Dubbla batterier

Wille03
22 mars 2020 · 67 Inlägg

Hej, om jag sätter in dubbla batterier och parallellkopplar dom och står och spelar musik med bilen avstäng, kommer det då dra ur lika mycket från varje batteri hela tiden eller kommer det ta det första helt och sen det andra?

Xebers76
22 mars 2020 · 2 264 Inlägg

Dem dras ut lika

mats757
23 mars 2020 · 913 Inlägg

VW Passat och Transporter har separat batteri för bränslevärmaren. DÅ sitter det ett specialrelä som går att startbatteriet inte blir urdraget vid användning av värmaren. Troligtvis någon diod som gör att strömmen inte rusar baklänges vis start av bilen.

SÅ finns det DC-DC laddare som också gör samma sak på lite finare sätt, så extra batteriet verkligen blir fulladdat vid laddning.

Har man dubbla batterier är det väldigt viktigt att de är lika stora och i samma skick. Inre motståndet avgör hur strömmen går i dem. Risken är överhängande att ett av batterierna blir överladdade.
Bäste är ETT stort batteri. Eller två exakt lika och helt nya batterier.

Brådhis * Voff voff *
23 mars 2020 · 10 276 Inlägg

Ett skiljerelä (finns tex på Biltema) är en enkel lösning när man vill ha dubbla batterier.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
torsen
23 mars 2020 · 7 233 Inlägg

Skiljemarks har många olika lösningar på att ha dubbla batterier.
Kontakta dem och få en kostnadsfri liten handbok i ämnet.

Xebers76
23 mars 2020 · 2 264 Inlägg

Är ju säkert inte helt rätt att göra såhär som jag förstår på ett av svaren.. MEN jag hade för sådär 6 år sen ett extra batteri i skuffen på en bil. Original 45Ah satt kvar framme i motorrummet och detta paralellkopplades med ett 110Ah som satt bak. Detta krånglade aldrig och jag kunde spela musik och ha ljuset på väldigt länge, lyckade faktiskt aldrig göra den bilen strömlös.

Dem som kan mer om el än mig kan säker förklara varför ett 45Ah och ett 110Ah inte borde vara i samma system, hur som haver så fungerade det absolut klockrent för mig iaf (y)

jaka54
23 mars 2020 · 5 719 Inlägg

Hej!
Därför att det "svagare" batteriet laddas av det "starkare"batteriet när strömmen i det svagare börjar ta slut. Man ska alltid ha två "likvärdiga" batterier...åtminstone i en perfekt värld wink

Brådhis * Voff voff *
23 mars 2020 · 10 276 Inlägg

torsen skrev:
Skiljemarks har många olika lösningar på att ha dubbla batterier.
Kontakta dem och få en kostnadsfri liten handbok i ämnet.

Skyllermarks. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang