Audi ECU eller annan ECU till kitcar bygge?

JoachimHarrysson
19 februari 2020 · 1 Inlägg

Hej
Jag behöver reda ut hur/om ECU:n fungerar när man flyttar över motorn till ett annat chassi.
Eftersom jag inte har någon erfarenhet med nyare motorer med CAN-bus ECU:er. så behöver er hjälp att förstå lite bättre hur allt hänger ihop. Motorn skall sitta i ett hemmabygge/kitcar och jag vill använda en Audi A4 1.8T -05 (motorkod BFB) med original växellåda. Jag har faktiskt inte försökt att provstarta än, utan vill vara förberedd på alla problem som kan uppstå innan så slipper man få ett mentalt sammanbrott.

I dagsläget är målet att starta upp motorn "orörd" med standard kabelhärva och ECU. Efter att ha sökt runt på olika forum har jag förstått att det kan/kommer att bli problem med ECU:n och till exempel immobilizer. Ett annat potentiellt problem är att jag inte har bilens instrument. Har läst att motorn vägrar starta utan instrument men vet inte hur det hänger ihop? Själva donatorbilen är skrotad så jag har tyvärr ingen möjlighet att hämta delar som saknas.

Nu till själva frågan. Hur stor chans har jag att lyckas starta upp motorn utan donatorbilen? Går det att "omprogrammera" original ECU:n (tror det är Bosch ME 7.5 ) eller är det så krångligt att man lika gärna kan köra ett helt nytt ECU-system till exempel MegaSquirt eller liknande?
Jag har hört att det kan krångla med avgasvärdena på besiktningen med programmerbar ECU men det kanske bara är fråga om rätt mappning?

Tacksam för alla tips hur jag kan hitta information detta. 

Lite info om bygget finns på https://www.instagram.com/joachimharrysson

/Joachim

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang