eastmotorsport skrev:
Jag gillar den som tusan. Rejsigt! Fundera på vingen, jag fick inte igenom VW Golfen vi byggde ( finns under våra g;a bilar) då man ansåg att en fotgängare som blir påkörd o flyger över taket kunde skada sig på den.
Ja exakt, det finns vissa saker en vinge måste uppfylla för att vara godkänd för gatbruk. Jag är ingen expert alls, men 5 viktiga punkter är nämligen att:
1: vingen får inte vara högre än högsta punkten av taket.
2: den får inte vara gjord av material hårdare än 60 shore, vingen måste gå sönder om du kör över en fotgängare och denna faller bakom bilen och på vingen, den ska även inte vara så att man kan fastna i den på något sätt
3: den får heller inte vara bredare än karossen (t.ex STCC vingar)
4: Hela vingen ska vara försedd med fångstlina ifall vingen flyger av vid färd.
5: vingen ska vara skruvad med brytbultar.
Om vingen har dessa kriterier så bör den vara klassad som godkänd, jag kommer se till att jag har papper på vingen att den är godkänd och uppfyller alla dessa kraven. I mitt fall är ”tornen” som håller uppe vingen skruvade underifrån bagageluckan med 2 dubbelgängade träskruvar, materialet är ju MDF, likaså ”osthyveln” som är skruvas med 1 dubbelgängad träskruv på varje sida. Men om den har rätt shorevärde vet jag inte exakt, men mdf är ju ett relativt styvt men klent material. Vi får se vad som händer