6530
Sök

Klonkar, och visslar :(

Avstängd
1 266 Inlägg
3 juli 2007
Trådstartare
alltså vad fan är fel, ibland, eller oftast så klånkar det som FAN från vänster framhjul..rycker i ratten....och så visslar det som en jävla fågel tongue.... kan det vara hjullagret ? är det svårt och byta ? hörde att man måste lämna in den till volvo då ?

Volvo 740 Tic - 1986 - B230et 531topp - 19.000km
Nej det är inte jag på bilden

21 761 Inlägg
3 juli 2007
Det kan nog vara lagret. Bäst att kolla det iaf så att hjulet inte slår tvärstopp, händer det när du är ute och kör så kan ju bilen styra iväg ner i diket eller att du krockar. Kör INTE bilen en massa förrän du har fixat felet.

Framhjulslager kan man byta själv. En avdragare är det enda som behövs för att dra bort lagret, inte så avancerat jobb. Bakhjulslager är det mer jobb med. Har du en rephandbok för 740 så brukar det stå ganska utförligt hur man gör.

Bessewisser
556 Inlägg
3 juli 2007
Inga problem att byta lager.. du behöver typ bara några vanliga verktyg som nästan varje svensson har hemma.. om inget har rostat fast så tar det ca 15 min att byta!

//SkyNard

How low

Avstängd
1 266 Inlägg
3 juli 2007
Trådstartare
hehe, en bilmekaniker fixa det åt mig..när han lyfte bort däcket så ramla det ut lite metal partiklar, och hjullagret var så gott som helt borta..han hade aldrig sett nått liknande, =]

Volvo 740 Tic - 1986 - B230et 531topp - 19.000km
Nej det är inte jag på bilden

21 761 Inlägg
3 juli 2007
Du hade tur, kunde ha gått illa. Kul att det blev bra iaf.

Faktiskt blev det ungefär så där på en gammal 140 som jag hade för ett gäng år sedan, men då var det bakhjulslagret. När jag tog loss allt så rasade det ut rullkulor (cylindriska) och själva hållaren för kulorna var bara en förvriden plåtbit. Lät inte bra i bakaxeln kan jag säga.

Sök