[LÖST] Onormalt hög bränsleförbrukning? Volvo V70 2,4 automat -06 (bensin)

Renjägarn
30 april 2020 · 638 Inlägg

Tycker bilen har börjat dra onormalt högt senaste veckorna. Får för mig att det började efter jag besiktade bilen för ca 4 veckor sedan, den dog när han skulle göra avgastest och när han skulle starta den så var den stendöd, fick boostra igång och när den gick igång så lyste motorlampan och gick knappt gasa, felkod på främre lambdasond.   
Åkte hem och bytte batteri, bytte lambdasond och nollade felkoden och nu har den inte varnat något mer. Men förbrukningen tycker jag är onormalt hög sedan dess.

Så fort jag petar på gasen så går den upp mellan 5-9liter milen. Och väldigt svårt att hålla under litern, medelförbrukning 1.1L/mil.  Samt släpper jag gasen och rullar så går den väldigt sakta nedåt, och aldrig ner under 0.2l/mil utan stannar mellan 0.2/0.35l/milen, tidigare har den gått ner till 0 ganska omgående när man släppt gasen och rullat mot t ex korsning.

Men den går som normalt och man känner inte av att det skulle vara hög förbrukning när man gasar och kör.

Finns det några enkla felsökningar man kan göra själv som utesluter det mesta? Känner inte för att lämna in bilen för felsökning när det är ett "diffust" fel. Då kan slutsumman bli skyhög och dom ändå inte hittar något.


Kan ju även vara så att jag bara fått för mig att den blivit skyhög, men tycker inte det har varit några problem att ligga kring 0.7-0.8l/milen i medelförbrukning och tycker inte att jag sett den dra så enormt mycket vid minsta gaspådrag.

Senast redigerat av Renjägarn (26 juni 2020)

Kommer väl nånting här snart!
Mack Forum- och sitemoderator
30 april 2020 · 26 149 Inlägg

Om du tankar fullt, kör så långt du kan/törs och sedan tankar igen, och därefter räknar ut medelvärdet..vad blir förbrukningen då?

Att bara gå efter färddatorn, och vad den räknar ut för stunden, är ytterst missvisande.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
30 april 2020 · 4 917 Inlägg

Eftersom det enda som gjorts som kan relateras till förbrukningen är lambdasonden, så misstänker jag den..
Är det en biltema eller en riktig sond ?

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Renjägarn
1 maj 2020 · 638 Inlägg

Mack skrev:
Om du tankar fullt, kör så långt du kan/törs och sedan tankar igen, och därefter räknar ut medelvärdet..vad blir förbrukningen då?

Att bara gå efter färddatorn, och vad den räknar ut för stunden, är ytterst missvisande.

Absolut att jag inte ska lita helt på den. Men att den har ändrat sig såpass mycket även fast jag kör likadant som innan så tycker jag det är skumt. Men ska räkna ut faktiska förbrukningen ändå.  Räcker att tanka fullt och köra x antal mil för att sedan tanka fullt igen, behöver inte köra tanken nästan slut för att räkna ut elförbrukningen.

Kommer väl nånting här snart!
Renjägarn
1 maj 2020 · 638 Inlägg

axxet skrev:
Eftersom det enda som gjorts som kan relateras till förbrukningen är lambdasonden, så misstänker jag den..
Är det en biltema eller en riktig sond ?

Det är en originalsond

Kommer väl nånting här snart!
Renjägarn
26 juni 2020 · 638 Inlägg

Då hittade jag felet nu ikväll av ren slump. Fjädern som håller fast lampan till halv/helljuset råkade lossna när jag bytte lampa, och för att få fast den behövde jag demontera hela luftboxen. När jag satte tillbaka boxen märkte jag att en av slangarna i bakkant inte satt fast någonstans i andra änden, och att den var demolerad där. Den hade smält vid anslutningen på gasspjället, så jag klippte till vinkeln på anslutningen och satte tillbaka den temporärt igen och nu är förbrukningen tillbaka till det normala. smile

Förmodligen har den suttit där den ska, men att den har tjuvdragit luft utan att jag märkt det och att den nu lossnade när jag höll på med luftboxen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/11/10547/10547-2e15cecd1f88c6fd45060da728d13f87.jpg

Kommer väl nånting här snart!
husseman
26 juni 2020 · 1 590 Inlägg

Hmm, felet till missvisande förbrukning på instrumentet möjligen. Knappast nån lösning på nån ökad förbrukning, som förmodligen aldrig fanns.

mvh/husse

Renjägarn
27 juni 2020 · 638 Inlägg

husseman skrev:
Hmm, felet till missvisande förbrukning på instrumentet möjligen. Knappast nån lösning på nån ökad förbrukning, som förmodligen aldrig fanns.

mvh/husse

Har heller aldrig påstått något annat? Skrev i första inlägget att den visade en skyhög förbrukning, sen om den stämde eller ej har jag inte hunnit testa genom att tanka fullt och räknat ut. Men nu fungerar det som det ska iaf, tänkte att jag meddelar lösningen utifall någon annan får samma fel på sin bil.

Kommer väl nånting här snart!
husseman
27 juni 2020 · 1 590 Inlägg

Renjägarn skrev:

husseman skrev:
Hmm, felet till missvisande förbrukning på instrumentet möjligen. Knappast nån lösning på nån ökad förbrukning, som förmodligen aldrig fanns.

mvh/husse

Har heller aldrig påstått något annat? Skrev i första inlägget att den visade en skyhög förbrukning, sen om den stämde eller ej har jag inte hunnit testa genom att tanka fullt och räknat ut. Men nu fungerar det som det ska iaf, tänkte att jag meddelar lösningen utifall någon annan får samma fel på sin bil.

Hupp- Gött. O bra att veta för nån som får frispel på instrumentet.. normalt hänger dessa löst, eller pluggade eller alla olika komb. av dessa. Gummivinklarna brukar vara torra o spruckna. Brukar fixa till det mest bedrövliga när man servar dessa. Men inget man märker av på gång på motor eller liknande normalt.  Men gött att det löste ditt problem.

mvh/husse

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang