VW Passat -07 Dörrarna går inte att öppna

jesperandersson
4 mars 2020 · 6 Inlägg

Tjenare!
Nu har jag jävulska problem med min bil. Den går inte att lösa upp med nyckeln även fast nyckeln har nytt fräscht batteri, går inte heller att öppna med den manuella "nödnyckeln". Testat pumpa skiten full med islösning och låsolja, funkar fortfarande inte.
Bärgaren kom förbi och pumpade upp sina kuddar för att ta sig in och öppna upp motorhuven, strömsatte bilbatteriet men ingen skillnad.
Tyvärr så går inte bilen att öppna från insidan heller.
Vad faan ska jag testa?

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 mars 2020 · 4 917 Inlägg

Bryta strömmen på batteriet och sen prova med nyckel ?
Är passagerarsidan likadan   ?

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
jesperandersson
4 mars 2020 · 6 Inlägg

Provat det, och passagerarsidan är samma!
En bekant ska komma förbi med ett nytt batteri på någon timme så vi kan testa byta, men om inte det funkar så är det något fruktansvärt mysko.
Den funkade i måndagskväll, stod igår då jag låg hemma i feber och nu är den såhär.
Enda jag kan tänka mig är att batteriet har tokdött, men om inte..?

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
4 mars 2020 · 14 058 Inlägg

jesperandersson skrev:
Tjenare!
Nu har jag jävulska problem med min bil. Den går inte att lösa upp med nyckeln även fast nyckeln har nytt fräscht batteri, går inte heller att öppna med den manuella "nödnyckeln". Testat pumpa skiten full med islösning och låsolja, funkar fortfarande inte.
Bärgaren kom förbi och pumpade upp sina kuddar för att ta sig in och öppna upp motorhuven, strömsatte bilbatteriet men ingen skillnad.
Tyvärr så går inte bilen att öppna från insidan heller.
Vad faan ska jag testa?

Bara en liten undran: Om du inte kommer in i bilen hur kan du veta att den inte går att öppna från insidan?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
simlar
4 mars 2020 · 5 526 Inlägg

Låter som att fjärren pajjat eller att bilen tappat kontakten med den.
Varför bilen inte går att öppna inifrån är pga "safe lock", både invändiga och utvändiga handtaget kopplas från när bilen låses för att försvåra för tjuvar att få upp bilen.
Tvivlar starkt på att ett batteribyte i bilen skulle lösa problemet men går ju alltid prova.

Det mekaniska låset är alltid trasigt på gamla bilar med centrallås, detta eftersom det aldrig används eller smörjs.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
jesperandersson
4 mars 2020 · 6 Inlägg

Vettemannen skrev:

jesperandersson skrev:
Tjenare!
Nu har jag jävulska problem med min bil. Den går inte att lösa upp med nyckeln även fast nyckeln har nytt fräscht batteri, går inte heller att öppna med den manuella "nödnyckeln". Testat pumpa skiten full med islösning och låsolja, funkar fortfarande inte.
Bärgaren kom förbi och pumpade upp sina kuddar för att ta sig in och öppna upp motorhuven, strömsatte bilbatteriet men ingen skillnad.
Tyvärr så går inte bilen att öppna från insidan heller.
Vad faan ska jag testa?

Bara en liten undran: Om du inte kommer in i bilen hur kan du veta att den inte går att öppna från insidan?

/Benny

Bärgaren "pumpade upp" dörren för att komma in med metallstaven och öppna huven, testade även öppna dörrarna men det funkade icket!

jesperandersson
4 mars 2020 · 6 Inlägg

simlar skrev:
Låter som att fjärren pajjat eller att bilen tappat kontakten med den.
Varför bilen inte går att öppna inifrån är pga "safe lock", både invändiga och utvändiga handtaget kopplas från när bilen låses för att försvåra för tjuvar att få upp bilen.
Tvivlar starkt på att ett batteribyte i bilen skulle lösa problemet men går ju alltid prova.

Det mekaniska låset är alltid trasigt på gamla bilar med centrallås, detta eftersom det aldrig används eller smörjs.

Testade nyckeln hos en bil-elektriker på gatan mittemot och den gav ifrån signal! Så kan eventuellt vara att bilen tappat kontakten med den som du säger, låter bara skumt när allt funkade i förrgår.
Lägger hoppet till att batteriet avlidit men vi får väl se.

Steff240
4 mars 2020 · 1 018 Inlägg

Nåt liknande hände på min svågers passat, fast på hans bil låste sig dörrarna av sig själva efter att han startat bilen och klivit ut för att skrapa rutorna... Han försökte låsa upp med reservnyckeln men icke. Det fick bli bärgare till verkstaden, med bilen tuffandes på tomgång.

Om jag inte minns helt fel så orsakades det av ett kabelbrott i dörrgångjärnet på förardörren, vilket ledde till att låset låste sig, så att säga roll

jesperandersson
6 mars 2020 · 6 Inlägg

Det var bara batteriet som dött helt enkelt!?
Jäkligt skumt att du måste ha ström i det för att kunna använda den manuella nyckeln, och att det inte funkade när vi strömsatte det när bärgaren var förbi?
Och att det kan vara en sån kass konstruktion att man måste få dit bärgare/låssmed för att få upp huven om batteriet dör?
Herregud, ajja, billigare än förväntat iallafall!

Brådhis * Voff voff *
6 mars 2020 · 10 280 Inlägg

jesperandersson skrev:
...går inte heller att öppna med den manuella "nödnyckeln". Testat pumpa skiten full med islösning och låsolja, funkar fortfarande inte.

Går det inte att låsa upp eller går det inte att vrida nyckeln? Går det inte att vrida nyckeln så är det bara att fortsätta med diverse oljor och annat kul så kommer du komma in förr eller senare. Har inte stött på någon bil ännu där det inte till slut löst sig (förutsatt att det är rätt nödnyckel).

Provade bärgaren att slå på någon funktion? Ljustuta, positionsljus, varningsblinkers? Så du vet om bilen "fungerar" i övrigt? Kollade han batterispänningen? Om ja, vad låg den på?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
jesperandersson
7 mars 2020 · 6 Inlägg

Brådhis skrev:

jesperandersson skrev:
...går inte heller att öppna med den manuella "nödnyckeln". Testat pumpa skiten full med islösning och låsolja, funkar fortfarande inte.

Går det inte att låsa upp eller går det inte att vrida nyckeln? Går det inte att vrida nyckeln så är det bara att fortsätta med diverse oljor och annat kul så kommer du komma in förr eller senare. Har inte stött på någon bil ännu där det inte till slut löst sig (förutsatt att det är rätt nödnyckel).

Provade bärgaren att slå på någon funktion? Ljustuta, positionsljus, varningsblinkers? Så du vet om bilen "fungerar" i övrigt? Kollade han batterispänningen? Om ja, vad låg den på?

Gick inte att låsa upp! Men det ordnade sig, var helt enkelt ett stendött batteri! Nödnyckeln funkade först när batteriet var bytt vilket kändes jäkligt underligt. Kan tycka att den borde funka oavsett om batteriet har ström eller inte men det gjorde det inte av någon anledning.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang