Passar en högre eller lägre utväxling på diff bmw

d24turbo
8 april 2020 · 139 Inlägg

är det är nån skillnad på storleken på drivaxlarna mellan olika utväxlingar på diffen på en bmw e39?

torsen
9 april 2020 · 7 234 Inlägg

d24turbo skrev:
är det är nån skillnad på storleken på drivaxlarna mellan olika utväxlingar på diffen på en bmw e39?

Nej.
Drivaxlarna är lika "tjocka".
Även om du skulle byta kronhjul och pinjong är dessa lika stora och kompatibla.
Däremot kan det på en del bilar skilja på antal glidbommar(splines) på olika årsmodeller.
Så kolla även detta om du tänker byta drivaxlar.

d24turbo
9 april 2020 · 139 Inlägg

torsen skrev:

d24turbo skrev:
är det är nån skillnad på storleken på drivaxlarna mellan olika utväxlingar på diffen på en bmw e39?

Nej.
Drivaxlarna är lika "tjocka".
Även om du skulle byta kronhjul och pinjong är dessa lika stora och kompatibla.
Däremot kan det på en del bilar skilja på antal glidbommar(splines) på olika årsmodeller.
Så kolla även detta om du tänker byta drivaxlar.

tänkte bara byta hela diffklumpen men vill ha samma drivaxlar, har ju inte kvar diffen som satt orginal, så menar om ett annat nummer på diffen så är det olika längder eller storlek på medbringaren mena jag??

Utmarks-Loke
9 april 2020 · 5 833 Inlägg

Det fanns två olika storlekar på drivknutar, de små med 80mm mellan hålen och de stora med 94mm mellan hålen. Se till så du får rätt sort! Samma med diffarna, det fanns en stor och en mindre, de brukar kallas 210 och 188, som jag tror är storleken på kronhjulet i millimeter. Jag TROR att det är så att de sexcylindriga har den lilla och de åttacylindriga samt M5 har den stora men det kan finnas undantag. 530d kanske har den stora med tanke på dess höga vridmoment, jag vet inte. Slutsats - det finns möjligheter att köpa fel.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang