Opel Astra -01, litet glapp i framvagnen

DiskBengt Inte Feltema
25 april 2019 · 156 Inlägg

Tjena!

Har problem med väghållningen och det har sen det blev sommarväglag känts ungefär som att ett hjul suttit löst när man passerat en ojämnhet på vägen, som att bilen hoppar till lite i sidled och känts "allmänt glapp".

Hissade upp den häromdagen men såg inget uppenbart fel, och ingen led som kändes direkt glapp. Men det var å andra sidan bara en snabb undersökning. Däremot kunde jag vicka lite (3-5 mm kanske) på vänster framhjul om jag tog i horisontellt (framåt och bakåt) men inte vertikalt (upp- och nertill), och hela fjäderbenet rörde då på sig. Och det glappet fanns inte på högra sidan. Värt att tillägga är att fjädern på den glappa sidan gick av i vintras, men det är bara det absolut lägsta varvet och den gick av precis där stegringen från fjäderskålen börjar, så fjädern sitter fast ändå och det påverkar inte höjden. Men frågan är om det är felkällan även för detta? Vad skulle det annars kunna vara annars?

Tack på förhand! smile

Mvh // DiskBengt aka GRDL
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
25 april 2019 · 4 917 Inlägg

Du är nog rätt på det med vänster fram..
Inte fasiken får det glappa..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
zzr94092
25 april 2019 · 4 385 Inlägg

Innre elle yttre styrleden som glappar.

Alvebring
15 april 2020 · 1 Inlägg

För modligen fjäderbenslagringen som är slut .

jaka54
16 april 2020 · 5 716 Inlägg

Hej!
Har fjädern gått av?!  Va f.. byt då ! Fjädern kan ju sprätta iväg in i däcket och orsaka att du kör av vägen  och dödar folk.

Senast redigerat av jaka54 (16 april 2020)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang