Kupeflakt slutat fungera Skoda Felicia

walemi
29 februari 2020 · 2 Inlägg

Tjena Skodaklubben!
Har startat igång en Skoda felicia 1,3 år 00 som stått utomhus 1 år.
Fukt har tagit sig in i bilen och sätena hade möglat lite.
Men den startar och går precis som vanligt förutom att fläkten inte fungerar.

Kollade säkringen och den hade gått så jag bytte ut den, men den gick direkt när jag startade bilen igen och provade fläkten.

Då antar jag att fläkten har något elfel.

Jag öppnade motorhuvuen och ser en fläkt i mitten närmast vindrutan, är det där fläkten sitter ellerär det bakom handsfacket?

Är det detta jag ska köpa:
https://www.bildelarexpert.se/vika-13158443


MVh emil

husseman
29 februari 2020 · 1 588 Inlägg

Hehe, testa att sätta i en lite större säkring, o hjälp motorn igång(snurra på fläktmotorn). Hoppar nog igång då- kolen kanske inte mår så bra o duktigt med skit i motorn. Startar inte fläkten då- byt motorn.
Lycka till o Skål/husse

walemi
1 mars 2020 · 2 Inlägg

Tack för svar husse!
Provade snurra på han och spruta in 5 56, bytte säkring och den fungerade på 1an, sedan när jag vred upp den till 2an så gick säkringen igen.

uhlin
1 mars 2020 · 2 834 Inlägg

walemi skrev:
Tack för svar husse!
Provade snurra på han och spruta in 5 56, bytte säkring och den fungerade på 1an, sedan när jag vred upp den till 2an så gick säkringen igen.

Hahaha, funkar det inte med större säkring så går vi över på spik, den håller...... Nej skämtar, sätt nu inte dit en spik!

Går fläkten lätt då du snurrar den för hand? Om den gör det kan det va möss som haft kalas på kablar.

Går den tungt har du felet där, försök då att få loss den och få bort gammalt fett och dit med nytt, förutsatt lagren är hela och den inte fältar, känn efter glapp i sidled på fläkten.

husseman
5 mars 2020 · 1 588 Inlägg

walemi skrev:
Tack för svar husse!
Provade snurra på han och spruta in 5 56, bytte säkring och den fungerade på 1an, sedan när jag vred upp den till 2an så gick säkringen igen.

Hehe, byt ut fläktfan- inte lönt att jobba med.... du vet ju felet nu iallafall . Lycka till o Skål/ husse

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang