Passande 12v Förlängningskabel till kylbox

Jezzter
10 mars 2020 · 2 Inlägg

Jag har skaffat en kompressor-kylbox till min bil. Medföljande kabel som ska kopplas till cigguttaget är på 2m, men jag behöver ca 3,5m för att nå bak till bagageutrymmet.

Tillverkaren säljer inga förlängningskablar, men nämner att de bör vara på minst 2.5mm2 per meter kabel. Det närmsta jag kan googla fram är följande på 1.3mm2:
https://www.kjell.com/se/produkter/el-v … 5-m-p40739

Mina elkunskaper är skräp. Och när jag läser om hur kablar kan börja brinna och formler med kabellängd, watt och amp måste användas inser jag att det är bäst att be om hjälp.

Har någon här tips om vad för slags kabel jag kan använda?

Kylbox:
Ingångsspänning (likström) 12/24 V
Nominell ingångsström (likström) 2.9A DC12V/1.7A DC24V A
Nominell ingångseffekt (likström) 35 W
Ingångsfrekvens 50/60 Hz

Kabeln på 2 meter som följde med boxen:
https://www.ersatzteileshop.de/verbindu … ehlschrank

mb_pucken
10 mars 2020 · 5 087 Inlägg

Finns bra kalkylatorer för kabelarea.
Tex https://www.legoelektronik.se/kabelarea
Om man klickar i,
Spänning. 12V
Ström (A) 3A avrundat uppåt.
Kabellängd 3.5 meter.

Då vill den att kablarna skall vara minst 0.75mm2 räknat på 3.5meter så har du en kabel på 1.33mm2 så ska den funka.

Senast redigerat av mb_pucken (10 mars 2020)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
torsen
10 mars 2020 · 7 231 Inlägg

I ditt ställe skulle jag tillverka en 12 v förlängningskabel själv.
Köp 2 m dubbelledad elkabel 2 x 1,5 kvmm eller 2 x 2,5 kvmm.
Vidare en hane (stickpropp) samt en hona (att stoppa hane i).*)
Kolla hos Biltema och/eller Swedol som är mest välsorterade.
Följ färgmärkningen när du monterar ihop skarvsladden = start till svart och röd till röd så blir de det inga problem. (svart = jord och röd = ström)
Det värsta som kan hända är att säkringen till ciggtänduttaget brinner av, om du skulle koppla fel.

*) Får du inte tag på någon hona kan du köpa ett löst ciggtänduttag och använda som hona.
Så gjorde jag själv till mitt "kylskåp", eftersom min bil inte har eluttag bak.

Utmarks-Loke
10 mars 2020 · 5 833 Inlägg

Som sagt, den där förlängaren på Kjell räcker. De skriver ju att den klarar 15A och din apparat drar 2,9A. I vanliga elinstallationer i hus brukar man ha som tumregel att 1,5mm2 duger till 10A och även då är ju 1,3mm2 mer än nog till 2,9A.

mb_pucken
10 mars 2020 · 5 087 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Som sagt, den där förlängaren på Kjell räcker. De skriver ju att den klarar 15A och din apparat drar 2,9A. I vanliga elinstallationer i hus brukar man ha som tumregel att 1,5mm2 duger till 10A och även då är ju 1,3mm2 mer än nog till 2,9A.

Fast jämföra med med elinstallationer i hus går tyvärr inte. Väldig skillnad på 230V växelström och 12V likström.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Meaganeowner
10 mars 2020 · 2 250 Inlägg

Och betydligt större skillnad om man tänker tänker spänning...

Känns rejält om man får en stöt av 230 Volt växelspänning i stället för 12 Volt likspänning.

"Fast jämföra med med elinstallationer i hus går tyvärr inte. Väldig skillnad på 230V växelström och 12V likström."

Typ. O. 5 Ampere växelspänning resp 19.17 Ampere likspänning.

För det var väl nåt åt det håller du tänkte när du liksom jag (medvetet) blandar enheter och storheter huller om buller?

Utmarks-Loke
10 mars 2020 · 5 833 Inlägg

mb_pucken skrev:

Utmarks-Loke skrev:
Som sagt, den där förlängaren på Kjell räcker. De skriver ju att den klarar 15A och din apparat drar 2,9A. I vanliga elinstallationer i hus brukar man ha som tumregel att 1,5mm2 duger till 10A och även då är ju 1,3mm2 mer än nog till 2,9A.

Fast jämföra med med elinstallationer i hus går tyvärr inte. Väldig skillnad på 230V växelström och 12V likström.

På vilket sätt, om det kommer till kabelarea?

Meaganeowner
10 mars 2020 · 2 250 Inlägg

Strömtätheten per area.

Alltså. Ta en titt på högspänningskraftledningar, t ex 300 kV.

För att inte ledningarna ska behöva var typ halvmeter i diameter, så höjer man spänningen. Strömmen genom dessa blir då lägre.

p = u  x  i


Med andra ord vid ett givet effektbehov "p",  så blir strömmen allt större om man minskar spänningen.

Men i en bil, är det en fast bestämd systemspänning på ca 13 Volt, alltså ett system som ger stora strömmar i förhållande till uttagen effekt.

Därav beräknar man ledare/kablar efter genomlupen ströms storlek.
För liten area, ger spänningsfall och i värsta fall större värmeutveckling.
Som skydd används säkringar, placerade
i nära anslutning där man "hämtar" ström till ansluten förbrukare/förlängningskabel
o s v.

Begrips?

Senast redigerat av Meaganeowner (10 mars 2020)

Utmarks-Loke
10 mars 2020 · 5 833 Inlägg

Meaganeowner skrev:
Strömtätheten per area.

Alltså. Ta en titt på högspänningskraftledningar, t ex 300 kV.

För att inte ledningarna ska behöva var typ halvmeter i diameter, så höjer man spänningen. Strömmen genom dessa blir då lägre.

p = u  x  i

roll Jag pratade enbart om ström, ampere. Det är vad som avgör spänningsfall genom en ledare med en viss längd och area, det vill säga resistans. Om man sedan skickar 12V eller 230V genom den spelar ingen roll.

Meaganeowner
10 mars 2020 · 2 250 Inlägg

Är hyfsat bekant med detta. Och tydligen även Utmarkaren.

Dessvärre blandas storheter och enheter ofast frisk.

T ex:
" 230 Volts stor spänning, är 3.8 A hög"
o s v.

Vilket inte just du skrev.

Senast redigerat av Meaganeowner (10 mars 2020)

Utmarks-Loke
10 mars 2020 · 5 833 Inlägg

Formeln för att räkna ut resistans i en ledare är:

R = (resistivitet x längd) / area

Det vill säga att Kjells kabel som är på 1,3mm och 2m har 0,027 ohm. Plus det samma på vägen tillbaka då, sammanlagt 0,054 ohm. Spänningsfallet vid 2,9 ampere blir med ohms lag cirka 0,17V. Inte så mycket så det stör ens på 12V utrustning.

Meaganeowner
10 mars 2020 · 2 250 Inlägg

Inte ens förlusterna, förlusteffekten, alltid i form av värme, gör sig störande på en så pass längd till ledare.

Versaler vid likspänning...

P = U x U /R

Senast redigerat av Meaganeowner (10 mars 2020)

Jezzter
10 mars 2020 · 2 Inlägg

Oj, kul med så många svar smile
Jag kör en halvtidssammanfattning och några uppföljningsfrågor

Sammanfattning:
- mb_pucken refererar till kalkylatorn på https://www.legoelektronik.se/kabelarea som påvisar att minst 0,75mm2 krävs för 3.5m kabel.
- torsen tipsar om att tillverka själv, vilket jag lär misslyckas med. Men jag skulle kunna be en lokal elfirma att hjälpa mig.
- utmarks-loke påstår att kjell-kabelförlängningen på 3,5m med 1,3mm2 fungerar.
- meaganeowner delar med sig av sina, för iaf mig värdefulla, elkunskaper.

Frågor:
- 1: I #12 använder utmarks-loke 2 meter i sin uträkning. Borde det inte vara 5,5 meter (kjell-kabelförlängningen 3.5m + originalkabel 2m)?

- 2: Bör man betänka den extra kopplingen mellan originalkabel och förlängningskabel i de formler ni använder? Extra förlust eller ngt?

- 3: Jag hittar ingen info om originalkabelns kabelarea. Är det inte en viktig uppgift när man ska räkna ut vilken kabelarea som krävs för förlängningskabelns?

- 4: Har ni, som vet i vilka e-butiker man bör kika, förslag på en kortare förlängningskabel än Kjells? Jag behöver ju eg bara en på 1,5m vilket tsm med originalkabeln ger 3,5m.

Meaganeowner
10 mars 2020 · 2 250 Inlägg

Lugn i stormen.

Har jag förstått det hela, så har du redan ett cigguttag.

Varför inte bara montera ett till, där du önskar och koppla in det på den tidigares kablar?

Visst, viktigt att inte växla polaritet. PLUS alltid i mitten!

Och så lägger du kabeln, så att den inte kan bli klämd, bakom paneler o s v.

I den kontakt du sticker in i uttag, brukar det finnas en säkring. Detta oavsett om det är färdig förlängninskabel eller inte.



- Kul att du tycker det är roligt med ellära.

Jag skrev P = U x U /R.
Detta är en omskrivning av P = U x I

Kommer dig ursprungligen av Ohms lag,
U = I  x R

Och I är således U/R

Då blir det sammansatt P = U x U/R

Tjolahopp...

Senast redigerat av Meaganeowner (10 mars 2020)

Utmarks-Loke
10 mars 2020 · 5 833 Inlägg

Jezzter skrev:
- 1: I #12 använder utmarks-loke 2 meter i sin uträkning. Borde det inte vara 5,5 meter (kjell-kabelförlängningen 3.5m + originalkabel 2m)?

Jag kollade fel, naturligtvis borde jag räknat på 3,5m. Jag orkar inte räkna på nytt men det blir väl omkring 0,3V spänningsfall. Spänningsfallet som blir i originalkabeln får man anta att tillverkaren har räknat med och kompenserat för.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang