Missljud vid motorbroms?

YungDagger
5 maj 2020 · 7 Inlägg

Tjena! Jag har en Polo 1999 modell som rullat 18 manuell och får ett missljud från växellådan (tror jag?) vid motorbromsning eller när jag släpper gasen på högre växel som ett skrapljud. Det låter mer beroende på hastigheten. Låter även när jag gasar på 4:ans växel, lite mindre på 5:an. Har sen dess slutat använda 4:an. Varit hos en mekaniker (privat) och han sa att det var växellådan som håller på att rasa. Vi bytte växellådsolja men problemet kvarstår. Han sa åt mig att fortsätta undvika 4:an och köra på som vanligt tills jag kan byta växellåda eller tills den rasar men då är det på egen risk.

Har läst att folk har haft liknande problem i flera månader utan att det hänt något allvarligt.

Jag vet ej exakt när detta började då jag har musiken på högsta volym när jag kör men det har väl hållit på i lite mer än 2 månader.

Kan det vara något annat än växellådan? Bilen är mycket välskött och gubben från besiktningen (i mars) var förvånad över hur bra skick bilen är i.

Tveka ej att fråga om jag behöver säga fler detaljer.

PS. Jag skrev detta för att lära mig för min kunskap om bilar är liten, inte för att höra åsikter om hur någonting är självklart

Meaganeowner
5 maj 2020 · 2 250 Inlägg

Motorfäste, momentstag eller t o m upphängning av avgassystemet.

Endera sitter något av dessa löst, eller så har gummit spruckit / gått sönder.

I det senare kan det bli metall mot metall.

När du motorbromsar på hög växel, så vrider sig motor och växellåda mer än på en lägre.

Dessutom åt andra hållet, än när du accelererar, eller ligger i dragläge.

Så för att testa, dra ha bromsen hårt, lägg i backen och släpp försiktigt på kopplingen, till dragläge, ungefär som en handbromsstart, så att motor paketet rör sig, så kommer du kanske att höra, samma ljud.

Om någon samtidigt spanar under huven, kan mycket väl drivpaketet vrida sig onormalt mycket i fästena.


Det är egna erfarenheter av alla tre möjligheterna till missljud, endera vid kraftigt gaspådrag eller motorbromsar, då på högre växlar som jag skriver om.

Vänd dig till en äldre meck, som varit med längre tid, om du inte hittar felet själv.

Senast redigerat av Meaganeowner (5 maj 2020)

Utmarks-Loke
5 maj 2020 · 5 833 Inlägg

Man måste nästan höra ljudet själv för att kunna avgöra, men ett mindre missljud från växellådan kan man köra med länge. Men ett större tyder ju på att ett ras snart är på gång, och det kommer ju hända mitt i rusningstrafiken inne i en tunnel eller liknande. Men en begagnad växellåda till en 21 år gammal polo är nog inte så dyr. Sedan är det förstås en del arbetstimmar för att byta den, så det kommer ju kosta pengar så sett.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang