Köpråd . chrysler 300M 99-00

Muttley
23 november 2011 ·

OBS! Tråd från 2011! /Mod

Nu är de så att jag troligtvis tänkte köpa mig en chrysler 300m.

Men frågan är vad kan tänkas vara problemen. Vilken motor ska man ha?  2,7 eller 3,5.
Antalet hästar struntar jag i om de är 202 eller 254. 
Ska ha bilen mest för att ha något vettigare än 740 och mer lyx.

Mata på med nyttig info, helst ni som vet något om dem. Och håll de på en bra nivå.

Prisklass är runt 25.

Senast redigerat av Hybrid_ (26 juni 2020)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
23 november 2011 · 17 466 Inlägg

tkd_rille skrev:
Nu är de så att jag troligtvis tänkte köpa mig en chrysler 300m.

Men frågan är vad kan tänkas vara problemen. Vilken motor ska man ha?  2,7 eller 3,5.
Antalet hästar struntar jag i om de är 202 eller 254. 
Ska ha bilen mest för att ha något vettigare än 740 och mer lyx.

Mata på med nyttig info, helst ni som vet något om dem. Och håll de på en bra nivå.

Prisklass är runt 25.

Överlag bra bilar. Den lilla maskinen har kamkedja. Den stora går som ett skott. Lite plastig inredning som knaka lite ibland. Tydligen är maskinerna (iaf 3.5) känsliga för om oljenivån blir för låg vilket leder till ras. Detta har jag själv fått erfara då min knackar i veven rätt ordentligt trots låga mil. Den står i nuläget på verkstad.

De är helt sjukt bra i vinterväglag! Framhjulsdrivna som du säkert vet. De rostar inte så du ska hitta en som ser ut som ny! Det finns en till här på orten som rullat 35000 mil utan några som helst problem så när som på slitdelar.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Rquired Allmänt envis
23 november 2011 · 12 512 Inlägg

Väldigt mycket bil för pengarna, två andra saker som kan vara värda att tänka på är dock att modellen tack vare sin tvålkoppsform är väldigt svår att överblicka (Framför allt bakåt) samt att den dricker gärna en hel del bensin även om den vid försiktig körning kan prestera hyfsade förbrukningssiffror.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Muttley
23 november 2011 ·

Okej låter rätt bra.
Men är de någon nackdel att välja med kamkedja? Förutom att den kan vara krångligare att byta.  Är nog med oljenivåer i mina fordon så de är ju inget problem. Amerikanare överlag tycker jag känns knakiga i inredning men ser inte de heller som problem.
De är mest om de är stora saker som kostar för mycket.

Nej jag har hittat ett par på blocket i prisnivån. Och de positiva med bilen är ju att skatten är relativt billigt och försäkringen var nästan lika billig som min nuvarande.
Som sagt så kommer jag ej heller köra så mycket med den utan den ska vara som "glidarbil" till ting jag tycker är för långt att gå.


Sen såg jag de på modellerna att vissa har cdväxlare Vad har de mer för utrustning som kan vara värt ?

Muttley
23 november 2011 ·

Rquired skrev:
Väldigt mycket bil för pengarna, två andra saker som kan vara värda att tänka på är dock att modellen tack vare sin tvålkoppsform är väldigt svår att överblicka (Framför allt bakåt) samt att den dricker gärna en hel del bensin även om den vid försiktig körning kan prestera hyfsade förbrukningssiffror.

Okej, de 2 sakerna ses inte heller som något negativt. Alltså överblicka bak? Jag använder enbart ytterbackspeglar när jag kör och backar är de något problem ?
Bränslekostnader kan kvitta.

Rquired Allmänt envis
23 november 2011 · 12 512 Inlägg

tkd_rille skrev:

Rquired skrev:
Väldigt mycket bil för pengarna, två andra saker som kan vara värda att tänka på är dock att modellen tack vare sin tvålkoppsform är väldigt svår att överblicka (Framför allt bakåt) samt att den dricker gärna en hel del bensin även om den vid försiktig körning kan prestera hyfsade förbrukningssiffror.

Okej, de 2 sakerna ses inte heller som något negativt. Alltså överblicka bak? Jag använder enbart ytterbackspeglar när jag kör och backar är de något problem ?
Bränslekostnader kan kvitta.

Jag tycker inte man ser något bakåt, bakrutan pekar snudd på upp mot himmeln och i backspeglarna har man inte heller någon koll på vart bilen slutar. Att fickparkera denna bil är alltså inte enkelt då föraren inte har särskilt bra koll över modellens stora akter, klart det går och klart man lär sig bilen till en viss del men annat än "klumpig" blir den aldrig. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Muttley
23 november 2011 ·

Rquired skrev:

tkd_rille skrev:

Rquired skrev:
Väldigt mycket bil för pengarna, två andra saker som kan vara värda att tänka på är dock att modellen tack vare sin tvålkoppsform är väldigt svår att överblicka (Framför allt bakåt) samt att den dricker gärna en hel del bensin även om den vid försiktig körning kan prestera hyfsade förbrukningssiffror.

Okej, de 2 sakerna ses inte heller som något negativt. Alltså överblicka bak? Jag använder enbart ytterbackspeglar när jag kör och backar är de något problem ?
Bränslekostnader kan kvitta.

Jag tycker inte man ser något bakåt, bakrutan pekar snudd på upp mot himmeln och i backspeglarna har man inte heller någon koll på vart bilen slutar. Att fickparkera denna bil är alltså inte enkelt då föraren inte har särskilt bra koll över modellens stora akter, klart det går och klart man lär sig bilen till en viss del men annat än "klumpig" blir den aldrig. smile

Ah okej. ja men de är ju vanesak oftast.

Kom och tänka på växellådan. 4 växlad?  Brukar fungera felfritt väl?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
23 november 2011 · 17 466 Inlägg

Som Rq nämner så är bilen svår att överblicka. Men det är en fråga om vana. Som ren kuriosa kan nämnas att på dagen när ljuset är av så lyser dimljusen fram istället.

Jag kan inte yttra mig om bränsletörst då min rullar i princip enbart landsväg. Den är duktigt framtung så att ägna lite extra uppmärksamhet mot framvagn och bromsar kan vara bra.

EDIT: Jo, lådan är 4-petad med lockup och högt växlad. Först i 82 km/h går lockupen in så oftast rullar man i ca 90 Km/h som minst.

Det finns ett manuellt växelläge i form av +/- som fungerar bra men den tillåter inte vad som helst utan växlar ändå ner/upp den har fått nog. Har kört den på de nu när min åkte till verkstad och det går utmärkt att köra utan någon gång varva över 2000 varv om man vill. Lådan ska när den är frisk växla så man ser och hör det men det ska inte känns alls vid normal körning.

Senast redigerat av Dieselsmurfen (23 november 2011)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Muttley
23 november 2011 ·

Ja men detta låter bra. Gillar att de ska vara rostfria med .
Ska kolla in en på söndag om allt går som de ska.
Har nog tillgång till lyft och dylikt så man kan kolla in den mer noggrant undertill med.

Har ni koll på när kamkedja ska bytas på lilla motorn förresten ? De flesta man kollar i den prisklassen har gått mellan 20-28 tusen mil.

carnageman Rallyförare
24 november 2011 · 1 075 Inlägg

Jag fick byta ramlager på min 300M 1999:a vid 11000mil, svensksåld

Det var en 2.7:a, pigg motor, håll kolla på oljenivån, min drog 3liter olja på 1000mil...
Låter som att 3.5:an är lika illa när det gäller att dra olja.

Chevrolet Explorer Van Hitop E85 "- Vardagsrums-bussen -" (1998)
carnageman Rallyförare
24 november 2011 · 1 075 Inlägg

tkd_rille skrev:
Har ni koll på när kamkedja ska bytas på lilla motorn förresten ? De flesta man kollar i den prisklassen har gått mellan 20-28 tusen mil.

Då ska den nog bytas, IGEN.
Var 12 eller 14.000:ende mil tror jag att det var

Chevrolet Explorer Van Hitop E85 "- Vardagsrums-bussen -" (1998)
chryslerstratus
26 november 2011 · 440 Inlägg

Kamkedjan på 2.7 ska egentligen aldrig bytas, men ofta blir det ändå ett byte när vattenpumpen ev. går sönder.

3.5:an har kamrem.

2.7 är känd för trånga oljekanaler och rekommenderas egentligen inte, det var först när 300C lanserades som 2.7 litern fick lite bättre design.

Jag hade satsat på en 3.5 liters smile Men håll koll på oljenivån som sagts ovan.

Muttley
26 november 2011 ·

Fint smile.  Ska kolla på en 2,7 imorgon. Var någon enstaka skada som liten spricka i front och något på motorhuv. Men går motor och växellådan och inredning och övrigt är helt så kommer jag nog ta den pga priset. Så jag hoppas den är ok. Återkommer.

chryslerstratus
27 november 2011 · 440 Inlägg

2.7 litern kräver extra service med olja och filter, dubbelt upp om man säger så! smile Då minskar risken för smutsbildningar i oljekanalerna i motorn, det är värt det i slutändan smile

Muttley
27 november 2011 ·

Underbar bil smile. Jag tog den. De var lite få skador som ska fixas till våren. Tyvärr antagligen kört emot lyktstolpe eller så. Men några timmar så är den fin igen. Så motorhuv och framspoiler kommer få sig en omgång. Motor och låda gick sjukt bra. Lite ovant att ha en så tyst motor. var nära på att "starta" flera gånger. och komforten är ju inte i närheten av volvo=).

Så tack för tipsen.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
27 november 2011 · 17 466 Inlägg

tkd_rille skrev:
Underbar bil smile. Jag tog den. De var lite få skador som ska fixas till våren. Tyvärr antagligen kört emot lyktstolpe eller så. Men några timmar så är den fin igen. Så motorhuv och framspoiler kommer få sig en omgång. Motor och låda gick sjukt bra. Lite ovant att ha en så tyst motor. var nära på att "starta" flera gånger. och komforten är ju inte i närheten av volvo=).

Så tack för tipsen.

Grattis! Försökt köra min "hämta-ungarna-bil" Dvs Huyndaien på under 2000 varv. Upp till 70-80 sen spricker det! Nu behöver jag bara sälja min 300M. Inte lätt med vevlagerknack... Ha kollen på det!!!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Muttley
27 november 2011 ·

Dieselsmurfen skrev:

tkd_rille skrev:
Underbar bil smile. Jag tog den. De var lite få skador som ska fixas till våren. Tyvärr antagligen kört emot lyktstolpe eller så. Men några timmar så är den fin igen. Så motorhuv och framspoiler kommer få sig en omgång. Motor och låda gick sjukt bra. Lite ovant att ha en så tyst motor. var nära på att "starta" flera gånger. och komforten är ju inte i närheten av volvo=).

Så tack för tipsen.

Grattis! Försökt köra min "hämta-ungarna-bil" Dvs Huyndaien på under 2000 varv. Upp till 70-80 sen spricker det! Nu behöver jag bara sälja min 300M. Inte lätt med vevlagerknack... Ha kollen på det!!!

tackar smile. hehe nej de var rätt nice med att den låg på 2000 varv i 120 ungefär. Jo olja och allt sådant kommer att hållas koll på. Ska bytta olja på den snart så jag är 100% på det. Sen till sommaren så kör man lite mer omfattande service när jag får tillgång till mer erfarna gubbar=).   

Och jag tyckte faktiskt inte den var så svår att manövrera när jag backa wink
Här har vi den.
https://www1.garaget.org/archive/27/26271/272548/272548-2572544.jpg

Senast redigerat av tkd_rille (27 november 2011)

Rquired Allmänt envis
27 november 2011 · 12 512 Inlägg

Gratulerar, trevlig bil den där. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Chrysler_300M_1999
25 juni 2020 · 1 Inlägg

Hybrid_ skrev:

tkd_rille skrev:
Nu är de så att jag troligtvis tänkte köpa mig en chrysler 300m.

Men frågan är vad kan tänkas vara problemen. Vilken motor ska man ha?  2,7 eller 3,5.
Antalet hästar struntar jag i om de är 202 eller 254. 
Ska ha bilen mest för att ha något vettigare än 740 och mer lyx.

Mata på med nyttig info, helst ni som vet något om dem. Och håll de på en bra nivå.

Prisklass är runt 25.

Överlag bra bilar. Den lilla maskinen har kamkedja. Den stora går som ett skott. Lite plastig inredning som knaka lite ibland. Tydligen är maskinerna (iaf 3.5) känsliga för om oljenivån blir för låg vilket leder till ras. Detta har jag själv fått erfara då min knackar i veven rätt ordentligt trots låga mil. Den står i nuläget på verkstad.

De är helt sjukt bra i vinterväglag! Framhjulsdrivna som du säkert vet. De rostar inte så du ska hitta en som ser ut som ny! Det finns en till här på orten som rullat 35000 mil utan några som helst problem så när som på slitdelar.

Hejsan! Vet att denna diskussion är gammal MEN behöver hjälp med min LILLA 2.7 Chrysler 300M 1999. Termostathuset läcker kylarvatten och den måste bytas! Får ej tag på detta termostathus till min 2.7 modell i Sverige nånstans? På ebay finns det delar MEN det är enbart för den större modellen 3.5 ?
Ingenstans finns det termostathus till den mindre motorn 2.7?
VET NÅGON om termostathuset till 3.5 modellen ÄVEN PASSAR 2.7 modellen av 300M ?
Snälla sänd skriv ett svar nån som har koll på detta?
Och underbart och någon vet om var jag kan få tag på detta termostathus till 2.7 i Sverige?
Hjälp!!!
Mvh
Anders

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
26 juni 2020 · 17 466 Inlägg

Gör en ny tråd under "allmän felsökning" och var noga med korrekt rubrik, tack.

/H

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang