw_audi (7 februari )

Motorer utan turbo suger. Kolla in mina Projekt här.
Audi 80 GTE quattro GTE quattro -86
Audi 80 quattro -84 urq sedan
Bruksbilen A6 avant 1.8Tq
Cuefa Kungen av dagspendlande.
10 februari · 2 009 Inlägg
#165

Det där känner man igen, ja... Fått ordna många gamla VAG-lås på det sättet... Fjädrarna brukar vara skoj o få ur när de fastnat längst in i sitt hål... yikes

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
texas5020
11 februari · 221 Inlägg
#166

Minsta storleken på en virkkrok är ett bra vapen till såna operationer.

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang