Mer bangs/crackle efter motoroptimering?

KingD
8 april 2020 · 69 Inlägg

Gäller en V6:a.

Brukar man automatiskt få mer ljud från avgassystemet efter en motoroptimering? Det ljudet jag pratar om är alltså det som man på Engelska kallar för bangs/crackles (det "gurglande" ljudet man får när man släpper på gasen). Eller måste man programmera ECU:n så att man ökar bränslemängden (sk. run rich)?

Senast redigerat av KingD (8 april 2020)

Bonnpojken
8 april 2020 · 184 Inlägg

Tja, vet inte hur det där fungerar riktigt men du bör höra mer av det ljudet ifall du kör med raka rör

KingD
8 april 2020 · 69 Inlägg

Bonnpojken skrev:
Tja, vet inte hur det där fungerar riktigt men du bör höra mer av det ljudet ifall du kör med raka rör

Jag har inte raka rör, har dock avlägsnat båda ljuddämparna helt och har ett mycket bra ljud från avgassystemet redan nu. Men det är inte det ljudet jag menar.

Det jag syftar på är det "gurglande" ljudet (burbling på Engelska) som man brukar få när man släpper gasen. Undrar om detta uppstår automatiskt efter att man optimerat motorn, eller om man specifikt måste ha en crackle map. Vill inte avlägsna katalysatorn.

Bonnpojken
8 april 2020 · 184 Inlägg

Du menar alltså att du vill att bilen ska "poffa" flera gånger när du släpper på gasen? Har jag förstått det rätt?

KingD
8 april 2020 · 69 Inlägg

Bonnpojken skrev:
Du menar alltså att du vill att bilen ska "poffa" flera gånger när du släpper på gasen? Har jag förstått det rätt?

Jag tror att du syfter på "pang"-ljud. Bilen avger redan höga "pang"-ljud när jag släpper på gasen. Men det är inte det ljudet jag syftar på. Syftar på det mer dova gurglande ljudet man får när man släpper på gasen.

Har hittat en video på Youtube där du kan höra vad jag menar: https://www.youtube.com/watch?v=QK081U7yVME

Du kan höra det exakta ljudet här:
Vit BMW 1:50
Grön BMW 3:54

Xebers76
8 april 2020 · 2 264 Inlägg

För att du ska få dem ljuden måste mappen vara skriven för det, det krävs mycket justering för att ens få lite pangljud

Bonnpojken
8 april 2020 · 184 Inlägg

Nu är jag med på vad du menar!  Du måste nog mappa bilen för att få det ljudet

Marcus_89 Biltokig elektriker
9 april 2020 · 3 352 Inlägg

Race-katalysatorer kan hjälpa dig att få det ljudet med. Sitter det några resonansdämpare efter kattarna får man nog plocka väck dem med för att få fram det. Krävs nog överlag ett avgassystem som flödar rätt fritt för att få fram det ljudet.

KingD
9 april 2020 · 69 Inlägg

Ok, tack för alla svar. Det finns inga fler resonansdämpare längre efter katalysatorn. Och som sagt så får jag redan rätt höga smällar från avgassystemet. Tror det redan finns någon typ programmering för att få bättre ljud då det handlar om en Mercedes-Benz AMG. Men för att få det där gurglande ljudet så kanske en mappning behövs.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang