Utmarks-Loke skrev:
Känner du ingen som har en stor kompressor och en bläster? Det är det bästa mot rost.
Jag känner ingen med detta tyvärr
axxet skrev:
Detdär ser inte roligt ut på min ära..
Jag blir nästan gråtfärdig när jag ser bilderna och förfallet..
När det gått så långt att det liknar gravrost så förstår man att problemet negligerats länge..
Här är jobb i många timmar tyvärr och man får räkna med att det är värre än det ser ut.
I detta fallet får man kolla så att det inte är rost igenom, för då blir det plåtbyte,alternativt bygga upp med nät om det blir stora hål efter att rosten avlägsnast..
Hur ser det ut under kärran egentligen, när det är såhär på utsidan?
Är det lika eftersatt där, så hade jag kört i samma skick tills besiktningen sagt stopp..
Nu när kärran gått 27k mil så ser man redan hur skroten vinkar in i fjärran..
Det är ju den saken, det har gått långt och gamla ägaren har inte tagit hand om den alls. Köpte den för att pendla fram och tbx till jobbet, men har tagit hand om den så gott det går. Därför är det så surt att den ser ut som den gör och vill kanske fixa till den. Men så har den gått långt och ganska mycket rost osv. Så kan vara lika bra att man bara kör med den tills den dör.
Utmarks-Loke skrev:
På en av bilderna ser man ju faktiskt att det är hål i nederkant skärmen, samt i något som kanske är tröskeln. Klart det går att lappa ihop med svetsen men det lär ju finnas mer som är nästan lika långt gånget. Jag får nog hålla med Axxet, strunta i att laga och kör så länge bilprovningen tillåter istället. Detta skulle varit åtgärdat redan för flera år sedan när det började komma. Men jag gissar att bilen gått mycket på grusvägar som sprätt upp gruskorn som slagit hål på lacken och sedan vägsalt i såren. Då kan det bli så här illa trots att bilen är ganska ny.
Det är ganska mycket undertill såg jag idag när jag lyfte upp den, hade inte sett det innan så är mycket mer jobb än vad jag trodde.
Lucif3r skrev:
Rost är i 99% av fallen betydligt mer utsträckande än vad man anar, när man väl börjar slipa.
Du får nog räkna med att du kommer behöva kapa och svetsa ny plåt på många ställen.
Nyare(ja, jag räknar en -07a som nyare :p) bilar överlag rostar oftast från insidan och ut, så när det väl syns utifrån är det "för sent" att göra mycket annat än kapa och svetsa.
Det är inte ovanligt att när man väl börjar slipa på "rost området", så visar det sig att området är 3-4 gånger så stort mot vad man från början trodde.
Det är extremt viktigt att du får bort ALL rost på området, annars är det bara slöseri med tid, ork och pengar - för rosten kommer tillbaka lika snabbt igen. Speciellt om rosten kommer innifrån, eftersom det är tämligen svårt att komma åt och slipa eller blästra insidan av plåten.
Så, sätt dig med en kopp kaffe och tänk över hurvida DU anser det är värt det eller ej. Jag törs nästan lova att "bara slipa lite och kasta på lite spackel" inte är ens i närheten av tillräckligt, och är helt enkelt bara onödigt jobb utan nytta.
Lite offtopic men.. Är Audi verkligen så dåliga att skroten börjar vinka redan vid ynka 27k mil?
Få ta en tanke på detta absolut, kan nog bara bli så att man kör tills den dör eller att den inte klara besiktningen och därefter köpa något nyare med bättre skick.
torsen skrev:
I ditt ställe skulle jag, om det var min bil, förfara på följande sätt:
Skrapa med vass Morakniv bort rostbubblorna.
En blästring tar för mycket även av den friska delen av plåten, så det avråder jag av erfarenhet från.
Där det inte är hål bakom rostbubblorna behandlar du med "Rostätare" eller liknande.
Maskera av varje skada, så du inte förstorar skadan, och måla på primer och slutligen täcklack.
Om du sprejar blir det för tunt.
Spreja hellre i locket på burken, låt det mesta av lösningsmedlet avdunsta, måla därefter när färgen blivit lagom tjock, så att den inte rinner, med en liten pensel.
Bäst är att hålla på när utetemperaturen är så hög som möjligt, om du inte är i ett garage.
Tack för det långa svaret och hur man kan göra Kan underlätta framöver om det är något man ska göra.