Citroen C4 2011, ABS/ESP felmeddelande

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
7 juni 2020 · 17 486 Inlägg

MekNiklas skrev:
Framsteg!

Jag har monterat ihop allt igen och fått bilen att gå tillbaka till ursprungsproblemet, d.v.s. att koden C0040 ploppar upp när man trycker ner bromspedalen.

Efter lite googlande hittade jag bland annat den här sidan och den här videon där dom beskriver ett fel, med samma symtom som för mig, som uppstår vid en trasig bromsljuskontakt.

Jag monterade lös brytaren, men lät den fortfarande vara ansluten, så att den inte trycks ihop när man bromsar. Gör jag detta så får jag inga felkoder!

Jag tog då lös den och mätte stiften, men tycks bryta/sluta som den ska. En ny går på ca 150:- så kommer beställa en ny och testa iallafall!

Bra jobbat! Nu kan vi bara hoppas. Fast bilen vet ju inte att du bromsar när kontakten inte reagerar? Fungerar ABS om du tokbromsar på detta vis?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
MekNiklas
7 juni 2020 · 10 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Bra jobbat! Nu kan vi bara hoppas. Fast bilen vet ju inte att du bromsar när kontakten inte reagerar? Fungerar ABS om du tokbromsar på detta vis?

Går förstås att kontrollera... återkommer.

BjornW
25 juli 2020 · 1 Inlägg

MekNiklas skrev:

Hybrid_ skrev:
Bra jobbat! Nu kan vi bara hoppas. Fast bilen vet ju inte att du bromsar när kontakten inte reagerar? Fungerar ABS om du tokbromsar på detta vis?

Går förstås att kontrollera... återkommer.

Hur har det gått med detta?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang