Saab 9000 - 88 fixa kopplingen

kefflon
14 februari 2020 · 179 Inlägg

Hej jag körde iväg i går (NOZ 067) sen började det bara låta lite skrapande när jag lade i växlarna.

Kompisen som drog hem mig säger att kopplingen har pajat.

Kopplingspedalen beter sig som vanligt.

jag har en likadan bil på gården, kan jag ta nånting från den?

eller är det bättre att köpa nytt?

är det lättare att ta växellådan och altihop från den andra saaben?

Jag bytte generator på den nyligen, det är på den nivån av mekning jag är.

Nån som har tips hur jag ska börja?

uhlin
15 februari 2020 · 2 831 Inlägg

jag skulle köpa nya saker samt även slavcylindern då den sitter integrerad i urtrampningslagret.

När man ändå har isär är det lika bra sätta i nya saker då håller det.

Sen en -88:a... Lönar det sig? Förvisso skattefri bil nu, är den fin så visst, annars.... Nja.

Utmarks-Loke
15 februari 2020 · 5 809 Inlägg

Steg ett är att kolla på kopplingens mastercylinder, den som sitter vid pedalen. Oftast när den går sönder läcker den olja och är kladdig och äcklig. Om den ser snygg ut hade nästa steg varit att kolla slavcylindern. Men eftersom saab gör saker på andra sätt än vanliga biltillverkare sitter den alltså ihop med urtrampningslagret inne vid kopplingen, snarare än på utsidan, så den är inte så enkel att kontrollera. Så nästa steg blir alltså istället att plocka ner växellådan. Det är mycket jobb, men det måste nog göras för att man skall kunna se vad exakt det är med kopplingen som fallerar.

amazinjoey
15 februari 2020 · 1 138 Inlägg

uhlin skrev:
jag skulle köpa nya saker samt även slavcylindern då den sitter integrerad i urtrampningslagret.

När man ändå har isär är det lika bra sätta i nya saker då håller det.

Sen en -88:a... Lönar det sig? Förvisso skattefri bil nu, är den fin så visst, annars.... Nja.

Är det en turbo så är det helt klart värt att fixa, dessa går upp i värde rätt snabbt just nu

Snurriis
15 februari 2020 · 761 Inlägg

Är ej så jäkla jobbigt att ta ner v-lådan på dessa, min mekaniker som hjälper mig lite då och då ta ner den på ca 30min i sitt garage å upp på ca samma tid så men om man är lite ovan så tar det ca 2 dagar skulle jag tro.

Jag gjorde ett kopplingsbyte på min ng9000 på en dag men då gjorde jag lite krimskrams runt om också.

Men som det skrivs åvan så ökar en fräsch og9000 i värde speciellt om det är en talladega. Så det är nog värt att laga upp.

amazinjoey
15 februari 2020 · 1 138 Inlägg

Snurriis skrev:
Är ej så jäkla jobbigt att ta ner v-lådan på dessa, min mekaniker som hjälper mig lite då och då ta ner den på ca 30min i sitt garage å upp på ca samma tid så men om man är lite ovan så tar det ca 2 dagar skulle jag tro.

Jag gjorde ett kopplingsbyte på min ng9000 på en dag men då gjorde jag lite krimskrams runt om också.

Men som det skrivs åvan så ökar en fräsch og9000 i värde speciellt om det är en talladega. Så det är nog värt att laga upp.

Delad subframe så det går att lösa  allt på under 2 timmar

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang