_Budda_
27 januari 2020
· 205 Inlägg
Vi alla vet ju att en riktig rejsbil har en stor turbo under huven!
Eftersom jag absolut inte har 3000 andra saker jag borde ägna min tid åt... så ägnade jag och en polare söndagskvällen till att göra fler illigal-mods på min korvkioskräcer.
Så här snygg var motorrummet innan vi började
Original är för gubbjävlar har jag hört så det rätt så fina original avgassystemet plockades ner (läs ramlade i skallen på mig eftersom gummiupphägningarna var så jävla slut)
Sen rotade jag runt i bra och ha högen utanför garaget och fyndade ett proffsbyggt race-avgassystem modellanpassat till Sierra
Hängde upp det lite provisoriskt med buntband... blir nog rätt så bra det här...
Här har ni härligheten som ska ner under huven.
Det består av följande högkvalité speedparts:
* KKK27 Turbo (nej inte dom arga gubbarna i spökdräkter)
* 38mm Wastegate som troligtvis är en helt äkta kopia
* Grenrör i det finaste av högkvalité svartstål, handsnidat av alver
* 3" downpipe som även den är gjord av alver
Kittet levererades även komplett med ett smidigt stag från grenrör till motorfäste, självklart noga uträknat vad gällande hållfastighet, vikt och aerodynamik av 200 tyska matematiker.
och en komplett oljetrycksslang samt oljeretur, detta är dock från swedol... så det pratar vi inte högt om...
Detta tänkte jag para ihop med en INTERCOOLER (det stavas så har jag sett...) från en mycket ovanlig bilmodell...
Efter lite svordomar och tålamod fick vi ut originalgrenröret.
Och vips så var det tomt här!
Här nere sitter det en liten plugg. eftersom Ford visste om att det kommer finnas folk som vill vara coola vid korvmojen 30 år efter bilen byggdes så var dom snälla nog att förbereda race-modellen av Sierran med oljeretur i blocket.
Men lite svart magi och stora spärrskaftet som fick vi bort den!
Sen plockade vi fram den färdiga oljereturen
Jag kastade dit oljereturen, men som vanligt så fastnade den inte... Polaren skruvade fast den åt mig efter han idiotförklarat mig. tydligen måste man SKRUVA FAST saker, inte kasta, konstigt tycket jag, hört massor av folk som kastat på speedparts på sina bilar...
När det ändå var gott om plats i maskinrummet så lättade vi race-bilen lite
Sen ville jag kasta i turbon, men det fick jag inte för polaren. så vi skruvade dit den istället
Närbild
Sidobild
Sen har jag fått höra att stabilitet i livet är bra, så jag spontanköpte ett fjäderbensstag till Ford Sierra Cosworth. Men det passade lite sådär...
Senast redigerat av _Budda_ (28 januari 2020)